U¿ywana Honda CB 500F (2015) - wady, zalety, opinia u¿ytkownika [FILM]
Honda CB 500F to wyjątkowo wdzięczny i zarazem szalenie popularny model, wybierany często jako pierwszy motocykl. Rozmawiamy z użytkownikiem CB 500F z rocznika 2015, pytając o opinię, typowe wady i zalety tego modelu, a także szereg poczynionych modyfikacji.
Produkcja pierwszej serii Hondy CB 500 rozpoczęła się w roku 1993. Później, kiedy po 2003 r. zakończono produkcję CB 500, na kilka lat na rynku pojawiła się seria CBF 500. Następnie mieliśmy kilka lat przerwy, by w roku 2013 powitać zupełnie nową serię CB 500.
Konrad kupił swój egzemplarz w salonie w roku 2015. Jednocześnie był to jego pierwszy motocykl. W planach była jazda na co dzień, po mieście i na krótkich dystansach. Szybko okazało się jednak, że Konradowi lepiej smakuje długodystansowa turystyka na jego CB 500F. Motocykl otrzymał szybę i pełen zestaw kufrów. Dalszą część historii usłyszycie w poniższym filmie...
Od kilku lat Honda CB 500 jest produkowana w trzech różnych wersjach. Są wśród nich widoczna na powyższym filmie CB 500F, bardziej sportowa CBR 500R oraz CB 500X z wygodną, wyprostowaną pozycją i lepszą ochroną przed wiatrem. Wszystkie trzy wersja mają jednakowy silnik.
Po nagraniu filmu Konrad napisał do nas, że zapomniał wspomnieć o kilku istotnych kwestiach eksploatacyjnych dotyczących Hondy CB 500F, które mogłyby zainteresować naszych widzów. W związku z powyższym powstało później uzupełnienie, które cytujemy poniżej:
"Kwestie eksploatacyjne - spalanie CB 500F - 3,6 l (dane średnie z ostatnich 6000 km). Przy baku 15,7 litrów w podróżach bez problemu przejeżdża się przeszło 350 km tempem podróżnika, czyli 70-120km/h. Powyżej 120 spalanie CB 500F zaczyna drastycznie wzrastać, a przy prędkości autostradowej 150 km/h bak starczy na jakieś 200 km.
Olej - pierwsze 3 sezony używany był pół-syntetyk Motul, wymieniany jako standard ASO Honda, ostatnie dwa sezony bezkompromisowy 100% syntetyk 7100 10W30 Motul. Motocykl nigdy nie brał oleju, stan utrzymywany jest od wymiany do wymiany, żadnych wycieków.
Płyn chłodzący w CB 500F - to jest ważna sprawa! Zbiorniczek wyrównawczy w Hondzie CB 500F jest pod silnikiem, przy tylnym kole, a wlew za lewą boczną osłoną, co wymaga chwili zabawy z demontażem. Jako niedoświadczony motocyklista nawet nie wiedziałem, że taki element jest na pokładzie maszyny. Po trzech sezonach się zorientowałem, a w międzyczasie był w ASO co roku. Przekonany byłem że zerkamy pod korek chłodnicy na zimnym silniku i sprawdzamy, czy jest pełno. Byłem w błędzie, a sprawa jest ważna, gdyż zbiorniczek co wiosnę robi się pusty. Nie wiem co dzieje się z płynem, ale znika, odparowuje? Może tu mieć wpływ przechowywanie motocykla w suchym, ciepłym garażu okrągły rok. Używany OBECNIE płyn chłodzący, od wymiany w 3 roku to MOTUL MOTOCOOL EXPERT HYBRID TECH. Motocykl nigdy się nie przegrzał nawet w całodziennych skwarach Chorwacji.
Zestaw napędowy w CB 500F. Jego trwałość to w dużej mierze kwestia indywidualnej eksploatacji, odpowiedniego czyszczenia i smarowania, ale również warunków ujeżdżania motocykla. Zupełnie inaczej to będzie w czystym mieście, a inaczej po europejskich podróżach w terenie różnorakim. Po 18 000 km i 5 sezonach głównie w wyprawach zdecydowałem się na wymianę. Na pokład trafił zestaw lepszy niż fabryczny, zębatki JTS i łańcuch DID 520vx3. Po wymianie wrażenia z jazdy zmieniły się diametralnie! Motocykl znacznie ciszej zaczął jeździć, mniej szarpać przy zmianie biegów.
Kwestie akcesoriów do CB 500F. Oryginalnie ten motocykl jest zbudowany do bólu poprawnie, aby mieć na pokładzie w możliwie przystępnej cenie wszystko to, co trzeba. Sprawia to, że ten motocykl z lat 2013-2015 mamy bez żadnych luksusów jeśli chodzi o jakość i ergonomię, wszystko jest toporne, trwałe i uniwersalne. Dla zainteresowanych wszystkie zdjęcia, szczegółowe opisy, filmiki z porównań, dostępne są na prowadzonym pięć lat funpage na na facebooku MotoLifeRide. - trzeba przekopać historyczne posty, sporo tego jest.
Co zostało zmienione, dołożone w mojej CB 500? Szyba - po pierwszej wyprawie okazało się, że gdy aura nie sprzyja, cała woda i bryzgi lecą na ciało. Nie chodzi o to, aby się zabudowywać, co wyglądało by komicznie na tym motocyklu. Zastosowana solidna szyba Puig osłania połowę korpusu i pozwala schować się w pozycji przyklejonej do baku, gdy tego trzeba.
Klamki - oryginalne w CB 500 są wielkie, jak od zakrystii w kościele, bez żadnej regulacji. Wymienione na w pełni regulowane Puig do wygodnej jazdy "na dwa palce". Co ważne, z zabezpieczeniem przed wyłamaniem, aby w razie wywrotki gdzieś w dzikich ostępach zminimalizować możliwość urwania.
Zadupek - oryginalny akcesoryjny do CB 500F. Maszyna dobrze spisuje się do jazdy w pojedynkę. Osłona jest plastikowa i gumowana w miejscu styku z tyłkiem, poprawia usytuowanie i oparcie na motocyklu. Umożliwia również usunięcie oryginalnych metalowych "uchwytów/tylnych rogów" i siedziska pasażera, co znacząco wpływa na dobry wygląd maszyny.
Nawigacja - Garmin ZUMO 595 , która z wbudowanymi mapami Europy pozwala jeździć i wyznaczać trasy niezależnie od tego czy mamy zasięg komórkowy czy nie. Jest 150 zalet takiej nawigacji w porównaniu z użytkowaniem telefonu do nawigacji i jakieś 30 wad. Temat rzeka, kto co woli. Hołdując bezpiecznej jeździe i dobrej zabawie lubię stale mieć podgląd na zakręty, które mam przed sobą. Montaż nawigacji wymagał sporej zabawy, gdyż uchwyty zawalały by małą konsoletę tego motocykla, zdecydowałem się na montaż "na sztywno", szczegóły jak to zrobić dla zainteresowanych, na funpagu.
Czujniki ciśnienia opon - nawigacja Garmin współpracuje z bezprzewodowymi czujnikami ciśnienia montowanymi na wentyle, jest to super atut dający znaczne poczucie bezpieczeństwa i kontroli nad stanem opony w dalekich trasach. Spisują się świetnie, zalet jest 150…
Lusterka - oryginalne w CB 500F wielkie, ciężkie i słabo regulowane. Wymienione na solidne marki Puig z pełnym zakresem ustawiania.
Kanapa - oryginalna w CB 500 była mało wygodna, została pięknie obszyta i podniesiona ma wkładce żelowej. Fitr powietrza - fabryczny wymieniony na bawełniany KN.
Układ wydechowy - fabryczny w CB 500F z rocznika 2015 bardzo cichy i bardzo ciężki. Po 5 sezonach wymieniony na kompletny Arrow z końcówką X-KONE. Brzmi genialnie! W połączeniu z modułem mapowania silnika DIM Sport Rapid EVO znacznie poprawił kulturę pracy silnika i oczywiście osiągi. Mam hamownię z czerwca, przed wymianą układu wydechowego i montowaniem modułu, nowe osiągi zweryfikuję na hamowni w lipcu, konieczne jest najechanie odpowiedniej ilości kilometrów, aby moduł samouczący Rapid EVO dopełnił mapę.
Oświetlenie. W CB 500F z tego rocznika nie zaistniały żadne ledy, wszystkie żarówki wymieniłem na solidne z dwóch powodów. Po pierwsze, aby lepiej widzieć, to w przedniej lampie, halogenowy "żółty" znicz zamieniony na mocnego leda. Po drugie, mega ważna sprawa! Aby być lepiej widzianym! W kierunkowskazach i tylnej lampie jest mocne oświetlenie LED, które jest wyraźnie widoczne nawet w najbardziej słoneczny dzień, w mieście, przez starego Janusza w kapeluszu i z wadą wzroku, co zwiększa szansę na to, że wszyscy nas widzą. Testowy filmik porównawczy na funpagu Moto Life Ride. Polecam. Tak pokrótce, jeżeli macie jakieś pytania piszcie w komentarzach pod filmikiem postaram się wesprzeć jeśli trzeba."
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzePo rejestracji widaæ, ¿e rodowity warszawiak
Odpowiedz