Gdzie naładować elektryka? Wielka ofensywa globalnych gigantów
Bez wątpienia jednym z największych problemów branży pojazdów elektrycznych jest wciąż niewielka sieć stacji ładowania prądem. Dodając do tego czas potrzebny na uzupełnienie energii nawet w przypadku kilku punktów ładowania na jednej stacji, oczekiwanie może znacznie się wydłużyć.
Niepewność, z jaką wiąże się posiadanie pojazdu elektrycznego i zapewnienia mu odpowiedniej dawki energii, zniechęca do elektryków wielu potencjalnych klientów. To się ma się jednak zmienić.
Siedmiu światowych gigantów branży samochodowej poinformowało o rozpoczęciu wspólnego projektu, którego efektem ma być budowa ponad 30 000 punktów ładowania prądem. Chodzi o BMW, Hondę, GM, Kia, Hyundai, Mercedesa oraz koncern Stellantis.
Ambitny projekt uwzględnia nie tylko budowę urządzeń do zasilania prądem, ale również dodatkowej infrastruktury, która ma uprzyjemnić zmotoryzowanym oczekiwanie na naładowanie akumulatorów. Rozmach przedsięwzięcia jest olbrzymi, a przewidziany czas realizacji inwestycji bardzo krótki. Pierwsze punkty mają powstać już w przyszłym roku, natomiast do 2030 roku inwestycja będzie zakończona.
Niestety powyższe przedsięwzięcie dotyczy USA i Kanady, ale na Starym Kontynencie wielcy gracze też łączą szeregi. Ionity to sieć stacji ładowania o dużej mocy dla pojazdów elektrycznych, która ma ułatwić dalekie podróże po Europie. Ionity jest wspólnym przedsięwzięciem BMW Group, Mercedes-Benz Group, Ford Motor Company i Volkswagen Group.
Na razie w ramach sieci istnieje w całej Europie ok. pół tysiąca stacji, a do końca 2025 roku ma być ich tysiąc, ale plany spółki są o wiele ambitniejsze. Co ważne, do projektu zostali zaproszeni inni znaczący, europejscy gracze.
Inwestycje w ramach Ionity są szczególnie cenne, bo oferują punkty o wysokiej mocy ładowania. W praktyce na ok. 200 km szybkiej jazdy autostradowej zmotoryzowani mogą naładować ogniwa w swoich pojazdach w zaledwie 15 minut.
W Polsce poza Ionity, z dużych graczy funkcjonuje jedynie Tesla, ale prawdopodobnie niedługo dołączą również inni, na przykład bardzo mocne w Europie Fastned i Allegro. Oczywiście skala działalności Ionity jest niewielka w porównaniu do inwestycji planowanej w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, ale bez wątpienia jesteśmy świadkami intensyfikacji działań światowych graczy w kierunku rozwoju branży pojazdów elektrycznych.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze