tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Zimowy offroad w Hiszpanii - po prostu przyjed¼!
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Zimowy offroad w Hiszpanii - po prostu przyjed¼!

Autor: Eliasz Dawidson 2011.02.28, 10:52 17 Drukuj

Nasz piękny kraj kusi swoimi urokami: morze, góry, jeziora, lasy. Lato spędzone w Polsce to coś na prawdę pięknego, jednak mamy też zimę, która skutecznie uniemożliwia jazdę na pięć miesięcy – od listopada aż do marca. Motocykliści to jednak grupa bardzo zawzięta w realizacji swojej pasji, która potrafi poradzić sobie z matką naturą na różne sposoby. Pierwszym z nich są zakolcowane opony, kalesony, ciepłe rękawiczki i jazda po śniegu. Mimo zimna dostarcza ogromne ilości świetnej zabawy tym, którzy odważyli się spróbować. Następny sposób to odwiedziny hali przygotowanej do przyjęcia miłośników offroadu, np. tej w Estonii. Jest jeszcze trzecia opcja, najbardziej popularna możliwość wśród motocrossówców, korzysta z niej także polska Kadra MX. Są to wyjazdy do krajów, w których zima niechętnie gości.

Jak to wygląda od środka?

Tu zawsze pojawia się pytanie. Organizować taki wyjazd samodzielnie, czy skorzystać z usług wyspecjalizowanej w tego typu działalności firmy? My skorzystaliśmy z oferty KTM Wojciechowicz i Dirtmanii, zatem wszystko mieliśmy załatwione. Przed wylotem z Poznania ostatnie zerknięcie przez okno – biało, szaro. Świadomość podjęcia słusznej decyzji o wyjeździe, napełniła dobrym humorem. W Polsce pogoda nie pozwala na jazdę, a w Hiszpanii prognoza pogody zapowiadała 15 stopni i mnóstwo kontaktu z motocyklami. Po 2-godzinnym locie i spokojnym lądowaniu na lotnisku w Gironie, ze względu na dosyć późną godzinę nie przyszło nam nacieszyć się ciepłymi promieniami słonecznymi. Pojechaliśmy do hotelu na kolację. Jeszcze trzeba było dojrzeć maszyn, które do Empuriabrava przyjechały wcześniej i czekały w podziemnym garażu. Podróż samolotem jest dużo przyjemniejsza niż przyjazd samochodem. 120 minut w powietrzu zamiast 2 dni na europejskich autostradach, zdecydowanie przemawia na korzyść organizowanych wyjazdów. Na czas pobytu warto pamiętać o ubezpieczeniu, chyba że organizator zapewnia je w cenie obozu.

NAS Analytics TAG

Plan na czas pobytu był prosty – jak najwięcej jazdy i jak najwięcej nauki. Tak więc po pierwszym dniu na rozjeźdżenie się i przebudzenie ze snu zimowego na niedużym torze miejscowego klubu w Roses, wszyscy byli gotowi do otwierania manetki na nowych trasach. Ekipa została podzielona na dwie grupy: pierwsza - enduro pragnąca skorzystać jak najwięcej z uroków górzystych terenów oraz druga nastawiona na motocross i „latanie” po torach.

Enduro - piękne tereny

Endurowcy upodobali sobie tereny w „małych Pirenejach”. Bez przewodnika ciężko jest znaleźć ciekawe trasy. Tego zadania podjął się Richi, hiszpański Niemiec. Bardzo dobrze znał tamtejsze ścieżki, w końcu od ponad 20 lat przemierzał je wzdłuż i wszerz. Jego międzynarodowe powiedzenia – Gut Traktion i Clutch control stały się hasłami przewodnimi na resztę pobytu na wybrzeżu Costa Brava. Richi doskonale wynajdywał coraz to nowsze i bardziej wymagające kamieniste trasy, pionowe podjazdy, leśne ścieżki, wspaniale oddające piękno kraju corridy. Ze względu na fakt, że w grupie byli jeźdźcy o zróżnicowanym stopniu umiejętności, tempo trzeba było uśrednić i trasy dobrać tak, aby po intensywnej, offroadowej walce każdy mógł je pokonać. Takich widoków jak podczas wypraw w głąb lasów, nie było nigdzie indziej. Aby rozpocząć szaleństwo poza publicznymi drogami trzeba było pokonać kilkanaście kilometrów asfaltami, dlatego niezbędne jest posiadanie dokumentów i ubezpieczenia motocykla. Spotkania z miejscową policją, która lubi zaczepić endurowców, do najprzyjemniejszych nie należą, a często porządnie wyszczuplają portfele. Właśnie dlatego tak przydatne jest korzystanie z usług miejscowego przewodnika, który wie którymi szlakami wolno się poruszać, a które są terenami zamkniętymi dla ruchu. Poza hiszpańskimi drogami każdy znajdzie coś dla siebie. Nie ważne czy lubisz długie proste do odwijania manetki, czy raczej próby extreme z dużą ilością ogromnych kamieni, na pewno coś Ci się spodoba. Podstawą są handbary, bez nich dłonie mogą mocno ucierpieć za sprawą gałęzi i kamieni wystrzeliwanych spod kół. Co jeszcze zachęca do wybrania się na wybrzeże Costa Brava? Może fakt, że w zimę trenuje tam cała europejska czołówka enduro i motocross. Reprezentacja Niemiec odwiedza tamte tereny i „gania” po nich do oporu w lutym.

A motocross?

Chłopacy na crossówkach w Hiszpanii mogli czuć się jak w raju. Raju z twardą nawierzchnią. Tutaj nie spotkacie piaszczystego odcinka na torze, czyli po prostu gleby będą boleć i pozostawią po sobie pamiątki w postaci obdarć i siniaków. Wjazd na obiekt kosztuje 10-15 Euro, w porównaniu do Polski to dużo. Jednak tutaj każdy posiada system nawadniający ze spryskiwaczami oraz jest przygotowywany do treningów prawie codziennie, zatem wiemy za co płacimy. W promieniu 80 km bez problemu znajdziecie 6 na prawdę ciekawych obiektów wartych odwiedzenia. My odwiedziliśmy te w Santa Coloma, Vilabi, Roses oraz wybraliśmy się do Corbere les Cabanem we Francji. Pierwszy z nich jest bardzo popularny wśród zawodników. Przy odrobinie szczęście można spotkać tam np. Tadeusza Błażusiaka, jego kolegę z zespołu fabrycznego KTM Eero Remesa, czy kogoś z czołówki Mistrzostw Świata w motocrossie. Patrzenie jak jeżdżą najlepsi to także doskonały trening, pozwala zobaczyć linie przejazdu, których byśmy sobie nawet nie przyśnili. Natomiast tor w Corbere całkiem różnił się od tych hiszpańskich. Nawierzchnia była bardziej kamienista, skoki dużo większe i bardziej techniczne, jednak ciężko trafić tu na dobrą pogodę. Najczęściej jest tam mokro, chłodno i pochmurno, ale trening w ojczyźnie Mistrza Świata MX2 to obowiązek, dzięki temu można zobaczyć dlaczego Francuzi są tacy szybcy. Aby dojechać na tor trzeba pokonać busem kilka kilometrów. Możemy wybrać szybkie autostrady płatne ok. 8 Euro za 60 km, lub trochę wolniejszymi lokalnymi drogami, także w bardzo dobrym stanie. Paliwo jest w podobnej cenie jak w Polsce 1.20 €/ litr, nie ma więc potrzeby zabierania ze sobą pełnych kanistrów i tankowania do pełna przed wyjazdem.

Po prostu jedź!

Zimowy wyjazd na południe Europy to nie tylko trening, to także odpoczynek fizyczny i psychiczny. Kilkanaście ciepłych, słonecznych dni w środku zimy pozytywnie nastraja i daje siłę na przeczekanie niskiej temperatury i brak kontaktu z motocyklem, aż do wystarczających warunków pogodowych w Polsce.

Wideo: Rafał Strzaliński

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
wyjazd hiszpania offroad motcross skok wyjazd hiszpania offroad motocross
NAS Analytics TAG
wyjazd hiszpania offroad motocross honda xr wyjazd hiszpania offroad motocross prosta
wyjazd hiszpania offroad motcross kobieta wyjazd hiszpania offroad motocross triple
wyjazd hiszpania offroad motocross zakret gorka wyjazd hiszpania offroad nad jeziorem
wyjazd hiszpania offroad scrub wyjazd hiszpania offroad widoki ktm
wyjazd hiszpania offroad garaz wyjazd hiszpania offroad kanal
wyjazd hiszpania offroad ktm w lesie wyjazd hiszpania offroad motocross ograniczenie
wyjazd hiszpania offroad empuriabrava wyjazd hiszpania offroad przerwa
wyjazd hiszpania offroad na moscie wyjazd hiszpania offroad piekne widoki
wyjazd hiszpania offroad enduro wyprawa wyjazd hiszpania offroad motocross santa coloma
wyjazd hiszpania offroad motocross zakret wyjazd hiszpania offroad podjazd
wyjazd hiszpania offroad podjaz enduro wyjazd hiszpania offroad postoj
wyjazd hiszpania offroad przwodnik wyjazd hiszpania offroad skaly
wyjazd hiszpania offroad zjazd wyjazd hiszpania offroad fabryka gasgas
wyjazd hiszpania zlozone gasgas wyjazd hiszpania silniki w fabryce gasgas
wyjazd hiszpania offroad naprawa w trasie wyjazd hiszpania offroad plaza
Komentarze 11
Poka¿ wszystkie komentarze
Autor:Johny 28/02/2011 22:38

I nawet XR 400 siê da...

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê