Ducati Multistrada v4 - pierwszy na świecie motocykl z systemem radarów!
W fabryce Ducati w Borgo Panigale rozpoczęto produkcję Multistrady V4: pierwszego motocykla, w którym zastosowano technologię radaru przedniego i tylnego. Multistrada V4 stanowi epokowy punkt zwrotny dla bolońskiego producenta motocykli i zostanie oficjalnie zaprezentowana 4 listopada.
Dla czwartej generacji Multistrady Ducati opracowało nowy, lekki i kompaktowy silnik V4, zaprojektowany tak, aby sprostać wymaganiom "turystycznego" użytkowania, nie zaniedbując przy tym emocji i sportowego charakteru. Całkowite przeprojektowanie umożliwiło osiągnięcie rekordowych w świecie jednośladów okresów międzyserwisowych. Wszystkie szczegóły dotyczące tego nowego silnika zostaną ujawnione 15 października.
Ducati wprowadza radary do motocykli produkcyjnych, potwierdzając to, co było przewidywane w 2018 roku (link do komunikatu prasowego z kwietnia 2018 roku znajduje się tutaj). Wdrożenie tych systemów zapowiada prawdziwą rewolucję dla świata dwóch kółek, wyznaczając nowy poziom doskonałości w zakresie komfortu i wspomagania jazdy, zwłaszcza podczas długich podróży po autostradach.
Radary są zaawansowanymi systemami pomocniczymi, zdolnymi do wspomagania i zwiększania komfortu jazdy dzięki możliwości rekonstrukcji rzeczywistości otaczającej motocykl. Zainteresowanie Ducati tego typu systemami sięga roku 2016, kiedy to firma współpracowała z Wydziałem Elektroniki, Informacji i Bioinżynierii Politechniki w Mediolanie w celu przeprowadzenia eksperymentów z tego typu systemami. To pierwsze doświadczenie potwierdziło możliwość zastosowania tego typu technologii w pojazdach dwukołowych i popchnęło Ducati do stworzenia kompletnego pakietu wspomagania jazdy z wykorzystaniem dwóch radarów, który w ciągu czterech lat został opracowany i wyprodukowany w ścisłej współpracy z firmą Bosch, czołowym partnerem technologicznym, a następnie zastosowany w nowej Multistradzie V4.
Każdy radar ma kompaktowe wymiary (70 x 60 x 28 mm, porównywalne z kamerami sportowymi) i doskonale łączy się z motocyklem, ważąc zaledwie 190 gramów.
Radar umieszczony z przodu pojazdu steruje pracą tempomatu ACC (Adaptive Cruise Control), który poprzez kontrolowane hamowanie i przyspieszanie automatycznie dostosowuje odległość (wybieraną spośród czterech poziomów) od innych pojazdów podczas jazdy z prędkością od 30 do 160 km/h. Ten system, który ma swoje źródła w konstrukcjach samochodowych, został opracowany i rozwinięty zgodnie z dynamiką i ergonomią pojazdu dwukołowego. W szczególności, autorytet systemu w zakresie zwalniania i przyspieszania został ograniczony, aby zapewnić motocykliście możliwość utrzymania stałej kontroli nad pojazdem w każdej sytuacji. System pozwala na bardziej komfortową jazdę, szczególnie na długich trasach autostradowych.
Z kolei tylny radar jest w stanie wykryć i zgłosić pojazdy znajdujące się w tzw. martwej strefie, czyli w obszarze niewidocznym bezpośrednio przez kierowcę lub z poziomu lusterka wstecznego. System BSD (Blind Spot Detection) sygnalizuje również zbliżanie się z tyłu pojazdów z dużą prędkością.
Aby podkreślić techniczno-naukową wartość projektu badawczego, realizowanego wspólnie przez inżynierów i badaczy z Ducati oraz absolwentów Politechniki w Mediolanie, w maju 2017 r. złożono wniosek patentowy dotyczący algorytmów kontrolnych tego systemu. W czerwcu 2017 r. na IEEE - Intelligent Vehicles Symposium (IV) w Redondo Beach w Kalifornii zaprezentowano publikację naukową.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze