tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Custom na częściach z półki, a może ręczna robota?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Custom na częściach z półki, a może ręczna robota?

Autor: Lovtza 2016.02.03, 11:23 6 Drukuj

Przymierzacie się do przeróbki motocykla? To temat coraz popularniejszy i w zalewie masowej produkcji staje się coraz popularniejszą drogą na wyróżnienie się z tłumu. Jak zatem zabrać się do przeróbki własnej maszyny? Czy używane klamoty zalegające w garażu mogą się do czegoś przydać? Czy może lepiej bazować na nowych, lśniących częściach przygotowanych przez specjalistyczne firmy? Na te i inne pytania odpowie Wam Christian Boosen, którego pracy przyglądaliśmy się przy okazji projektu Scramblera Iron Lungs bodowanego do konkursu Custom Rumble

Ścigacz.pl: Czy da się zbudować dobrego customa operując gotowymi częściami z półki bazując na przepastnych zawartościach tuningowych katalogów.

NAS Analytics TAG

Christian Boosen: Wydaje mi się, że większość customów jest budowana w oparciu o części z katalogów. Nawet tych budowanych przez zawodowych customizerów. Ale nie ma w tym niczego złego. Ujmę to w ten sposób, choć może to nie spodobać się wielu osobom. W katalogach, chociażby dedykowanych takim markom jak Harley Davidson, znajduje się mnóstwo wspaniałych pozycji, które można kupić i użyć do samodzielnego budowania swojego motocykla. I z całą pewnością można przy ich użyciu osiągnąć fajny efekt końcowy. Oczywiście to nie są części robione samodzielnie, ręcznie, do tego jednego konkretnego projektu. Tyle, że normalny motocyklista, który niekoniecznie siedzi w budowaniu customów będzie pod wrażeniem i będzie mu się to podobało.

Ścigacz.pl: Czy łatwo o profesjonalistów wykonujących prace przy Waszych motocyklach? Spawaczy, tapicerów, ślusarzy?

Christian Boosen: Heh… znalezienie właściwych ludzi jest bardzo trudne.  Na polskim rynku, a szczególnie w Warszawie, społeczność ludzi zaangażowanych w customy jest bardzo mała i wszyscy się znają. Każdy jest w czymś dobry, a w czymś przeciętny. Sztuką jest znalezienie właściwego człowieka do danego zadania i ustalenie czy będzie miał czas, możliwości i czy cena tej roboty nie zabije całego projektu.

Ścigacz.pl: Czy taki człowiek musi znać się na customach, czy wystarczy że jest dobry w swoim fachu?

Christian Boosen: Taki człowiek musi być przede wszystkim bardzo cierpliwy. Oczywiście jakość tej pracy musi być bardzo wysoka, ale szalenie ważne jest to, aby umieć słuchać klienta. Tu trzeba dużo myśleć, a najlepiej kiedy praca wykonana jest z sercem.

Ścigacz.pl: A co z częściami z drugiego obiegu? Używane, przerabiane od innych modeli? Koła, tłumiki, osprzęt? Czy to w ogóle ma sens?

Christian Boosen: Tak, jak najbardziej. Sporo części w projekcie, który robiliśmy to właśnie części używane. Wielu fajnych rzeczy nie da się już kupić, bo po prostu nie są od dłuższego czasu produkowane. Jeśli klient chce maszynę w stylu „Vintage” to siłą rzeczy zaczynamy od szukania starych błotników, starych lamp, starych przełączników albo chromowanych tłumików. Możemy też próbować coś dorobić na wzór części używanych. Znajdź dla przykładu jakiś ładny zbiornik paliwa. Musisz szukać w latach 90-tych! Osobną sprawą jest doprowadzenie tych części do stanu, który będzie pozwalał na ich ponowne wykorzystanie. Ramę z pewnością możesz oddać do polakierowania każdemu dobremu lakiernikowi. Ale zbiornik paliwa to już twarz motocykla, taki element powinien trafiać na przeróbkę albo odnowienie do prawdziwego artysty.

Pawel SwanskiPaweł Swanski z Turbokolor: Ja nie pochodzę z branży motocyklowej. Znalazłem się w tym temacie bo w swojej pracy zawsze mieszałem sztukę z rzemiosłem. W pewnym momencie mocno zainteresowałem się kulturą „Vintage”, hot rodami i tego typu klimatami. Z czasem zacząłem malować kaski, a przez kaski trafiłem do motocykli. Tutaj zacząłem się zastanawiać co ja mogę z tymi motocyklami robić. Może klasyczne rzeczy typu typografie albo pinstriping? Uznałem, że absolutnie nie, bo od tego już są specjaliści. Stwierdziłem, że to co mogę dodać od siebie do tego świata, to coś, czego jeszcze w nim nie ma. Mówię tutaj o rzeczach, które robią na ścianach, wielopiętrowe murale, to co robię na koszulkach, lub obrazach, które maluję. Zbiorniki paliwa to duże wyzwanie, bo mają obłe kształty, używamy tutaj farb „One shot”, które wymagają bardzo wprawnej ręki, doświadczenia i wyczucia. Bardzo to jednak lubię, bo to ciekawy mariaż sztuki i rzemiosła. Z jednej strony produkt końcowy musi mieć ściśle określone walory użytkowe, z drugiej strony może przy tym zupełnie popłynąć i nadać przedmiotowi użytkowemu nową jakość, nowy wizerunek. Będzie on dzięki temu wyjątkowy i unikalny. To jest moje podejście do customizacji.

Reasumując – aby zbudować wyjątkowy motocykl wcale nie potrzebuje takich budżetów jak NASA. Wielu fajnych przeróbek można dokonać samodzielnie, wykorzystując część, które inni uważają już za odpad. Ważna jest także inwencja, pomysłowość i… znalezienie właściwych ludzi, którzy zrobią dla Was coś, z czym sami nie dacie sobie rady.

Ducati Scrambler Iron Lungs wygrał rywalizację z konkurentami z całej Europy. Sądząc po zakresie prac i przeróbek polskiego projektu i wielu jego konkurentów, budżet maszyny którą zbudowano w Warszawie musiał być kilkukrotnie niższy. Jak zwykle w życiu – często o sukcesie lub porażce przesądza dobry pomysł i jego porządna realizacja.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Chrisian BoosenBak Swanski Ducati Scrambler Custom Rumble
NAS Analytics TAG
W pol drogi Ducati Scrambler Custom RumbleW polowie drogi
czesci Scrambler Custom Rumbleblotnik Scrambler Custom Rumble
Deskorolka Ducati Scrambler Custom RumbleDolot filtra Scrambler Custom Rumble
Ducati Scrambler Custom RumbleDucati Scrambler Custom Rumble prawie gotowy
filtr Konkurs Scrambler Custom RumbleGotowe siodlo Konkurs Scrambler Custom Rumble
kierunki Konkurs Scrambler Custom RumbleLampka Ducati Scrambler Custom Rumble
Konkurs Scrambler Custom RumbleMalowanie swanski Konkurs Scrambler Custom Rumble
Poczatek rozbiorkimocowanie deskorolki Konkurs Scrambler Custom Rumble
Podstawa siodla Scrambler Custom RumbleNowe mocowania Scrambler Custom Rumble
podstawka Ducati Scrambler Custom RumblePraca nad rama Scrambler Custom Rumble
praca przy baku Scrambler Custom RumblePraca Swanski Konkurs Scrambler Custom Rumble
Rama pod siodlem Scrambler Custom RumblePrawie gotowy Ducati Scrambler Custom Rumble
Scrambler Custom Rumble bakScrambler Custom Rumble
Scrambler Custom Rumble praca blotnikScrambler Custom Rumble Ducati
Scrambler Custom Rumble pomysl kanapysiodlo Konkurs Scrambler Custom Rumble
Skladowe Scrambler Custom RumbleSpawanie Scrambler Custom Rumble
szycie Konkurs Scrambler Custom RumbleTIG Scrambler Custom Rumble
Troche mechaniki Konkurs Scrambler Custom RumbleUstalenie Scrambler Custom Rumble
Uklad zasilania Scrambler Custom Rumblew garazu Scrambler Custom Rumble
Wydech Scrambler Custom RumbleKonkurs Scrambler Custom Rumble skate
Komentarze 5
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę