tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Czy to koniec miejskich korków? Manhattan daje przykład
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

6
5
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Czy to koniec miejskich korków? Manhattan daje przykład

Autor: Andrzej Sitek 2025.02.04, 11:10 2 Drukuj

Czy można jednym ruchem pozbyć się milionów samochodów z zatłoczonych ulic? Manhattan właśnie udowodnił, że tak.

Władze tej nowojorskiej dzielnicy postanowiły rozprawić się z korkami w sposób prosty, ale radykalny - wprowadzając opłatę za wjazd do biznesowego serca miasta. Efekt? Ruch stał się płynniejszy, a miasto zyskało fortunę.

Reklama

ZOBACZ NOWE MODELE »
NAS Analytics TAG

Zamiast wydawać miliardy na poszerzanie dróg i inwestycje w infrastrukturę, Manhattan postawił na prostą strategię. Od 5 stycznia kierowcy muszą zapłacić 9 dolarów za wjazd do południowej części dzielnicy, poniżej 60. ulicy. Opłata pobierana jest automatycznie raz dziennie, bez względu na liczbę przejazdów, a cały system działa dzięki elektronicznym czytnikom tablic rejestracyjnych.

Zarobek miasta w pierwszym roku ma sięgnąć zawrotnych pół miliarda dolarów! W zamian mieszkańcy i pracownicy zyskali mniej korków - czas dojazdu na Manhattan skrócił się od 10 do nawet 30 procent. Komunikacja autobusowa również przyspieszyła, a metro odnotowało gwałtowny wzrost liczby pasażerów - o 7,3 procent w dni powszednie i aż o 12,2 procent w weekendy.

Przed wprowadzeniem opłat do tej części Manhattanu codziennie wjeżdżało ponad 700 tysięcy pojazdów, co powodowało spowolnienie ruchu do średniej prędkości 11 km/h. Teraz sytuacja uległa diametralnej zmianie. Dochody z nowych opłat nie tylko ułatwiły życie kierowcom i pieszym, ale też zasiliły budżet miejskiego transportu. Jak zapowiedziała gubernatorka stanu Nowy Jork, Kathy Hochul, 80 procent zysków zostanie przeznaczone na poprawę funkcjonowania metra i autobusów, a reszta trafi na rozwój kolei podmiejskiej.

Czy inne miasta pójdą w ślady Manhattanu? Patrząc na skuteczność rozwiązania, można się tego spodziewać, a jeśli efektywność systemu zostanie potwierdzona również w innych aglomeracjach, zapewne system będzie coraz częściej kopiowany w Europie. Dla motocyklistów to dobra informacja, bo mniej samochodów to przyjemniejsza jazda i oczywiście bezpieczniejsza. Inna rzecz, że wcześniej czy później urzędnicy będą chcieli zarabiać więcej i sięgną do kieszeni kolejnych, zmotoryzowanych grup, na przykład... motocyklistów.  

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Czy planujesz w tym roku zmianę motocykla?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę