Jak na razie rynek jednośladów w Polsce kręci się nieźle. Nie oznacza to jednak, że wszystkie słupki na wykresach pną się do góry... Mamy już pierwsze oficjalne wyniki sprzedaży i rejestracji motocykli w pierwszej połowie tego roku. Od początku tego sezonu monitorujemy co miesiąc dane pierwszych rejestracji nowych jednośladów, dlatego też większość konkluzji, wyciągniętych z analiz szczegółowych danych za pierwszą połowę tego roku nie była dla nas wielkim zaskoczeniem. Niemniej jednak jest kilka niespodzianek.
Ogólnie rzecz biorąc jest dobrze, a będzie jeszcze lepiej. Każdy to widzi na ulicach i słyszy za oknem. Motocykli jest coraz więcej. Przyglądając się narastającej ilości sprzedanych jednośladów w okresie styczeń - lipiec 2007 widzimy wzrost o ponad 25%. Co najbardziej zaskakuje w tych danych, to spadek w przodujących jak dotychczas dwóch grupach. Chodzi mianowicie o supersporty i choppery/cruisery. Te dwie grupy były trzonem sprzedaży u praktycznie wszystkich firm. Dziś widać, że motocyklistom najwyraźniej przejadły się przerażające osiągi i trudne do ogarnięcia gabaryty. Polscy motocykliści coraz przychylniejszym spojrzeniem obdarzają uniwersalne i wszechstronne maszyny sportowo-turystyczne, golasy i pojazdy off-roadowe. Zatem mamy u nas sytuację podobną, jak w krajach Europy Zachodniej. SPRZEDAŻ MOTOCYKLI I MOTOROWERÓW WG SEGMENTÓW, LIPIEC 2008 | Segment | LIPIEC | zmiana | ROK NARASTAJĄCO styczeń - lipiec | zmiana | 2008 Udział | 2008 | 2007 | 2008 | 2007 | MC segmenty | PTW | MOTOROWERY (MP) | 2552 | 2758 | -7,5% | 18793 | 14845 | 26,6% | x | 84,4% | MOTOCYKLE (MC) | Big Scooter | 86 | 22 | 290,9% | 463 | 360 | 28,6% | 13,4% | 2,1% | Chopper & Cruiser | 39 | 75 | -48,0% | 445 | 473 | -5,9% | 12,9% | 2,0% | ON/Off | 90 | 67 | 34,3% | 778 | 523 | 48,8% | 22,5% | 3,5% | Sport | 8 | 8 | 0,0% | 113 | 81 | 39,5% | 3,3% | 0,5% | Standard | 150 | 83 | 80,7% | 981 | 633 | 55,0% | 28,3% | 4,4% | SuperSport | 44 | 35 | 25,7% | 335 | 399 | -16,0% | 9,7% | 1,5% | Tourist | 42 | 34 | 23,5% | 346 | 290 | 19,3% | 10,0% | 1,6% | TOTAL MC | 459 | 324 | 41,7% | 3461 | 2759 | 25,4% | 100,0% | 15,6% | RAZEM MOTOCYKLE i MOTOROWERY (PTW) | 3011 | 3082 | -2,3% | 22254 | 17604 | 26,4% | x | 100,0% | Źródło: PZPM na podstawie nadesłanych deklaracji od firm uczestniczących w wymianie danych | SPRZEDAŻ MOTOCYKLI I MOTOROWERÓW WG SEGMENTÓW, SIERPIEŃ 2008 | Segment | SIERPIEŃ | zmiana | ROK NARASTAJĄCO styczeń - sierpień | zmiana | 2008 Udział | 2008 | 2007 | 2008 | 2007 | MC segmenty | PTW | MOTOROWERY (MP) | 1618 | 1483 | 9,1% | 20411 | 16328 | 25,0% | x | 84,1% | MOTOCYKLE (MC) | Big Scooter | 62 | 29 | 113,8% | 525 | 389 | 35,0% | 13,6% | 2,2% | Chopper & Cruiser | 38 | 65 | -41,5% | 483 | 538 | -10,2% | 12,6% | 2,0% | ON/Off | 58 | 50 | 16,0% | 836 | 573 | 45,9% | 21,7% | 3,4% | Sport | 10 | 9 | 11,1% | 123 | 90 | 36,7% | 3,2% | 0,5% | Standard | 148 | 81 | 82,7% | 1130 | 714 | 58,3% | 29,4% | 4,7% | SuperSport | 36 | 30 | 20,0% | 371 | 429 | -13,5% | 9,6% | 1,5% | Tourist | 35 | 33 | 6,1% | 380 | 323 | 17,6% | 9,9% | 1,6% | TOTAL MC | 387 | 297 | 30,3% | 3848 | 3056 | 25,9% | 100,0% | 15,9% | RAZEM MOTOCYKLE i MOTOROWERY (PTW) | 2005 | 1780 | 12,6% | 24259 | 19384 | 25,1% | x | 100,0% | Źródło: PZPM na podstawie nadesłanych deklaracji od firm uczestniczących w wymianie danych | Jeśli uważniej przyjrzymy się poszczególnym producentom zauważymy przede wszystkim znaczny wzrost sprzedaży Hondy. Wzrost na poziomie 40,7% wygląda imponująco na tle zeszłorocznych liderów, czyli Yamahy i Suzuki, które w tym półroczu muszą zadowolić się skromnymi wzrostami odpowiednio 6,4% i 4,6%. Oczywiście Yamaha dalej pozostaje najlepiej sprzedającą się marką, a zaraz za nią drugie miejsce okupuje Suzuki. Wysokim wzrostem mogą pochwalić się BMW (37,8%) oraz Triumph (54,2%), choć nie zmienia to faktu, iż w porównaniu z dwiema dominującymi japońskimi markami mówimy tu o sprzedaży mniejszej o cały rząd wielkości. Ciekawie wygląda też sytuacja Ducati. Te egzotyczne dotychczas maszyny nareszcie zaczęły się sprzedawać, czego ilustracją jest wzrost sprzedaży na poziomie 192,3%. Szczegółowe dane dla poszczególnych marek znajdziecie poniżej. SPRZEDAŻ MOTOCYKLI WG MAREK i SEGMENTÓW, 2007 | Marka | Segment | ROK NARASTAJĄCO styczeń - sierpień | 2008 | 2007 | ZMIANA | Yamaha | Big Scooter | 88 | 55 | 60,0% | | Chopper & Cruiser | 55 | 191 | -71,2% | | ON/Off | 182 | 165 | 10,3% | | Standard | 327 | 178 | 83,7% | | SuperSport | 108 | 147 | -26,5% | | Tourist | 242 | 206 | 17,5% | Yamaha Suma | | 1002 | 942 | 6,4% | Suzuki | Big Scooter | 64 | 82 | -22,0% | | Chopper & Cruiser | 142 | 148 | -4,1% | | ON/Off | 137 | 155 | -11,6% | | Sport | 62 | 9 | 588,9% | | Standard | 268 | 220 | 21,8% | | SuperSport | 80 | 106 | -24,5% | Suzuki Suma | | 753 | 720 | 4,6% | Honda | Big Scooter | 55 | 22 | 150,0% | | Chopper & Cruiser | 88 | 80 | 10,0% | | ON/Off | 133 | 69 | 92,8% | | Sport | 27 | 22 | 22,7% | | Standard | 303 | 175 | 73,1% | | SuperSport | 94 | 129 | -27,1% | | Tourist | 53 | 38 | 39,5% | Honda Suma | | 753 | 535 | 40,7% | Kawasaki | Chopper & Cruiser | 87 | 54 | 61,1% | | ON/Off | 44 | 68 | -35,3% | | Sport | 8 | 20 | -60,0% | | Standard | 95 | 80 | 18,8% | | SuperSport | 57 | 40 | 42,5% | | Tourist | 37 | 33 | 12,1% | Kawasaki Suma | | 328 | 295 | 11,2% | BMW | ON/Off | 137 | 97 | 41,2% | | Sport | 23 | 35 | -34,3% | | Standard | 56 | 21 | 166,7% | | Tourist | 43 | 35 | 22,9% | BMW Suma | | 259 | 188 | 37,8% | Triumph | Chopper & Cruiser | 25 | 20 | 25,0% | | ON/Off | 7 | 5 | 40,0% | | Sport | 2 | 0 | | | Standard | 31 | 15 | 106,7% | | SuperSport | 6 | 4 | 50,0% | | Tourist | 3 | 4 | -25,0% | Triumph Suma | | 74 | 48 | 54,2% | Ducati | Standard | 49 | 21 | 133,3% | | SuperSport | 26 | 3 | 766,7% | | Tourist | 1 | 2 | -50,0% | Ducati Suma | | 76 | 26 | 192,3% | Inne marki | | 603 | 302 | 99,7% | Suma końcowa | | 3848 | 3056 | 25,9% | Źródło: PZPM na podstawie nadesłanych deklaracji od firm uczestniczacych w wymianie danych Niezmiennym powodzeniem cieszą się u nas pojazdy używane. To żadne odkrycie, ale dokładne liczby obrazują skalę tego zjawiska. Od stycznia do lipca włącznie w Polsce zarejestrowano 159115 wszelkiej maści jednośladów, nowych i używanych. Oczywiście gros z nich stanowiły pojazdy z drugiej ręki i ¾ z nich stanowiły motorowery i skutery. PIERWSZE REJESTRACJE NOWYCH I UŻYWANYCH JEDNOŚLADÓW w POLSCE, 2008 | RODZAJ | STY | LUTY | MAR | KWI | MAJ | CZE | LIP | SIE | WRZ | PAŹ | LIS | GRU | RAZEM | MOTOCYKL | 2075 | 3402 | 5144 | 7882 | 7479 | 7991 | 7825 | | | | | | 41798 | MOTOROWER | 3824 | 7042 | 12298 | 22038 | 21022 | 25152 | 25941 | | | | | | 117317 | RAZEM 2008r. | 5899 | 10444 | 17442 | 29920 | 28501 | 33143 | 33766 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 159115 | 2008 ZMIANA % m/m | -12,89% | 77,0% | 67,0% | 71,5% | -4,7% | 16,3% | 1,9% | | | | | | | 2008 vs 2007 ZMIANA % r/r | 41,6% | 136,5% | 32,9% | 47,5% | 36,8% | 47,9% | 46,2% | | | | | | 46,9% | RODZAJ | 2008 LIP | 2007 LIP | zmiana % 2008/2007 | 2008 STY - LIP | 2007 STY - LIP | zmiana % 2008/2007 | MOTOCYKL | 7 825 | 5 038 | 55,3% | 41 798 | 28 172 | 48,4% | MOTOROWER | 25 941 | 18 051 | 43,7% | 117 317 | 80 147 | 46,4% | RAZEM | 33 766 | 23 089 | 46,2% | 159 115 | 108 319 | 46,9% | PIERWSZE REJESTRACJE POJAZDÓW NOWYCH I UŻYWANYCH STYCZEŃ - GRUDZIEŃ 2007 (WG danych CEPiK) | RODZAJ | STY | LUTY | MAR | KWI | MAJ | CZE | LIP | SIE | WRZ | PAŹ | LIS | GRU | RAZEM | MOTOCYKL | 1 391 | 1 545 | 4 234 | 5 525 | 5 306 | 5133 | 5038 | 4477 | 2635 | 2277 | 1415 | 3239 | 42 215 | MOTOROWER | 2 775 | 2 872 | 8 886 | 14 756 | 15 527 | 17280 | 18051 | 15278 | 7879 | 5996 | 2665 | 3533 | 115 498 | Razem liczba zarejestrowanych pojazdów w 2007r. | 4 166 | 4 417 | 13 120 | 20 281 | 20 833 | 22 413 | 23 089 | 19 755 | 10 514 | 8 273 | 4 080 | 6 772 | | Udział nowych maszyn w tej systematycznie rosnącej fali jednośladów zależny jest od typu pojazdu. W przypadku motocykli nowe pojazdy stanowiły w ostatnim półroczu 18,8% rynku i udział ten rośnie. Odwrotnie wygląda sytuacja ze skuterami. Tanie pojazdy z Chin, duża ilość punktów dealerskich i moda na skutery zrobiły swoje. 86,5% rynku 50-tek to właśnie nówki sztuki. Udział nowych fabrycznie pojazdów także tutaj rośnie. |
Komentarze 5
Pokaż wszystkie komentarzeto se chłopaki tabelek nawstawiali.. to prawda.. motocykl i motorower to rozwiązanie na miejskie korki.. przy ocieplającym się klimacie to nawet całoroczna zabawa.. szkoda, że oferta na opony ...
OdpowiedzMoże dzięki większej liczbie jednośladów na drogach zmieni się w końcu sposób w jaki postrzegają nas kierowcy samochodów...
OdpowiedzBardzo ciekawy materiał
OdpowiedzOdp krótka: Ludzie boja się wypadków, ludzie boją się prędkości, a przede wszystkim polskich dróg po których mało gdzie wykorzystamy sportowy motocykl.
OdpowiedzPrzecież predkośc zależy nie od motocykla ale od kierowcy! Mam sportowy motocykl ale nie traktuję ulic w miescie jak toru wyścigowego a wypadków każdy się boi. Pomyśl zanim coś napiszesz.
Odpowiedzmysle ze jednak pomyslal co napisal. wiekszosc ludzi boi sie predkosci-sam przyznales, wiec po co maja placic 15tys wiecej za sprzet sportowy ktorego nie ma gdzie legalnie wykorzystac i jest niepraktyczny na codzien? dlatego wyniki sprzedazy mowia same za siebie. nie mam nic do motocyklistow na supersportach jesli potrafia na nich jezdzic i nie powoduja niebezpieczenstwa dla innych. pozdrawiam i zycze milej jazdy
Odpowiedzmysle ze jednak pomyslal co napisal. wiekszosc ludzi boi sie predkosci-sam przyznales, wiec po co maja placic 15tys wiecej za sprzet sportowy ktorego nie ma gdzie legalnie wykorzystac i jest niepraktyczny na codzien? dlatego wyniki sprzedazy mowia same za siebie. nie mam nic do motocyklistow na supersportach jesli potrafia na nich jezdzic i nie powoduja neibezpieczenstwa dla innych. pozdrawiam i zycze milej jazdy
Odpowiedza KTMa dlaczego nie ma w statystykach ?
OdpowiedzWidocznie nie uczestniczy w systemie wymiany informacji.
Odpowiedz