Zespo³y KTM podsumowuj± przedsezonowe testy MotoGP w Katarze
Tor Losail zajmuje wyjątkowe miejsce w kalendarzu MotoGP od czasu jego otwarcia w 2004 roku. W 2021 roku obiekt ten, niedaleko miasta Doha, był jedynym miejscem testów przed nadchodzącym sezonem. Przez pięć dni, oba zespoły KTM pracowały nad ustawieniami wyścigowymi i opcjami dla KTM RC16 przed inauguracyjnym Grand Prix.
Po trzech zwycięstwach i dziewięciu miejscach na podium w czwartym sezonie w MotoGP w 2020 roku, KTM utraciło handicap. Dlatego skupili się na utrzymaniu wysokiej wydajności silnika, pracując nad przebiegiem, elektroniką i dalszym udoskonalaniem silnika, którego rozwój został zamrożony w 2021 roku zgodnie z zasadami mistrzostw. Oprócz motocykli KTM przetransportował również do Kataru wiele nowych komponentów dla czterech zawodników, a także dla testera Daniego Pedrosy do oceny. Obejmowały one zmiany w aerodynamice i ulepszenia systemów zawieszenia WP.
Duet Red Bull KTM Factory Racing, Miguel Oliveira i Brad Binder, zanotował wiele okrążeń w szybkich, wietrznych warunkach i przy różnych temperaturach, popołudniu, podczas zmierzchu oraz wieczorem przy różnej wilgotności powietrza. Niestety, w ostatni dzień przyszły silne podmuchy i spora ilość piasku znalazła się na asfalcie, co uniemożliwiło dalszą pracę większości zespołów i odebrało szansę na ostatnie ataki czasowe. W końcowej klasyfikacji Oliveira zajął 16. miejsce, a Binder 17.
Zawodnicy Tech3 KTM Factory Racing, Iker Lecuona (jego drugi sezon z zespołem i drugi w kategorii) i Danilo Petrucci (jedyny debiutant w składzie KTM na rok 21) również pracowali nad podstawowymi ustawieniami i wjeżdżeniem się. Hiszpan był 23., a Włoch 19 w ostatnich trzech dniach.
Miguel Oliveira: - Muszę powiedzieć, że jestem szczerze bardzo szczęśliwy, mogąc pracować z tak profesjonalną grupą ludzi. Przeszedłem z Tech3 do Red Bull KTM Factory Racing i więcej osób pracuje w teamie nad różnymi rzeczami, co sprawia, że czujesz się doceniony jako kierowca. Dokładam wszelkich starań, aby wykonywać dobrą robotę i testować wszystkie rzeczy, których potrzebowaliśmy, i uzyskiwać dobre czasy okrążeń. Chciałbym pojechać trochę szybciej, wykorzystując ostatni dzień, ale ogólnie jestem bardzo optymistyczny i pełen nadziei na nadchodzące weekendy wyścigowe. Ścigajmy się!
Brad Binder: - To był dla nas dość trudny test. Zaczęło się dobrze, ale potem miałem kilka drobnych awarii i to trochę pokrzyżowało nasz plan. Czwartego dnia znów czułem się o wiele bardziej komfortowo i jeździłem tak, jak chciałem. Byłoby miło mieć jeszcze jeden dzień, ale wrócimy tu za tydzień lub więcej, mając jeszcze kilka rzeczy do wypróbowania, a na podstawie których jestem pewien, że jeszcze się poprawimy.
Danilo Petrucci: - Jestem zadowolony z postępów podczas naszych czterech dni na torze Losail International Circuit. Niestety nie mogliśmy wykorzystać tego ostatniego dnia. W każdym razie mamy kilka jasnych pomysłów na to, czego potrzebujemy. Jestem również bardzo zadowolony z pracy z zespołem i otoczeniem. Oczywiście wciąż musimy się doskonalić, bo naszym celem jest walka na szczycie. W weekend wyścigowy zaczniemy od zera, więc z optymizmem rozpoczynam tę nową przygodę.
Iker Lecuona: - Ogólnie wiele się nauczyłem podczas tych czterech dni testów. Bardzo się poprawiłem, chociaż mój czas okrążenia nie jest jeszcze najlepszy. Dzisiaj chciałem spróbować długiego dystansu i ataku na czasówkę, co było niestety niemożliwe ze względu na pogodę. Na pewno zostało nam dużo pracy. Podczas weekendu Grand Prix musimy sprawdzić kilka rzeczy, ale czuję, że możemy poprawić się już w piątek, aby być bliżej pierwszej dziesiątki podczas pierwszego wyścigu.
Mike Leitner, kierownik zespołu wyścigowego Red Bull KTM: - Ciężko było zmieścić cały zimowy plan testów w pięciu dniach. Przynajmniej mieliśmy cztery dni w dobrych warunkach. Mieliśmy pełen program ze wszystkimi czterema zawodnikami i przeszliśmy przez większość rzeczy, ale jest jeszcze kilka, które chcielibyśmy zobaczyć i sprawdzić przed rozpoczęciem sezonu. Losail był dla nas w przeszłości trudnym torem i korzystaliśmy z mocnych stron naszego motocykla, ale w mistrzostwach trzeba radzić sobie z różnymi warunkami i czasami nie jest tak źle, aby zacząć w miejscu, w którym najbardziej się zmagaliśmy. Możesz się wiele nauczyć z tego procesu. Zawodnicy wykonali naprawdę dobrą robotę i byli bardzo skupieni. Miguel nie osiągał super czasów okrążeń, ale robił długie przejazdy i byliśmy z nich bardzo zadowoleni. Brad miał kilka wypadków, ale wiemy, jaki jest szybki, a czwarty dzień był bardzo dobry. Danilo jest nowym kierowcą Tech3, więc musiał przyzwyczaić się do motocykla i naszej filozofii, która za nim stoi. Trzeciego dnia zrobił jednak naprawdę duży krok, jeśli chodzi o czasy i rytm, i zrozumiał, jak powinien używać RC16. Myślę, że będzie miał dobry sezon. Iker przeprowadził wiele testów, co prawdopodobnie nie pomogło mu w przypadku ataków na czas. Wypróbował kilka pomysłów na przyszłość, które mogą bardzo pomóc. Dani Pedrosa i zespół testujący przyglądali się przyszłej wersji motocykla i pracowali nad wieloma rzeczami związanymi z tempem wyścigowym. Widzieliśmy tam pewien potencjał i to było bardzo pozytywne.
Sebastian Risse, koordynator techniczny MotoGP: - To był wyjątkowy okres poza sezonem i przed sezonem. Każdy musiał dostosować się do okoliczności. Utraciliśmy handicap i chcieliśmy pracować jeszcze więcej z Tech3 nad rozwojem, a to wymaga wielu przygotowań w tle. Przyjechaliśmy do Kataru z wieloma pomysłami i częściami i, jak zwykle, ten tor jest bardzo "wyjątkowy" ze względu na wiatry i różne temperatury asfaltu. Musieliśmy więc mądrze wykorzystać czas. Pracowaliśmy nad rozwojem prawie wszystkich obszarów motocykla: silnika, podwozia, wahacza, aerodynamiki, zawieszenia, elektroniki, decydując, jak i kiedy to zrobić. Następnie, w końcu, złożyliśmy to wszystko razem. Zawodnicy mieli napięty harmonogram, poza tym, że pracowali w "normalny" sposób jako zespół wyścigowy. Nie pokazaliśmy jeszcze wszystkiego, co możemy. Widać wyraźnie, że Losail nie jest najłatwiejszy dla naszego motocykla, ale myślę, że mamy dobrą bazę. Teraz musimy zebrać wszystko, co wiemy na tutejsze wyścigi, co jak zwykle będzie inną bajką. Cokolwiek wydarzy się w Losail, mamy przed sobą cały sezon i jesteśmy gotowi do ataku. Ogólnie motocykl jest trochę lepszy niż w zeszłym roku. To nie jest wielka rewolucja, ale chcemy wykorzystać ten sezon, aby użyć całego potencjału RC16 i myślę, że jesteśmy do tego dobrze przygotowani.
Katar 2021 wyniki czasowe
1. Jack Miller (AUS), Ducati 1:53.183
2. Maverick Viñales (ESP), Yamaha +0.061
3. Fabio Quartararo (FRA), Yamaha +0.080
4. Franco Morbidelli (ITA), Yamaha +0.140
5. Francesco Bagnaia (ITA), Ducati +0.261
...
16. Miguel Oliveira (POR), Red Bull KTM Factory Racing +1.343
17. Brad Binder (RSA), Red Bull KTM Factory Racing +1.508
...
19. Danilo Petrucci (ITA), Tech3 KTM Factory Racing +1.712
...
23. Iker Lecuona (ESP), Tech3 KTM Factory Racing +2.012
24. Dani Pedrosa (ESP), Red Bull KTM Factory Racing +2.457
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze