Gas Gas, KTM, Husqvarna i TM - ostre dwusuwy w terenie
Test czterech ostrych trzysetek enduro z sercem bij±cym w rytmie dwóch suwów
Czas na test gro¼nych trzysetek enduro, mile mrucz±cych w dwusuwowym rytmie. Nasi czescy przyjaciele z portalu Motorkáøi.cz zaplanowali dok³adnie zajrzeæ w zêby trzem trzysetkom pochodz±cym z ró¿nych europejskich zak±tków. Chodzi³o o ostre endurasy Gas Gas EC300, KTM 300EXC-E i TM EN300. Jednak odzew czytelników by³ jasny. W rywalizacji nie mog³o zabrakn±æ Husqvarny WR300 . W zwi±zku z powy¿szym organizatorzy jeszcze raz wykorzystali swoje kontakty i na li¶cie startowej mogli¶my zobaczyæ tak¿e „Huskê".
W g³ównej idei testu, która narodzi³a siê podczas dorocznych targów motocyklowych, nie zmieni³o siê nic. Nie chodzi o sam aspekt rywalizacji sportowej, lecz o przypatrzenie siê rywalizuj±cym maszynom z szerszej perspektywy, jak te¿ o oddanie wra¿eñ ró¿nych motocyklistów z zupe³nie odmiennym baga¿em do¶wiadczeñ i ró¿nymi ambicjami zawodniczymi. Wiadomo, ¿e amator wyrabiaj±cy koleiny w le¶nych drogach ko³o swej daczy i od czasu do czasu próbuj±cy si³ w jakim¶ lekkim cross country, oczekuje od maszyny czego¶ innego ni¿ zawodowiec, który musi mieæ motor pozwalaj±cy walczyæ o podium. W te¶cie wziêli udzia³ zawodowcy (czyli „mistrzowie" jak roboczo ich nazwali¶my. Obok nich za sterami motocykli zasiedli amatorzy z przeró¿nym do¶wiadczeniem w sztuce enduro, oraz dziennikarze z Czech i S³owacji. Celem testu nie by³o stworzenie zalewu danych i tabel, lecz przede wszystkim przekazanie bezpo¶rednich emocji i doznañ, którym towarzyszy³ szeroki u¶miech. Zadaniem autora by³o natomiast ws³uchanie siê w opinie innych je¼d¼ców i rozszerzenie o nie w³asnych przemy¶leñ wyniesionych z jazdy prezentowanymi endurakami.
Jaroslav Coufal o te¶cie - w³a¶ciciel firmy Moto Enduro Šumperk, dealer marki TM i jeden z pomys³odawców testu
„Idea testu powsta³a podczas wystawy Motocykl, gdzie spotkali¶my siê z przedstawicielami marek KTM i Gas Gas. Powsta³ wówczas pomys³ porównania dwusowych trzysetek enduro, wzbudzaj±cych du¿e zainteresowanie na rynku. Osobi¶cie uwa¿am, ¿e parametry wszystkich czterech motocykli s± najwy¿szych lotów i wyposa¿one s± one w technikê z najwy¿szej pó³ki. Rzecz w tym, aby klient wybra³ optymalny motocykl pod k±tem swoich potrzeb, czy to zawodniczych, czy dla jazdy dla przyjemno¶ci. Takie by³o moje g³ówne zamierzenie podczas przygotowañ do testu. Oczywi¶cie ka¿dy ma inny styl jazdy i inne ambicje. Albo chcesz zwyciê¿yæ, albo tylko siê przejechaæ. Ostatecznie chodzi o to, by ka¿dy wybra³ motocykl zgodny ze swym charakterem i temperamentem - s± je¼d¼cy „szaleni", s± luzacy. Podsumowuj±c, za³o¿eniem testu nie jest porównanie tych czterech maszyn w aspekcie konkurencji sportowej, lecz przede wszystkim tak, by u³atwiæ kierowcy wybór motocykla najlepiej pasuj±cego do jego stylu jazdy".
Ca³y test sk³ada³ siê z dwóch g³ównych czê¶ci. Rankiem ca³± sfor± przyszykowanych trzysetek udali¶my siê na urozmaicon± trasê, podobn± do klasycznej próby crossowej. Je¼d¼cy i maszyny mogli zmierzyæ siê z d³ugimi podjazdami, zwodniczymi garbami i ostrymi zakrêtami. Tu¿ po ostrych zakrêtach tor fundowa³ wyboiste proste odcinki, pozwalaj±ce na porównanie zdolno¶ci utrzymywania równego toru jazdy, jak te¿ przebiegu krzywej momentu obrotowego testowanych pojazdów. Wspomnieæ nale¿y atrakcyjny terenowy odcinek miêdzy drzewami z przejazdem przez potok, znajduj±cy siê w tylnej czê¶ci trasy - prawdziwa rewia przeszkód, bez których zawody enduro nie mia³yby sensu. Pierwsza czê¶æ sprawdzi³a nie tylko jako¶æ testowanych maszyn, równie skutecznie pofiglowa³a z kondycj± kierowców wszystkich kategorii (zw³aszcza dziennikarzy...) Wszystko dlatego, ¿e w ci±gu godziny w ramach jednej grupy ka¿dy z motocykli nieustannie przechodzi³ z r±k do r±k i nie by³o czasu na d³u¿szy odpoczynek.
Po wy¿yciu siê na „motocrosówce" przysz³a pora na klasyczn± trasê enduro. Ca³y zespó³ w okamgnieniu przemie¶ci³ siê parê kilometrów dalej, gdzie rozegra³ siê akt drugi testu dwusuwowych trzysetek. Utwardzona droga szutrowa prowadzi³a z parkingu w kierunku lasu. Tam znienacka trasa zmieni³a siê w mêcz±c± rynnê, pe³n± ¶liskich kamieni, korzeni i le¿±cych k³ód, po której sp³ywa³y potoczki z topniej±cego wy¿ej ¶niegu. By³ to doprawdy solidny sprawdzian równowagi i ogólnej p³ynno¶ci jazdy. Pierwsi pod nó¿ poszli zawodowcy, by zrobiæ ¶lad nam, amatorom. Po udanym pokonaniu rynny, szerok± drog± szutrow± z ró¿norakimi zakrêtami zjechali¶my z powrotem do obozu. Nawiasem mówi±c, o lepsz± szko³ê driftowania naprawdê trudno.
Przejd¼ do testu motocykli:
|
|
KTM 300EXC-E | Gas Gas EC300 |
TM EN300 | Husqvarna WR300 |
Komentarze 3
Poka¿ wszystkie komentarzeZapraszam do zakupu nowego motocykla GAS GAS .Zapewniam równie¿ serwis i czê¶ci zamienne.Tel. 694691291
OdpowiedzPEWNIE ¯E SIE DA WEJDZ NA ALLEGRO I WPISZ :)
OdpowiedzNo tak, ale na allegro jest wszystko:) Ja mialem na mysli nowke z salonu;)
OdpowiedzCzy co¶ takiego jak TM i Gas Gas mo¿na wogóle kupiæ w Polsce?
Odpowiedz