tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Ducati Multistrada 950 po 50 tys. km testu długodystansowego. Usterki, zużycie, opinie - strona 3
NAS Analytics TAG

Ducati Multistrada 950 po 50 tys. km testu długodystansowego. Usterki, zużycie, opinie - strona 3

Autor: Artykuł sponsorowany 2020.04.02, 10:50 Drukuj

SMAROWANIE

Przy badaniu próbek oleju ukazała się znikoma liczba wyników oznaczonych na czerwono. Próbki pobierane były przy każdym serwisie i badano je w laboratorium Mecoil we Florencji. W pierwszej części podróży zawartość cząstek metalowych (żelazo i aluminium) zbliżała się do limitu, co jest zgodne z docieraniem silnika. W kolejnych próbkach zawartość metali spadła o połowę do normalnego zakresu.

Bez dolewek

Multistrada test 36

Pompa trochoidalna (w perfekcyjnym stanie) i jej plastikowe koło zębate napędzane z wału korbowego.

Multistrada test 37

Próbki oleju pobierane dla laboratorium Mecoil. Ani razu nie osiągnęliśmy minimalnego poziomu oleju podczas 50 000 km podróży. We wszystkich pozostałych testach długodystansowych (z wyjątkiem Yamahy Tracer 900), musieliśmy dolewać olej regularnie.

Poniżej jest tabela z wynikami próbek oleju. Zmniejszenie wiskotyczności oleju łączy się z wysokimi przebiegami pomiędzy wymianami oleju.

Badanie oleju

Wszystko w porządku, niemalże

  ppm - liczba cząstek na milion Wartość graniczna 15 000 km 26 000 km 41 000 km 50 000 km
Metale względem zużycia Żelazo ppm 60 74 37 31 35
Chrom ppm 3 1 <1 <1 <1
Nikiel ppm 3 2 <1 <1 3
Mangan ppm 3 <1 <1 <1 <1
Aluminium ppm 60 58 49 38 27
Ołów ppm 10 4 <1 2 2
Miedź ppm 15 7 4 3 2
Cyna ppm 5 <1 <1 <1 <1
Srebro ppm 3 <1 <1 <1 <1
Tytan ppm 4 <1 <1 <1 <1
Zanieczyszczenia Silikon ppl 40 45 18 27 20
Sód ppm 15 8 7 8 7
Potas ppm 5 3 1 <1 2
Wanad ppm 3 <1 <1 <1 <1
Dodatki Wapń ppm - 1,936 2224 2258 2054
Magnez ppm - 8 10 11 6
Fosfor ppm - 687 68 830 713
Cynk ppm - 818 928 949 797
Bar ppm - <5 <5 <5 <5
Bor ppm - 39 46 45 64
Molibden ppm - 113 140 153 122
Parametry chemiczne Oksydacja Abs/cm - 13,7 13,8 14 12,6
Nitrowanie Abs/cm - 8,8 9,4 10 10
Siarczanowanie Abs/cm - 17,6 17,2 17,5 16,5
Glikol % 0,1 <0,1 <0,1 <0,1 <0,1
Woda % 0,2 <0,1 0,1 <0,1 0,2
Wiskotyczność Wiskotyczność przy 40 st.C cSt 112-152 86,4 92,6 90,3 84,8
Volatile combustible % 6 3,7 4,2 4,7 5,7

OPONY

Pirelli Scorpion Trail II – takie opony oryginalnie montowane są w Multistradzie. Wykazały świetne osiągi na suchej nawierzchni i udowodniły wysokie bezpieczeństwo w warunkach obniżonej przyczepności.

Po 15 000 km i bez śladów

Powyżej 3 zestawy opon wymieniane przy przebiegu 15000, 26000 oraz 41000 km. Czwarty zestaw jest wciąż na kołach – przejechaliśmy na nim pozostałe 9000 km do zamierzonego celu 50 tysięcy kilometrów.

Multistrada test 39

 

Multistrada test 38

 

Multistrada test 40

Profil opon Scorpion Trail II w stanie nowym i po 15 000 km. Jak widać mają tendencję do nierównego zużycia po zewnętrznej stronie, ale nie zauważyliśmy żadnych problemów z przyczepnością i stabilnością, nawet pomimo przebiegu.

Multistrada test 41

Montaż opon wykonywał Serwis Ducati. Jako część Ducati, koszt opon wraz z montażem to 357 euro.

Zużycie i przebieg

Najlepsze opony na długie dystanse

    Pierwszy zestaw (15000 km) Drugi zestaw (26000 km) Trzeci zestaw (41000 km) Czwarty zestaw (50000 km)
  Grubość bieżnika w nowej oponie Grubość bieżnika po 15 000 km Przebieg na każdy 1 mm zużycia Grubość bieżnika po 11 000 km Przebieg na każdy 1 mm zużycia Grubość bieżnika po 15 000 km Przebieg na każdy 1 mm zużycia Grubość bieżnika po 9 000 km Przebieg na każdy 1 mm zużycia
Przód 4,3 mm 2,8 mm 10 000 km 3,1 mm 9166 km 2,8 mm 10000 km 3,4 mm 10000 km
Tył 8,5 mm 1,3 mm 2 083 km 4,4 mm 2682 km 2,8 mm 2631 km 4,4 mm 2195 km

Powyższa tabela pokazuje przebieg na każdym zestawie opon. Dwa zestawy wytrzymały do limitu 15 000 km. Dwa pozostałe przejechały 11 000 oraz 9 000 km – to nie ze względu na nadmierne zużycie, ale przez zbyt wczesny serwis (przy 26 000 km) oraz przez zakończenie testu przy 50 tysiącach km. Przypominamy, że model Pirelli Scorpion Trail II wygrał nasz test porównawczy (w numerze Motociclismo 10-2018) opon dla motocykli crossover.

HAMULCE

Zestaw tylnych klocków hamulcowych był trochę miękki, a odporna na złodziei tarcza oraz dwa tłoczki naciskały zbyt mocno. Pomimo tego wydajność hamowania nie dawała cienia wątpliwości dzięki wyjątkowo dobremu zestawowi Brembo – Bosch.

Zbyt duży nacisk na prawych

Multistrada test 42

Wymieniliśmy tylne klocki hamulcowe przy 20 000 km, znacznie wcześniej niż przednie przy 26 000 km. Drugi zestaw tylnych klocków dojechał do końca testu 50 000 km z dwukrotnie grubszą okładziną. Przebieg był absolutnie w normie. W pozostałych testach długodystansowych zużycie było znacznie większe - szczególnie przy BMW RT, gdzie klocki wytrzymały 10 000 km.

Multistrada test 45

 

Multistrada test 46

Nasza Multistrada musiała dostać nową przednią, prawą tarczę hamulcową przy 21 500 km. Powodem był pogięty pająk mocujący do piasty przez próbę kradzieży. Blokada disc-lock spełniła zadanie, uratowała Multistradę. Pomimo, ze flansza tarczy z lekkich stopów zapewniająca „pływanie” tarczy nie pękła, to przyjęła spore zniszczenia.

Multistrada test 47

Warto wspomnieć, że w przednim prawym zacisku, zewnętrzny klocek hamulcowy miał wyższe zużycie w porównaniu do wewnętrznego. Nie ma to związku z próbą kradzieży, przypadek pojawiał się od początku testu. Najprawdopodobniej przyczyną są tłoczki po tej stronie zacisku. Nie wracają natychmiastowo do wewnątrz przy odpuszczeniu dźwigni hamulca, przez co utrzymują lekki nacisk.

Zdję™cia

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 01

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 02

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 03

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 04

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 05

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 06

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 07

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 08

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 09

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 10

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 11

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 12

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 13

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 14

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 15

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 16

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 17

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 18

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 19

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 20

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 21

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 22

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 23

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 24

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 25

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 26

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 27

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 28

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 29

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Tagi

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama

sklep Ścigacz

    na górę