Dlaczego motocykle sportowe nie maj± centralnej podstawki?
Motocykle sportowe są często serwisowane. Wynika to z dużo większej ich eksploatacji w warunkach torowych. Konieczne są częstsze wymiany opon, jak również dodatkowe czynności serwisowe. Idealnym rozwiązaniem wydaje się być centralna podstawka, jak w motocyklach wyprawowych. Jednak z jakichś względów zazwyczaj nie są one wyposażone w centralne podstawki (zwane również centralnymi stojakami). Dziej się tak z kilku kluczowych powodów, związanych z ich konstrukcją, użytkowaniem i priorytetami projektowymi. Oto najważniejsze z nich:
1. Waga i Wydajność
Motocykle sportowe są zaprojektowane z myślą o maksymalnej wydajności i minimalnej wadze. Centralna podstawka dodaje dodatkową masę do motocykla, co jest niepożądane w kontekście osiągów. Lżejszy motocykl jest bardziej zwinny, szybciej przyspiesza i lepiej radzi sobie na zakrętach. Każdy dodatkowy kilogram może wpłynąć negatywnie na te aspekty.
2. Prześwit
Sportowe motocykle mają zwykle bardzo niski prześwit, co pomaga obniżyć środek ciężkości i poprawia stabilność oraz przyczepność w zakrętach. Centralna podstawka mogłaby ograniczać prześwit, co z kolei mogłoby prowadzić do jej kontaktu z nawierzchnią podczas agresywnego pokonywania zakrętów. Może to być niebezpieczne, ponieważ kontakt podstawki z nawierzchnią może spowodować utratę przyczepności i kontrolę nad motocyklem.
3. Aerodynamika
Konstrukcja motocykli sportowych jest również ściśle związana z aerodynamiką. Centralna podstawka może wpływać na przepływ powietrza wokół motocykla, zwiększając opór aerodynamiczny, co negatywnie wpływa na prędkość maksymalną oraz efektywność paliwową. Każdy element wystający poza opływową sylwetkę motocykla może powodować turbulencje, które zakłócają stabilność pojazdu przy dużych prędkościach.
4. Użyteczność
W przypadku motocykli sportowych, które są często używane na torach wyścigowych lub do agresywnej jazdy po drogach, centralna podstawka nie jest tak przydatna jak w innych typach motocykli. Mechanicy i zawodnicy używają specjalistycznych stojaków serwisowych, które są bardziej praktyczne w kontekście wymiany opon i innych prac serwisowych. Te stojaki są stabilniejsze i bardziej odpowiednie do zadań serwisowych wykonywanych na motocyklach sportowych.
5. Estetyka i Design
Estetyka motocykli sportowych odgrywa również dużą rolę w ich projektowaniu. Centralna podstawka może być uznana za element zaburzający smukłą i agresywną linię motocykla sportowego. Projektanci motocykli sportowych starają się tworzyć maszyny, które wyglądają dynamicznie i nowocześnie, a dodatkowe elementy, takie jak centralne podstawki, mogą negatywnie wpływać na ich wygląd.
Przykłady i Wyjątki
Chociaż centralne podstawki są rzadkością w motocyklach sportowych, mogą być spotykane w innych typach motocykli, takich jak motocykle turystyczne i adventure. Te pojazdy są projektowane z myślą o wygodzie i praktyczności, a dodatkowa waga i potencjalne ograniczenia prześwitu są mniej istotne w ich przypadku. W historii pojawiały się również motocykle o sportowych osiągach, wyposażone w centralne podstawki. Co prawda nie były to czystej krwi torówki, lecz motocykle sportowo-turystyczne, ale ich wygląd zdecydowanie kojarzył się ze sportem.
Jednym z niewielu motocykli sportowych, które były wyposażone w centralną podstawkę, jest Honda VFR800. Chociaż VFR800 jest klasyfikowana jako sportowo-turystyczny motocykl, posiada ona cechy i osiągi, które plasują ją bliżej kategorii motocykli sportowych niż typowych turystyków.
Honda VFR800
- Produkcja: Honda produkowała różne wersje VFR800 od lat 90. XX wieku do początku lat 2020.
- Charakterystyka: VFR800 była znana z doskonałej równowagi między sportowymi osiągami, a wygodą turystyczną. Motocykl ten oferował dynamiczne osiągi dzięki swojemu silnikowi V4, jednocześnie zapewniając komfort na długich trasach.
- Centralna Podstawka: Wiele wersji Hondy VFR800 było wyposażonych w centralną podstawkę jako standard lub opcję, co ułatwiało serwisowanie i parkowanie.
Dlaczego Honda VFR800 miała centralną podstawkę?
- Wszechstronność: VFR800 była zaprojektowana jako wszechstronny motocykl, zdolny do sportowej jazdy, jak i długich wycieczek turystycznych. Centralna podstawka zwiększała jej użyteczność, umożliwiając łatwiejsze konserwacje i parkowanie.
- Komfort Turystyczny: Motocykle sportowo-turystyczne, takie jak VFR800, muszą balansować między osiągami a komfortem. Centralna podstawka jest często bardziej akceptowana w tej kategorii niż w czystych motocyklach sportowych.
Inne przykłady
Podczas gdy Honda VFR800 jest jednym z bardziej znanych przykładów, warto wspomnieć, że niektóre inne sportowo-turystyczne motocykle, takie jak Yamaha FJ1200 czy Kawasaki GTR1000, również były wyposażone w centralne podstawki.
Podsumowanie
Centralne podstawki nie są instalowane w motocyklach sportowych głównie ze względu na priorytety związane z wagą, prześwitem, aerodynamiką, użytecznością oraz estetyką. Te aspekty są kluczowe dla osiągów i charakterystyki motocykli sportowych, dlatego producenci rezygnują z centralnych podstawek w tego typu pojazdach.
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarzeZ tego samego powodu nie maj± ty¿ elektrycznego rozrusznika i akumulatora.
Odpowiedz¦wietny artyku³, rzetelnie i wszechstronnie opisuj±cy przedmiotowy temat. Jako motocyklista doceniam w pe³ni warto¶æ merytoryczn±, jako mi³o¶nik jêzyka polskiego równie¿ z przyjemno¶ci± ...
Odpowiedz