tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Walter Villa: mechanik, który został motocyklowym mistrzem i testerem Pirelli
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Walter Villa: mechanik, który został motocyklowym mistrzem i testerem Pirelli

Autor: Materiał partnera 2020.08.20, 12:31 2 Drukuj

Koledzy i rywale nazywali go Wielebnym, z powodu jego spokojnego i dostojnego usposobienia. Obowiązywało ono jednak tylko poza torem - w czasie wyścigów był ostry i nigdy nie odpuszczał. Zdobył kilka tytułów mistrzowskich ściśle współpracował również z firmą Pirelli jako kierowca testowy. Zawdzięczamy mu więc innowacje i rozwój w dziedzinie opon motocyklowych.

Walter Villa był jednym z najbardziej utytułowanych motocyklistów na świecie, z czterema tytułami mistrza świata zdobytymi w latach 70. XX wieku oraz dziewięcioma mistrzostwami Włoch. Jego lista osiągnięć stawia go w gronie prawdziwych legend: 24 zwycięstwa w 87 wyścigach, 36 razy na podium i 21 najszybszych okrążeń - w większości zdobyte w latach 1974-1976 na motocyklach Aermacchi-Harley Davidson.

Włoch był nazywany "Wielebnym" - głównie ze względu na jego łagodny i spokojny sposób bycia, który w jakiś sposób bardziej pasował do proboszcza niż nieustraszonego zawodnika. Z natury był rozjemcą, zdolnym do mediacji we wszelkich sporach, które pojawiały się na padoku. Walter był mistrzem doskonałego kompromisu, który pomagał mu rozładować nawet najbardziej napięte sytuacje dzięki jego mądrym i wyważonym opiniom.

Początki w warsztacie

Urodził się 13 sierpnia 1943 roku w Castelnuovo Rangone niedaleko Modeny, w sercu włoskiej doliny sportów motorowych. Jako młodzieniec pracował jako mechanik w Modenie, podążając śladami swojego ukochanego starszego brata Francesco, który również był zawodowym motocyklistą.

Od 1962 do 1967 roku Walter jeździł w swoich pierwszych wyścigach we Włoszech, zaczynając na Morini 175 "Settebello" na swoim domowym torze w Modenie. We wczesnych latach odniósł natychmiastowy sukces na wielu różnych motocyklach, takich jak Morini, Ducati, MV Agusta, Malanca i Montesa. W tym czasie zdobył kilka ważnych tytułów we Włoszech, zarówno w klasach 125, jak i 50.

Najwyższa liga

Wszystko gwałtownie ruszyło do przodu w 1967 roku, kiedy Walter Villa przeniósł się do mistrzostw świata, już na samym początku odnosząc kilka zwycięstw. Sezon 1973 był dla niego punktem zwrotnym: zdobył mistrzostwo Włoch w klasie 250 na motocyklu Yamaha, podczas gdy jego sezon w mistrzostwach świata został przerwany przez straszny wypadek na torze Monza, w którym uczestniczyli Renzo Pasolini i Jarno Saarinen - żaden z nich niestety nie przeżył. Walter potrzebował czasu, aby dojść do siebie po tych wydarzeniach, ale wrócił silniejszy niż kiedykolwiek.

W 1974 roku Villa podpisał kontrakt z Harleyem-Davidsonem i zaczął się ścigać na motocyklu zbudowanym przez przejętą przez Amerykanów włoską firmę Aermacchi. Zdobył wtedy swój pierwszy tytuł mistrza świata w klasie 250 z 19-punktową przewagą nad drugim zawodnikiem. Został także mistrzem Włoch.

W 1975 roku był praktycznie nie do pobicia, nie tylko dzięki szybkiemu tempu, ale także "metronomicznej" wręcz regularności i spójności, a także niesamowitej zdolności do pełnego wykorzystywania błędów rywali. Pięć zwycięstw i trzecie miejsce pozwoliło mu ponownie zdobyć tytuł w klasie 250, a także tytuł mistrza kraju we Włoszech.

Sezon 1976 był dla Villi najbardziej udanym rokiem, w którym ponownie zdobył oba tytuły, a także dodatkowy w klasie 350 mistrzostw świata, jeżdżąc na Aermacchi Harley-Davidson. W 1977 roku było już inaczej. Były chwile chwały, ale inne wyścigi zostały zrujnowane przez problemy techniczne i wypadki, zarówno z Aermacchi Harley-Davidson, jak i Yamahą. Sezon 1980 był ostatnim, w którym Walter zdobył punkty w mistrzostwach świata, a w 1981 roku nie zdobył już żadnego, co oznaczało koniec błyskotliwej kariery na najwyższym szczeblu.

W kierunku innowacji

Walter rozpoczął długotrwałą współpracę z Pirelli w 1985 roku, kiedy oprócz kilku rund w mistrzostwach świata w wyścigach długodystansowych startował także we Włoszech. Jego praca w Pirelli polegała na testowaniu opon typu slick przeznaczonych do wyścigów motocyklowych, a także ocenianie opon szosowych do motocykli pochodzących od najbardziej znanych producentów w Japonii i Europie.

Metodologia Waltera Villi, jeśli chodzi o testowanie i rozwój, wniosła nieoceniony wkład w rozwój działu badawczego Pirelli. Jego nazwisko jest nierozerwalnie związane z testowaniem i rozwojem opon ze stalowym opasaniem, ułożonym pod kątem zero stopni. Jest to jeden z największych sukcesów Pirelli w segmencie jednośladów, który w ciągu ostatnich 35 lat zmienił sposób, w jaki konstruowane są opony motocyklowe o wysokich osiągach.

Aby podkreślić wyższość tej technologii w świecie motocykli, Walter Villa wraz z Pirelli w 1994 roku ustanowili sześć rekordów prędkości na torze Nardo, jeżdżąc na Suzuki RF900. Wśród nich znalazł się rekord godzinowy ustanowiony wspólnie z Salvatore Pennisi, obecnym dyrektorem w dziale badań Pirelli Moto.

W czerwcu 2002 r. Walter doznał ataku serca w swoim domu w Modenie. Zmarł mając zaledwie 58 lat. Jego przyjaciele i rodzina upamiętniają go co roku w czerwcu, podczas Memoriału Waltera Villi, organizowanego na torze w Modenie. "Wielebny" ma tam wtedy swój własny ołtarz. 


Zdjęcia
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Jak myjesz motocykl?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę