tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Aprilia Tuono 1000R - dziecko wyścigu zbrojeń - strona 2
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Aprilia Tuono 1000R - dziecko wyścigu zbrojeń - strona 2

Autor: Lovtza 2009.10.23, 14:52 14 Drukuj

Street fighter with racing in the blood

Tak swoje dziecko reklamuje Aprilia. Zadziorny wygląd to jedno, ale charakter to jak się okazuje coś zupełnie innego. Włoszka zaskakuje bowiem ogładą i przyjaznym nastawieniem do kierowcy. Praca silnika jest wyraźnie wygładzona w porównaniu do RSV1000R. Akurat to kłóci mi się nieco z zawadiackim wizerunkiem, ale poza tym Tuono trudno odmówić dynamiki i kąśliwości. Dwucylindrowiec chętnie wkręca się na wysokie obroty generując przy tym mało wibracji i hałasu. Silnik dysponuje dużym zapasem momentu i mocy w średnim zakresie obrotów, przez co kierowcy przyzwyczajeni do wyciskania ostatnich soków z czterocylindrowej sokowirówy będą musieli tutaj nieco zmienić nawyki.

Jeśli w folderze reklamowym pada hasło „racing", to znaczy że maszyna ta powinna poradzić sobie na torze wyścigowym. Sprawdziliśmy. O ile w przypadku silnika, poza brakiem bardziej zdecydowanego kopa na wysokich obrotach nie mam większych uwag, to zawieszenie Tuono na torze nie przekonało mnie. Przede wszystkim konieczne było zdecydowane podkręcenie kompresji odbicia i podciągnięcie sprężyny z tyłu. Włosi w przeciwieństwie do Japończyków często nie ustawiają wstępnie zawieszenia pod statystycznego kierowcę jeżdżącego w statystycznych warunkach. Dlatego należy zrobić to samemu. Niestety brakuje regulacji tłumienia dobicia zarówno z przodu, jak i z tyłu. W rezultacie widelec chwilami zbyt gwałtownie reaguje na hebel, a tylne zawieszenie pływa na wyjściach z zakrętów o pofałdowanej nawierzchni. Szczególnie, gdy zawias porządnie się zagrzeje. Niezależnie od tego motocykl jest bardzo zwrotny, przekładanie go z zakrętu w zakręt to prawdziwa frajda. Szeroko rozstawione manetki zapewniają dobre czucie sił na kierownicy, za co w dużym stopniu tak bardzo lubię golasy. Nie ma mowy o krytyce jeśli chodzi o hamulce. Zestaw dostarczony przez Brembo jest znakomity, pozwala nie tylko na bardzo efektywne wytracanie prędkości, ale też umożliwia doskonałą kontrolę tego co dzieje się na styku przedniej opony z nawierzchnią.

Wyjazd na ulicę daje odpowiedź na pozostałe pytania. Tutaj podwozie i silnik wydają się dobrane idealnie do siebie. Przy moim wysokim wzroście chciałoby się siedzieć nieco wyżej, ale nie jest źle. Dynamika widlastej dwójki pozwala na świetną zabawę, motocykl bardzo ochoczo idzie na gumę, nie sposób przyczepić się do pracy skrzyni biegów, czy też sprzęgła. Lekka maszyna zgrabnie przemyka między samochodami, wąski silnik znacząco ułatwia przeciskanie się w korkach. Spory prześwit ułatwi forsowanie wysokich krawężników.

Poza miastem Tuono wspaniale wpisuje się w kręte podmiejskie drogi. Zawieszenie daje bardzo czytelną informację zwrotną, motocykl świetnie utrzymuje zadany tor jazdy i nie stresują go ewentualne korekty kursu. Do tego te znakomite hamulce. Gdybym chciał poszaleć na bieszczadzkich lub dolnośląskich serpentynach, to Aprilia byłaby jednym z lepszych wyborów.

Grom dźwiękowy?

Ciekaw jestem jakie będą dalsze losy tego motocykla. Wraz z coraz częstszymi plotkami na temat RSV4 Tuono motocykl ten rzeczywiście prędzej czy później wyląduje na motocyklowym Monino. Obstawiam jednak, że nie stanie się to szybko. Konstrukcja oparta na RSV4 będzie bowiem piekielnie droga, a sprawdzone Tuono 1000R ciągle ma bardzo wiele do zaoferowania za przystępne, jak na tą klasę motocykla pieniądze. Niezorientowanym podpowiem, że kryzys ciągle trzyma się nieźle, do tego stopnia, iż nawet najwięksi potentaci motocyklowi zawieszają modernizacje swoich modeli i wprowadzanie na rynek nowych.

Skoro jesteśmy przy kasie i wydatkach, to należy wspomnieć o jednej sprawie. Dla tych, którzy kryzys mają w głębokim poważaniu włoski producent przygotował także wersję Factory. Górnopółkowe zawiasy Ohlinsa i takież same heble od Brembo czynią z Tuono motocykl wszystkomający, w przypadku którego moje marudzenia na temat niedostatków zakresu regulacji tracą rację bytu. Super opcja dla tych, którzy nie potrzebują więcej mocy, ale lubią mieć najlepszą możliwą trakcję. Kwestię ceny modelu Factory dyplomatycznie jednak przemilczę, tak aby nie drażnić tych dotkniętych kryzysem.

Na sam koniec wróćmy do tego, od czego zaczęliśmy. Czy skojarzenia z muzealnymi odrzutowcami są uprawnione? Już sama nazwa (tuono - z wł. grzmot) natychmiast kojarzy mi się z gromem dźwiękowym. Myślę jednak, że tym co odróżnia włoskiego golasa od pensjonariuszy muzeum w Monino jest fakt, że Tuono 1000R ma przed sobą pewną przyszłość, podczas gdy podmoskiewskie skamienieliny zimnej wojny mają za sobą już tylko przeszłość.

Konkurenci:
yamaha fz1
KTM Super Duke lewy zakret
skret zlozenie test honda cb1000r b mg 0140
w ruchu miejskim buell 1125cr 2009 test c mg 0028

Dane techniczne:

ModelTuono 1000R
Układ napędowy
SilnikV60 Magnesium Evolution, usytułowany wzdłóżnie, dwucylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą, norma Euro3
PaliwoBenzyna bezołowiowa RON95
Średnica x skok tłoka97 x 67,5 mm
Pojemność skokowa998 cc
Stopień sprężania11,8:1
Moc maksymalna102 kW (139 KM) przy 9500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy10,9 kgm (107 Nm) przy 8500 obr/min
ZasilanieZintegrowany elektroniczny system sterowania silnikiem, wielopunktowy wtrysk paliwa, średnica gardzieli ssących 57 mm
ZapłonCyfrowy, zintegrowany z ukłądem zasilania
RozruchElektryczny
Układ wydechowyDwa tłumiki z sondą Lambda i katalizatorem
Alternator12V-500W
SmarowanieUkład z suchą miską olejową, dwie pompy rotacyjne, chłodnica oleju, stalowy zbiornik oleju
Skrzynia biegów6 biegów, przełożenia: 1' 34/15 (2.27) 2' 31/19 (1.63) 3' 26/20 (1.3) 4' 24/22 (1.091) 5' 24/25 (0.96) 6' 23/26 (0.88)
SprzęgłoWielotarczowe, mokre, z systemem PPC. Przewód w stalowym oplocie, radialna pompa sprzęgła
Pierwotne przeniesienie napęduKoła zębate: 60/31 (1.935:1)
Końcowe przeniesienie napęduŁancuch O-ring: 40/16 (2.5:1)
Podwozie
RamaAluminiowa, ze spawanych profili odlewanych ciśnieniowo
Zawieszenie przednieWidelec USD Showa 43mm, regulowane napięcie wstępne sprężyn i regulacja tłumienia odbicia
Zawieszenie tylneWahacz alumniowy, centralna jednostka resorująco-tłumiąca Sachs Monoshock z regulowanym napięciem wstępnym sprężyny i regulacją tłumienia odbicia
Hamulce przednieDwie tarcze O 320 mm, zaciski czterotłoczkowe Brembo, przewody hamulcowe w stalowym oplocie
Hamulce tylneTarcza O 220 mm, dwutłoczkowy zacisk Brembo, przewód hamulcowy w stalowym oplocie
KołaZe stopu aluminiowego, przód: 3.50 x 17" tył: 6.00 x 17"
OponyPrzód: 120/70 ZR 17. Tył: 190/50 ZR 17 (alternatywnie: 180/55 ZR 17 i 190/55)
Wymiary i wagi
Długość2025 mm
Szerokość830 mm
Wysokość1100 mm
Wysokość siedzenia810 mm
Wysokość kierownicy1020 mm
Rozstaw osi1410 mm
Kąt główki ramy25°
Wyprzedzenie103,7 mm
Masa własna185 kg
Zbiornik paliwa18 litrów / 4 litry rezerwy
 
Cena51 400 zł (wersja Factory - 57 600 zł)
szybkosc tuono aprilia 2009 tor poznan test c mg 0062 wyjscie z luku tuono aprilia 2009 tor poznan test b mg 0508
w zakrecie tuono aprilia 2009 tor poznan test b mg 0526 zakret z tylu tuono aprilia 2009 tor poznan test b mg 0532
stoi tuono aprilia 2009 tor poznan test a mg 0208 motor tuono aprilia 2009 tor poznan test b mg 0073
zlozenie do zakretu tuono aprilia 2009 tor poznan test b mg 0257 tyl bok tuono aprilia 2009 tor poznan test b mg 0094
logo tuono aprilia 2009 tor poznan test a mg 0150 podnozki tuono aprilia 2009 tor poznan test a mg 0187
silnik prawa strona tuono aprilia 2009 tor poznan test a mg 0184 tylny hamulec tuono aprilia 2009 tor poznan test a mg 0188
wachacz tylny logo tuono aprilia 2009 tor poznan test a mg 0162 manetka gazu tuono aprilia 2009 tor poznan test a mg 0165
lewa manetka tuono aprilia 2009 tor poznan test a mg 0167 logo na zegarach tuono aprilia 2009 tor poznan test a mg 0146
chlodnica tuono aprilia 2009 tor poznan test a mg 0158 logo tuono aprilia 2009 tor poznan test a mg 0181
NAS Analytics TAG

Komentarze 8
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę