tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Warszawa. Ograniczenie prędkości do 30 km/h. Zmiany już od 2024 roku
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Warszawa. Ograniczenie prędkości do 30 km/h. Zmiany już od 2024 roku

Autor: Andrzej Sitek 2023.03.13, 10:33 6 Drukuj

Jak podaje "Rzeczpospolita", projekt stref Tempo 30 będzie realizowany, a już w przyszłym roku szereg miejskich arterii zostanie objętych tym ograniczeniem prędkości.

Na internetowej stronie UM Warszawy znajduje się wyjaśnienie, z którego możemy wyczytać, że ograniczenia prędkości do 30 km/h "uspokaja ruch i czyni go bardziej przyjaznym i bezpiecznym dla mieszkańców".    

NAS Analytics TAG

Władze miasta zapewniają, że system nie obejmie ulic tranzytowych i rozprowadzających, a więc ograniczeń nie będzie na Wisłostradzie, Puławskiej, Jagiellońskiej, czy też mocno obciążonych trasach Siekierkowskiej i Łazienkowskiej. Według "Rzeczpospolitej" strefa Tempo 30 pojawi się natomiast na obwodnicy Gocławia, ul. Nałęczowskiej, Radzymińskiej i na odcinku Małej Radzimińskiej.     

Jak realizowane będą strefy Tempa 30? Kierowcy będą zmuszani do wolniejszej jazdy za pomocą tradycyjnych rozwiązań, do których należą progi zwalniające, wyniesione skrzyżowania, zwężenia jezdni, ronda zastępujące skrzyżowania z pierwszeństwem przejazdu.

Urzędnicy magistratu uspokajają, że ograniczenia będą pojawiać się stopniowo, natomiast w trakcie konsultacji i badań pod uwagę będą brane nie tylko opinie kierowców, ale także pieszych czy rowerzystów. Pierwsze zmiany w 2024 roku.

Według badań Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ograniczenie prędkości do 30 km/h ma sens i jest szczególnie ważne dla poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. Pieszy potrącony przez samochód jadący z prędkością 30 km/h, ma statystycznie 90 proc. szans na przeżycie wypadku. Jeżeli prędkość pojazdu wynosi 50 km/h, czyli zgodnie z obowiązującym standardowo limitem w terenie zabudowanym, szanse te zmniejszają się do ok. 50 proc.

Warszawa podąża za innymi europejskimi metropoliami. Podobne rozwiązania funkcjonują choćby w Amsterdamie i Brukseli czy Berlinie. W 2021 roku całe hiszpańskie miasto Bilbao zostało objęte ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Ale podobne ograniczenia zastosowane na większości ulic Paryża zaowocowało gigantycznym chaosem komunikacyjnym i protestami wielu branż, w tym taksówkarskiej i dostawczej.

Strefy Tempo 30 znajdziemy też w największych miastach w Polsce, m.in. w Gdańsku, Łodzi, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę