World Superbike - historia i zasady - strona 2
Paru polskich zawodników próbowało swoich sił w WSBK korzystając z dzikich kart. Jako pierwszy otarł się o MŚ Teodor Myszkowski zgłoszony na Lausizring w 2002 roku (niestety jego superbike miał 20 „koni" mniej niż inne, najsłabsze maszyny). Z tego co pamiętam w pojedynczych rundach WSBK uczestniczyli także Adam Badziak, Andrzej Pawelec oraz Paweł Szkopek, który wywalczył 4 punkty na Magny Cours w sezonie'04. Jak dotąd Szkopek jest jedynym Polakiem widniejącym w klasyfikacji generalnej WSBK, jak również MŚ Supersport, kiedy to startował pełny sezon'05 w czeskim teamie Intermoto (3 i 2 punkty w Katarze i Australii).
Motocykle WSBK
Powszechnie wiadomo, że wyścigówki klasy Superbike (i pokrewnych Super - ), wywodzą się z produkcji seryjnej. Do zawodów dopuszcza się motocykle aktualnie dostępne na rynku, wyprodukowane w ilości minimum 1000 egz. FIM podaje corocznie, które marki i modele mają aktualną homologację. Oczywiście dla sportu wyczynowego jakim są wyścigi, motocykl musi być odpowiednio przygotowany. Dozwolone „odstępstwa" od egzemplarza nabytego w sklepie szczegółowo ujęte są w regulaminie FIM: Road Racing FIM Superbike & Supersport Word Championships and FIM Superstock Regulations 2010.
W mistrzostwach świata Superbike dozwolone są wyłącznie motocykle z silnikiem czterosuwowym, obecnie dwu-trzy-czterocylindrowe o pojemności skokowej powyżej 750 do 1000cc oraz dwucylindrowe pow. 850 do 1200cc ; z tego 2-3-4-cylindrowe do 1000cc o minimalnej masie pojazdu 162 kg, a dwucylindrowe do 1200cc - 165 kg. Od połowy lat 90' motocykle 4-cyl. miały pojemność 600-750cc ; 3-cyl. 600-900cc; 2-cyl. 750-1000cc (wszystkie 162 kg), zaś jeszcze wcześniej 4-cyl. 400-750cc i 162 kg; 3-cyl. 500-900cc i 155kg; 2-cyl. 550-1000cc i 147 kg., z tym że dopuszczalna masa motocykla w kolejnych sezonach wahała się w granicach kilku kg. Kiedy pod koniec lat 90. podjęto prace nad zastąpieniem w Grand Prix klasy 500cc bolidami czterosuwowymi o poj. do 990cc (od sezonu'2002 MotoGP), japońscy producenci rezygnowali z wystawiania teamów fabrycznych w MŚ SBK. Ponieważ zanosiło się na regres tej kategorii FIM zezwoliła także na czterocylindrowe litrowe superbiki , co zaowocowało powrotem fabrycznych zespołów z nowymi modelami. Obecnie w teamach fabrycznych, dealerskich i prywatnych mamy w WSBK aż siedem marek motocykli: Ducati 1098R (od sezonu'08 dopuszczono 2-cyl. o poj. do 1200cc); Yamaha YZF R1; Honda CBR 1000RR; Suzuki GSX-R1000; Kawasaki ZX 10R; Aprilia RSV4 1000F; BMW S1000RR. Szczegółowa charakterystyka tych wyścigówek, zawodnicy, teamy patrz już została przez nas opisana.
Bardzo udany jest powrót włoskiej Aprilii po ośmioletniej nieobecności w WSBK (wcześniej starty 1999-2002; osiem zwycięstw). W zeszłym roku Max Biaggi, i przez 10 rund Shinya Nakano, skutecznie dopracowywali model RSV4. Biaggi wywalczył dziewięć podium, w tym nr 1 w Brnie (miejsce czwarte w klasyfikacji końcowej), a teraz „Rzymski Cesarz" w rundach drugiej i piątej sięgnął po dwa zwycięstwa, co wyraźnie wzmogło apetyt Aprilii nawet na podwójny sukces w tym roku. BMW pozyskało doświadczonych kierowców i Troy Corser oraz Ruben Xaus już drugi sezon w ostrej rywalizacji producentów dopracowują eSkę 1000RR. Mistrzostwa świata Superbike zdominowane są przez włoskie firmy. Motocykle -Ducati (16 tytułów MŚ producenta i 13 dla kierowców); opony - Pirelli (od sezonu'03); organizacja zawodów i marketing - FG Sport braci Paolo i Maurizio Flamminich. Ale dotychczas żadnemu włoskiemu kierowcy nie udało się zostać mistrzem świata SBK. Czy w tym roku dokona tego Massimiliano Biaggi?
Zasady sportowe
W wyścigach MŚ Superbike mogą brać udział zawodnicy, którzy ukończyli minimum 18 lat (w Supersport od 16 lat), i nie przekroczyli 50 lat przed końcem sezonu. Wzorem Grand Prix przyzwala się zawodnikom na zatrzymywanie numerów startowych niezależnie od miejsca w klasyfikacji z poprzedniego sezonu, obowiązują też całosezonowe listy startowe. Klasy rozpoznajemy po kolorystyce cyfr numeru startowego i tła: Superbike - czarne cyfry na białym tle, Supersport - niebieskie cyfry na białym tle, Superstock 1000 - białe cyfry czerwone tło, Superstock 600 - żółte cyfry czerwone tło. W jednej rundzie MŚ klasa SBK rozgrywa po dwa wyścigi, odrębnie punktowane; w pozostałych grupach - jeden wyścig. Punktacją obejmuje się 15 zawodników, pierwsza trójka na mecie - 25,20,16 pkt., i następni 13,11,10....1 pkt. Ten system punktowania obowiązuje od sezonu'95 (wcześniej 20,17,15, 13,11,10...1 pkt.). W zawodach Superbike i Supersport zawodnik może przedstawić do kontroli technicznej dwa motocykle, w Superstockach - jeden. Sesje treningowe odbywają się od godziny 12.00 w piątek i od rana w sobotę. SBK ma jedną sesję wolną, dwie kwalifikacyjne i dodatkowo w sobotę od godziny 15.00 Superpole 1, 2, 3.
Superpole wprowadzono w SBK od sezonu'98. Wówczas 16 zawodników z najlepszymi wynikami startowało spod bramki „Superpole" na jeden przejazd mierzony, co decydowało o miejscu w pierwszych czterech rzędach na polu startowym. W przypadku mokrej nawierzchni na sesję przeznaczano 50 minut, w tym dozwolone maksymalnie 12 okrążeń. Od zeszłego roku sesję Superpole rozgrywa się w trzech etapach: w pierwszym uczestniczy 20 zawodników (14 min.; odpada czterech); w drugim 16 (12 min.), w trzecim ośmiu przez 10 minut walczy o najlepszy wynik okrążenia, dający miejsca w pierwszym i drugim rzędzie.
Finałowe wyścigi rozgrywane są w niedzielę: STK1000 start o 10.40, WSBK o 12.00 i 15.30, WSS -13.25, natomiast ME STK600 w sobotę o 18.00. Zawodnicy MŚ SBK rozgrywają wyścigi na dystansie 90 - 110 km; Supersport 85-110 km; Superstock 40-70 km. W zależności od warunków atmosferycznych wyścigi kategoryzowane są jako „dry" (suche) lub „wet" (mokre). Jeśli w trakcie „suchego" wyścigu spadnie deszcz klasy Supersport i Superstock mogą prosić o przerwanie jazdy dla zmiany ogumienia i wznowienie, natomiast od sezonu 2009 wyścig klasy Superbike nie jest przerywany z powodów atmosferycznych - zawodnik sam decyduje się na zjazd z toru celem zamiany maszyny lub ogumienia (podobnie więc jak klasa MotoGP). Rzecz jasna sędzia zawodów ma zawsze prawo przerwać wyścig z powodów bezpieczeństwa. W finałach Superbike i Supersport obowiązuje przejazd wszystkich zaplanowanych okrążeń, natomiast w Superstockach wyścig może być zaliczony jako pełny po przejechaniu 2/3 dystansu.
Od sezonu'96 w wyścigach motocyklowych, a więc także w WSBK, obowiązuje konfiguracja pola startowego 4-4-4-4 typu „in echelon", ze zmianą od września'2006 - przesunięcia zawodników w jednym w rzędzie o 2 metry do tyłu (wcześniej 1 m); odstęp między rzędami nadal wynosi 9 metrów (p. tablica Start Line).
Mistrzowie świata SBK MŚ Producenci
2009 - Ben Spies (USA), Yamaha YZF-R1 Ducati
2008 - Troy Bayliss (AUS), Ducati 1098F8 Ducati
2007 - James Toseland (GB), Honda CBR1000RR Honda
2006 - Troy Bayliss (AUS), Ducati 996F06 Ducati
2005 - Troy Corser (AUS), Suzuki GSX-R1000K5 Suzuki
2004 - James Toseland (GB), Ducati 999F04 Ducati
2003 - Neil Hodgson (GB) , Ducati 999F03 Ducati
2002 - Colin Edwards (USA), Honda VTR1000SP2 Ducati
2001 - Troy Bayliss (AUS), Ducati 996R Ducati
2000 - Colin Edwards (USA), Honda VTR1000SP1 Ducati
1999 - Carl Fogarty (GB), Ducati 996 Ducati
1998 - Carl Fogarty (GB), Ducati 996 Ducati
1997 - John Kocinski (USA), Honda RC45 Honda
1996 - Troy Corser (AUS), Ducati 916 Ducati
1995 - Carl Fogarty (GB), Ducati 916 Ducati
1994 - Carl Fogarty (GB), Ducati 916 Ducati
1993 - Scott Russell (USA), Kawasaki ZX7RR Ducati
1992 - Doug Polen (USA), Ducati 888 Ducati
1991 - Doug Polen (USA), Ducati 888 Ducati
1990 - Raymond Roche (F), Ducati 851 Honda
1989 - Fred Merkel (USA), Honda RC30 Honda
1988 - Fred Merkel (USA), Honda RC30 Honda
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze