Z myślą o jednośladach. Zakończył się II Motocyklowy Kongres Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
Lekki optymizm mimo nienajlepszych statystyk - tak najkrócej można podsumować zakończony w sobotę II Motocyklowy Kongres Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Wydarzenie, organizowane przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Ministerstwo Infrastruktury, przyciągnęło przedstawicieli mediów, środowisk motocyklowych i ekspertów.
Choć, niestety, rosną statystyki wypadkowe związane z motocyklami, ogólne przesłanie płynące z Kongresu wcale nie jest negatywne. Uczestnicy wypowiadali się pozytywnie, zarówno o rosnącej świadomości bezpieczeństwa wśród motocyklistów, jak i działaniach zmierzających do minimalizacji ryzyka wypadku na polskich drogach.
Z zadowoleniem przyjęliśmy informacje, że Ministerstwo Infrastruktury, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, a także inne organizacje związane z ruchem drogowym są świadome zagrożeń, na które narażeni są polskcy motocykliści.
Wśród omawianych zagadnień pojawiły się nie tylko te związane z infrastrukturą drogową, czyli niebezpiecznymi barierami czy śliskimi znakami poziomymi, ale także te związane z szeroko pojętą kulturą na drodze i poziomem wyszkolenia kierowców.
Eksperci przedstawiali dane, które nie zawsze napawały optymizmem - Ilona Buttler, szefowa projektu Safer Wheels uświadomiła nam, że wciąż wielu użytkowników jednośladów porusza się bez kasków, zaś używanie motocyklowej odzieży ochronnej nadal traktowane jest przez wielu z nas jako fanaberia.
Artur Wajda, instruktor techniki jazdy zwracał uwagę na kolosalne znaczenie odpowiedniego wyszkolenia motocyklistów, zwłaszcza w kontekście zwiększonej świadomości ryzyka. Norbert Wyrwich z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przekazał dobre informacje na temat nadchodzących zmian w normach dotyczących barier energochłonnych. Marzena Chrostek, zawodniczka i dziennikarka opowiadała o tym, jak wczesna edukacja motocyklowa u dzieci wpływa na późniejsze bezpieczeństwo na drodze.
Cieszył udział wielu różnych środowisk - na Kongresie pojawili się przedstawiciele klubów motocyklowych, samorządów, policji, instruktorzy jazdy oraz członkowie organizacji pozarządowych i stowarzyszeń motocyklowych, w tym Motopomocnych i Wrocławskiego Stowarzyszenia Motocyklistów.
Mamy nadzieję, że wnioski płynące z Kongresu nie pozostaną bez echa podczas prac nad przyszłymi działaniami dotyczącymi bezpieczeństwa. Jak wynika z policyjnych statystyk, w ubiegłym roku motocykliści uczestniczyli w 2 675 wypadkach drogowych. Zginęło 226 kierujących motocyklami i 12 ich pasażerów, a 2 240 motocyklistów i 233 pasażerów motocykli zostało rannych.
W odniesieniu do 2017 roku oznacza to wzrost liczby wypadków o prawie 20% i liczby ofiar śmiertelnych o 3,7%. Z pewnością na taki wynik miał wpływ efekt skali - liczba rejestrowanych w ciągu ostatnich lat gwałtownie wzrosła. Warto jednak zrobić wszystko co możliwe, by ograniczyć niepokojący trend.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze