Airoh: Pierwszy na ¶wiecie kask motocyklowy z wbudowan± poduszk± powietrzn±
Kamizelki i kombinezony z airbagiem, do tego zintegrowane z motocyklem, nikogo już nie dziwią. Jednak do tej pory nikt nie odważył się opracować kasku z poduszką powietrzną.
To już przeszłość, bo firma Airoh skorzystała z targów EICMA 2022 i zaprezentowała koncepcyjny kask motocyklowy ze zintegrowanym airbagiem, który może być aktywowany elektronicznie w razie wypadku.
Włoski producent kasków motocyklowych współpracuje przy tym pomyśle z twórcą samochodowych systemów bezpieczeństwa, czyli marką Autoliv. Prototyp został oficjalnie zaprezentowany podczas EICMA 2022 i wzbudził wielkie zainteresowanie. Airoh zapewnia, że chce otworzyć nowy rozdział, jeśli chodzi o bezpieczeństwo motocyklistów.
W rzeczywistości działy badawczo-rozwojowe Airoh i Autoliv pochylają się nad tym pomysłem od przeszło dwóch lat. Dotychczasowe badania wykazały, że znaczna poprawa ochrony może być osiągnięta bez krytycznego kompromisu w zakresie konstrukcji, wagi i komfortu kasku zaprojektowanego z technologią zintegrowanej poduszki powietrznej.
Co ciekawe, za pomysłem stoi kobieta. Roberta Descrovi jest inżynierem i już podczas studiów na Sheffield Hallam University zajmowała się ideą kasku motocyklowego wyposażonego w system airbag. To wizja kasku aktywowanego w razie wypadku i zapewniającego motocykliście ochronę znacznie przewyższającą obecne linie kasków.
Ale pokazany podczas EICMA prototyp znajduje we wczesnej fazie rozwoju. Cyfrowy model jest obecnie testowany za pomocą wirtualnych testów CAE i powiązanych z nimi fizycznych testach zderzeniowych. Wszystko to prowadzi do dalszej optymalizacji istotnych parametrów, takich jak konstrukcja, powierzchnia krycia, ciśnienie i objętość.
Jak wyjaśnia Airoh, testy udowodniły, że dzięki połączeniu dwóch technologii pochłaniających energię — czyli kasku i poduszki powietrznej, można znacznie zmniejszyć przyspieszenie liniowe głowy, a tym samym ryzyko urazu.
Jak działa poduszka powietrzna? Airbag jest nadmuchiwany przez generator gazu w technologii podobnej do tej stosowanej w samochodowych systemach. Moduł jest w pełni zintegrowany z kaskiem, zakryty skorupami, które otwierają się, aby umożliwić napełnienie poduszki powietrznej. Co najważniejsze, airbag w rzeczywistości nie narusza głównej konstrukcji kasku, zachowując jego cechy oraz oczekiwaną przez motocyklistów lekkość i kompaktowość.
Airoh opracował kask z poduszką powietrzną, mając na uwadze aktualne standardy bezpieczeństwa, niezależnie od aktywacji, lub nie, systemu. Mówiąc prościej, Airoh wykorzystał poduszkę powietrzną Autoliv, jako element rozszerzający absorpcję energii, oferując dodatkową ochronę do tej, którą już gwarantują tradycyjne kaski,
Według Autoliv system może zmniejszyć ryzyko pęknięć czaszki o 50 procent, przynajmniej na obecnym poziomie zaawansowania projektu. Gdyby chodziło o miej znane marki, moglibyśmy uznać ten pomysł za mocno kontrowersyjny, ale zarówno Airoh, jak i Autoliv są ekspertami w swojej dziedzinie.
Swoją drogą to niesamowite, jak Airohowi udało się ścisnąć system, aby kask wyglądał zwyczajnie, bez żadnych dziwnych wybrzuszeń.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze