Ducati Multistrada 950 po 50 tys. km testu długodystansowego. Usterki, zużycie, opinie - strona 4
KOŃCOWE PRZENIESIENIE NAPĘDU
Dwa łańcuchy napędowe do przejechania 50 000 km to normalny wynik w naszych testach długodystansowych, jednak oba łańcuchy miały możliwość przejechania większego dystansu.
Dwa na cały dystans
Oryginalny łańcuch wymieniliśmy przy 26 000 km. Była to wymiana na wszelki wypadek, nie znając zagadek długiej podróży przez Europę. W tamtym momencie nie był to moment wymagający wymiany (łańcuch DID 525 HV3), nawet pomimo że 2 lub 3 ogniwa zaczynały wykazywać oznaki zacierania. Wyciągnięcie łańcucha mieściło się w normie.
Przednia i tylna zębatka były w dobrym stanie. Drugi zestaw napędowy, oryginał Ducati, dojechał do końca testu (przejechał 26 000 km) i był wciąż w niezłym stanie. Pomiar łańcucha, jego wydajności i rozciągnięcia wskazał, że pozostało mu około 80% życia.
Jako część zamienna Ducati, łańcuch wraz z zębatką przednią i tylną kosztuje 232 euro.
OZNAKI STARZENIA
ZALETY - Śruby, różne podzespoły stalowe i ze stopów lekkich nie wykazywały znaków oksydacji. Z pominięciem prawej strony silnika w obszarze pokrywy sprzęgła, która był zużyty przez kontakt z butem. Lakier owiewek, silnika i ramy był w topowym stanie.
WADY - Nierówna praca na niskich obrotach (tylko na końcu testu), wypadający bębenek zamka oraz spadająca guma z podnóżka.
Potencjalne ulepszenia
Jak już wytłumaczyliśmy na poprzednich stronach, silnik i jego stan okazał się bardziej niż satysfakcjonujący. Jednak uniwersalny motocykl z Borgo Panigale miał kilka wyjątków od tej reguły.
Lakier na pokrywie sprzęgła starł się szybko przez kontakt z prawym butem.
Gumowe wkładki do podnóżków, które są na wcisk, wypadają dość szybko. Zgubiliśmy takie cztery.
Boczne kufry plastikowe są łatwe w montażu i absolutnie wodoszczelne, ale na koniec testu z lewego kufra wypadł bębenek zamka.
Pod koniec testu silnik czasami wykazywał zawahanie przy niskich obrotach w miejskiej jeździe. Niewielkie osady węglowe na wewnętrznej ściance jednej z przepustnic powodowały, że zawór nie mógł zamknąć się perfekcyjnie. Objawy ustawały przy mocniejszym odkręcaniu manetki gazu.
OZNAKI STARZENIA
O jedną dziurę zbyt dużo oraz czyste serce
Przy przebiegu 39483 km chłodnica została przedziurawiona. Jakiś obiekt, być może kamień spod przedniego koła, otworzył dziurę w jednym z kanalików z płynem chłodzącym. Na szczęście otwór był niewielki (a wyciek płynu minimalny), a my byliśmy tuż przed kolejnym zaplanowanym przeglądem. Chłodnica została wymieniona przez techników Ducati.
Układ wydechowy w kształcie serca jest niemalże w pełni ukryty w przestrzeni za silnikiem. Przedni kolektor wydechowy, ten narażony na działanie czynników zewnętrznych, wykazywał oznaki oksydacji wierzchniej warstwy – jednak w stopniu niższym, niż w innych testach długodystansowych, szczególnie tych z udziałem Hondy Africa Twin, Kawasaki Versys 650 oraz Yamahy Tracer 900. Powłoka tłumika również wytrzymała test.
WSZYSTKIE PRZEGLĄDY
Super przegląd
Wszystkie operacje serwisowe wykonywane były bezpośrednio przez Serwis Ducati u producenta, przez techników Ducati, którzy byli aktywnie obserwowani przez specjalistów z naszego centrum testowego oraz przez dziennikarzy Motociclismo. Była to świetna okazja, aby docenić staranną dbałość o poprawę jakości motocykli z Borgo Panigale. Zwiększenie interwału przeglądów do 15 000 km (teraz wraz z 4-letnią gwarancją nieograniczoną przebiegiem dla rodziny Multistrada) to jasny dowód na to, że producent jest pewien swojego produktu.
Koszt serwisowania Multistrady wyniósł 1457 euro, wliczając 11,5 roboczogodzin, 13,6 litrów oleju, 4 filtry oleju, 1 filtr powietrza, 2 paski rozrządu, 2 świece, 2,4 litry płynu chłodniczego, 1,38 litra płynu do amortyzatorów. Najdroższym serwisem był ten przy 30 000 km (który my wykonaliśmy przy 26 000 km ze względów logistycznych; w konsekwencji serwis planowany na 45 000 km także wykonany został wcześniej, przy 41 000 km, aby utrzymać interwał 15 tysięcy kilometrów). Przy tym przeglądzie, poza wymianą oleju i filtra oleju, należy sprawdzić luzy zaworowe, wyczyścić wewnętrzny filtr oleju, wymienić paski rozrządu, świece zapłonowe oraz filtr powietrza.
ZUŻYCIE MOTOCYKLA I PODZESPOŁÓW – PODSUMOWANIE
2 500 km | 15 000 km | 26 000 km | 41 000 km | 50 000 km | |
Max moc na kole (KM - obr/min) | 100,28 - 9200 | 99,95 - 8900 | 102,6 - 9200 | 102,37 - 9200 | 104,08 - 9200 |
Max moment obrotowy na kole (Nm - obr/min) | 86,98 - 7750 | 84,97 - 7750 | 87,25 - 7750 | 86,22 - 7800 | 88,01 - 7900 |
Zużycie klocków w przednim prawym zacisku (strona wewnętrzna - zewętrzna) | 0,3-0,7 mm | 1,3-1,8 mm | 1,5-1,9 mm | 0,8 - 1,1 mm | 1,7 - 2,4 mm |
Zużycie klocków w przednim lewym zacisku (strona wewnętrzna - zewętrzna) | 0,4 - 0,4 mm | 1,3 - 1,3 mm | 1,6 - 1,8 mm | 0,9 - 0,8 mm | 2,1 - 1,8 mm |
Zużycie klocków w tylnym zacisku (strona wewnętrzna - zewętrzna) | 0,2 - 0,6 mm | 1,7 - 2,0 mm | 08 - 0,6 mm | 0,3 - 0,7 mm | 1,5 - 1,8 mm |
Zużycie przednich tarcz hamulcowych (prawa - lewa) | 0 - 0 mm | 0,2 - 0,2 mm | 0,2 - 0,2 mm | 0,2 - 0,3 mm | 0,2 - 0,3 mm |
Zużycie tylnej tarczy hamulcowej | 0 mm | 0,2 mm | 0,2 mm | 0,3 mm | 0,4 mm |
Ilość dolewanego oleju | - | - | - | - | - |
Ilość dolewanego płynu chłodniczego | - | - | - | - | - |
Ilość dolewanego płynu hamulcowego | - | - | - | - | - |
Regulacja naciągnięcia łańcucha | - | Na 4. stopień | Na 4. stopień | Na 4. stopień | - |
ŁĄCZNE KOSZTY: 8446 EURO – koszt 0,17 euro na każdy kilometr
Koszt przeglądów: 1457 euro, z czego 730 euro to robocizna (średni koszt 63,4 euro/godzinę) oraz 727 euro to koszt części.
Paliwo: 4053 euro (średnie spalanie 5,4 l / 100 km, 2702 litrów za 1,5 euro, średnia cena paliwa we Włoszech).
Opony: 1072 euro w Ducati, cena za 3 zestawy Pirelli Scorpion Trail II.
Części zamienne:
- 360 euro za klocki hamulcowe (1 zestaw na przód i 2 zestawy na tył);
- 295 euro za zestaw napędowy (wliczając koszt 1 roboczogodziny);
- 268 euro za przednią prawą tarczę hamulcową;
- 14 euro za gumy podnóżków;
- 927 euro za chłodnicę wraz z wentylatorami.
Zdjęcia: Motociclismo - Italy