Triumph Scrambler 1200 XE. Mistrz ³±czenia stylów [OPIS, OPINIA, CENA]
Triumph Scrambler 1200 XE to manifestacja siły i technologii producenta. W Hinckley udało się perfekcyjnie połączyć dwie rzeczy - supernowoczesną technologię i prawdziwego ducha twardych scramblerów sprzed lat.
Łączenie stylów w sztuce nazywamy eklektyzmem. Zestawienie, wydawałoby się, zupełnie różnych elementów, pochodzących z różnych epok, daje czasem zaskakujące efekty - jeśli zrobi się to umiejętnie, rezultat może być odkrywczy i świeży.
Taki zabieg zastosowano właśnie w modelu Scrambler 1200 XE. Na pierwszy rzut oka motocykl jest zadziwiająco klasyczny - nie wygląda potężnie, nie ocieka luksusem, ba! nie jest nawet złoty, a skromny. Po prostu dobry, solidny sprzęt na każdą drogę.
Detale z górnej półki
Bliskie przyjrzenie się detalom zdradza jednak, że mamy do czynienia z kwintesencją technologii znanej z innych modeli Triumpha. Pod czystymi liniami klasycznego scramblera, który wygląda jak żywcem wzięty z lat 60., kryją się najwyższej jakości komponenty, takie jak zawieszenie Ohlins, czy hamulce Brembo, ale także topowa elektronika - tryby jazdy, kontrola trakcji, rozbudowany komputer pokładowy z - uwaga - różnymi stylami wyświetlacza!
Dyskretny luksus Triumpha Scramblera 1200 XE sprawia, że możemy wsiąść na ten sprzęt w ubłoconych glanach, kraciastej koszuli i pamiątkowym kasku z napisem MO, cały czas mając do dyspozycji najnowsze technologie motocyklowe dostępne na rynku. Jest on jak jeansy od Armaniego - niby jeansy, ale od Armaniego…
Power naked
Na drodze Triumph Scrambler 1200 XE zachowuje się jak power naked - ciągnie od najniższych obrotów jak wściekły, zderzając swojego kierowcę z tonami powietrza. W dalekiej trasie może być to problem - przydałaby się jakaś szyba, tym bardziej że moc Scramblera 1200 sprzyja szybkiej i dynamicznej jeździe. Mocy nie brakuje przy żadnych obrotach - choć na papierze to tylko 90 KM, moment obrotowy dwucylindrowego silnika (110 Nm) sprawia wrażenie, jakby było ich ze 30 więcej.
Testowana przeze mnie wersja XE wyposażona jest w sześć trybów jazdy
- Road (Drogowy), Off-Road, Rain (Deszcz), Sport (Sportowy), Rider-Configurable (Personalizowany) oraz Off-Road Pro (Profesjonalny off-road), dostępny tylko w modelach Triumph zorientowanych stricte terenowo. Każdy z trybów dostosowuje ustawienia reakcji (elektronicznej) przepustnicy, układu ABS i układu kontroli trakcji do aktualnej sytuacji.
Wyposażenie na full
W standardzie wersji XE są także system Bluetooth, system bezkluczykowy, podgrzewane manetki, tempomat, czujniki ciśnienia w oponach i gniazdo USB. System kontroli trakcji i ABS sterowane są przez czujnik IMU, który w czasie rzeczywistym mierzy kąt pochylenia motocykla i dostosowuje działanie systemów.
Panel instrumentów w wersji XE jest kolorowy i można go personalizować - dostępne są dwie wersje wskaźników, a w każdej wersji można dodatkowo dostosowywać niektóre ustawienia, takie jak wyświetlanie informacji w bocznych panelach czy korzystanie z trybu nocnego lub dziennego.
Zawieszenie Triumpha Scramblera 1200 XE to dzieło Ohlinsa - z przodu znalazł się widelec upside-down z 47-milimetrowymi goleniami, z tyłu, klasycznie, podwójne amortyzatory. Skok zawieszenia to 250 mm, co oznacza, że motocykl bez problemu poradzi sobie w większości sytuacji terenowych.
Za zatrzymanie Scramblera 1200 odpowiadają hamulce z podwójną przednią tarczą 320 mm i zaciskami radialnymi Brembo M50 oraz pojedynczą tarczą 255 mm z 2-tłoczkowym zaciskiem Brembo z tyłu.
Dedykowana aplikacja Triumpha umożliwia korzystanie z nawigacji satelitarnej, której wskazania wyświetlane są na panelu instrumentów. Scramblera 1200 można także doposażyć w system sterowania GoPro, obsługiwany za pośrednictwem Bluetooth.
Dzik w naturze
Szybki test w warunkach terenowych ujawnia prawdziwą naturę Triumpha Scramblera 1200. Przestawienie trybu jazdy na offroadowy umożliwia precyzyjne prowadzenie motocykla gazem, duży skok zawieszenia i koło o średnicy 21 cali pozwalają bez problemów przebijać się przez piasek, miękką ściółkę, czy wystające korzenie. Tutaj czuć wyraźnie do czego został stworzony ten sprzęt.
Triumph Scrambler 1200 XE to z pewnością wzorowy motocykl uniwersalny - sprawdzi się w mieście, w terenie i w trasie. Choć swoje największe zalety pokazuje w błocie i piachu, to w mieście także potrafi zadać szyku. Jego uniwersalność jest przy tym bardzo szeroka - sprzęt potrafi być bardzo szybki, jest niezwykle zwinny w korkach, elegancki kiedy trzeba, a w terenie zapewnia frajdę i możliwości nie mniejsze niż dobre enduro.
Jedyne, co może martwić, to cena - Triumph Scrambler 1200 XE kosztuje co najmniej 63 300 zł. To gigantyczna suma, zwłaszcza, że za podobną, nieco niższą można kupić Tigera 1200… No ale cóż - Scrambler 1200 XE jest motocyklem premium, manifestem i prawdziwym sprzętem do wszystkiego. To musi kosztować.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze