Ducati Multistrada 950 po 50 tys. km testu długodystansowego. Usterki, zużycie, opinie
Ducati Multistrada 950 po przejechaniu 50 000 km w ciągu ośmiu miesięcy została rozebrana na części i gruntownie zbadana. Wyniki tej kontroli dosłownie zmiażdżyły mit o awaryjności włoskich motocykli.
W NAJLEPSZEJ FORMIE
Najlepiej sprzedający się motocykl typu crossover od producenta z Bolonii podejmuje najtrudniejsze wyzwanie wytrzymałości: 50 000 km w zaledwie osiem miesięcy, pomiędzy marcem i listopadem 2019 roku. Multistrada 950 pokazała swoje prawdziwe barwy. Wisienką na torcie był z pewnością silnik: od startu do końca przygody moc wzrosła o 4 KM, nie zużył ani trochę oleju, a gdy go rozebraliśmy, okazał się okazem zdrowia.
Multistrady nie zatrzymały nawet przedziurawienie chłodnicy oraz próba kradzieży.
ZANURZ SIĘ W SEKRETY MECHANIKI
Oto jest, kompletnie rozmontowany, główny bohater naszego już szóstego testu długodystansowego. W poprzednich edycjach skupialiśmy się w kolejności na: Yamaha Tracer 900, Honda Africa Twin 1000, BMW R 1200 RT, Suzuki V Strom 1000 XT oraz Kawasaki Versys 650.
GŁÓWNI BOHATEROWIE
Nasz własny Fabio „ziemniak kanapowy” Manenti na pokładzie Multistrady zwiedził prawie całą Europę. To była praktycznie nieprzerwana jazda w szybkim tempie - poza kilkoma przystankami na serwis techniczny. Nieustannie cieszył się krętymi drogami, świetnymi asfaltami i pyszną kuchnią.
Fabio i jego żona Paola wytrzymali 50 000 km w podróży, głównie w górskim krajobrazie. |
Wysoki i wąski tunel prowadził do kopalni marmuru Henraux, nieopodal Isola Santa, Garfagnana. |
Lokalna szynka, oczywiście z Suris, idealna na zasłużoną przerwę. |
Nasi podróżnicy są na Facebooku, pod nazwą „Fabio E Paola Manenti”, gdzie możecie na bieżąco śledzić ich podróże dwukołowe. W porównaniu do standardowej wersji, nasza Multistrada została wyposażona w kufry boczne (730 euro), kufer centralny (488 euro), stopkę centralną (228 euro) oraz kanapę komfortową (228 euro) podwyższoną o 20 mm względem seryjnej.
DANE TECHNICZNE:
Silnik | Dwucylindrowy w układzie L, 4-suw, średnica x skok tłoka 94x67,5mm, pojemność 937 ccm, poziom kompresji 12,6:1, rozrząd Desmodromiczny z dwoma wałkami w głowicach, moc 113 KM (83,1 kW) przy 9000 obr/min, moment 96 Nm przy 7750 obr/min. |
Zasilanie paliwem | Wtrysk elektroniczny Bosch, przepustnice sterowane ride-by-wire o średnicy 53 mm, zbiornik paliwa 20 litrów. |
Napęd | Wstępne przeniesienie napędu z kołami zębatymi o prostych zębach, ratio 1.84. Końcowe przeniesienie napędu za pomocą łańcucha, ratio 2.86 (tylna zębatka 43, przednia 15). Sześciobiegowa skrzynia o przełożeniach: jedynka 2.466, dwójka 1.764, trójka 1.4, czwórka 1.181, piątka 1.043, szóstka 0.958. |
Sprzęgło | Wielotarczowe, w kąpieli olejowej, uślizgowe. |
Rama | Kratownicowa z rur stalowych, boczne panele aluminiowe, silnik jako element nośny. Kąt główki ramy 25 st., wyprzedzenie 106 mm. |
Zawieszenie | Przód: widelec 48 mm z pełną regulacją, skok 170 mm. Tył: amortyzator z pełną regulacją, skok 170 mm. |
Koła | Felgi aluminiowe. Przednia 3x19”, tylna 4,5x17”. Opony Pirelli Scorpion Trail II, rozmiary 120/70 oraz 170/60. |
Hamulce | Przód: dwie tarcze pływające 320 mm, 4-tłoczkowe zaciski Brembo Monobloc montowane radialnie. Tył: tarcza 265 mm, 2-tłoczkowy zacisk pływający Brembo. Zakrętowy Cornering ABS Bosch. |
Rozmiary (w mm) i waga: | Długość 2280, rozstaw osi 1594, szerokość 1000, max wysokość 1483-1511, szerokość kierownicy 1177, wysokość kanapy 840, wysokość podnóżków 364, prześwit 188. Waga w stanie gotowym do jazdy 227 kg. |
Kolor | Ducati Red z felgami Glossy Black |
Cena | 14740 euro |
WEWNĄTRZ SILNIKA
Bez wątpliwości silnik w naszej Multistradzie był jednym z najlepszych pod względem stanu, w porównaniu z innymi silnikami rozebranymi w naszych testach długodystansowych. Wszystkie części wewnątrz były w topowym stanie, z minimalnym zużyciem. Potwierdzeniem są wartości mocy i momentu zmierzone na koniec testu.
Szybko i efektywnie
Na zdjęciu, Leo Serafino, technik Ducati Service, zdejmuje chłodnicę. Ten warsztat prowadzony przez Francesco Penazzo zlokalizowany jest w fabryce w Bolonii. Jest nie tylko placówką edukacyjną do prowadzenia szkoleń dla profesjonalnych techników. Ten serwis utrzymuje także kontakty z klientami Ducati. Nasza Multistrada została szybko rozebrana na części – w ciągu godziny silnik był już na zewnątrz.
Silnik dwucylindrowy jest też elementem nośnym ramy głównej. Plastikowa pokrywa pasków rozrządu zbudowana jest z trzech części, aby ułatwić inspekcję lub wymianę pasków. |
Ten widok ukazuje się, gdy zdejmiemy pokrywę sprzęgła oraz po zdjęciu pokrywy alternatora. Wewnątrz silnika nie znaleźliśmy żadnych osadów lub opiłków. |
Niemalże bez osadów
Tak wyglądały głowica oraz tłoki. Prawdziwie minimalne ślady spalania paliwa, szczególnie na ściankach cylindra. Usunięte ślady osadów węglowych wynikają z usilnego badania skupionego na komorze spalania, profilu pierścieni tłokowych, wliczając tolerancję luzów pomiędzy tłokiem i cylindrem oraz zbadanie materiału zaworów. Stan silnika potwierdza praktyczne zerowe zużycie oleju, który nigdy nie trzeba było dolewać pomiędzy przeglądami.