Rząd Nigerii rozważa wprowadzenie zakazu sprzedaży i używania motocykli na terenie całego kraju
Zakaz jest częścią działań mających na celu utrudnienie możliwości szybkiego przemieszczania się grup terrorystycznych, w tym najgroźniejszych jak Boko Haram i Islamic State West Africa Province.
Nigeria to wciąż kraj porośnięty w wielu regionach gęstymi lasami, często wykorzystywanymi jako kryjówki przez oddziały paramilitarne i grupy przestępcze.
Organizacje te potrafią nie tylko nękać przypadkowe ofiary, ale są również w stanie zorganizować szybkie napady na miasta i wsie, a następnie uciec na motocyklach - zwanych okada, z powrotem do leśnych baz. Obecnie praktycznie w żadnej części kraju nie jest bezpiecznie.
Sytuacja na północy jest jednak gorsza ze względu na rosnącą liczbę zabójstw, przymusowych przesiedleń i narastający kryzys humanitarny. Brak koordynacji polityki w całym kraju sprawił, że rządowi nie udało się opanować żadnej z tych sytuacji.
Według ministra sprawiedliwości Nigerii Abubakara Malami, motocykle to obecnie podstawowy środek transportu wykorzystywany przez grupy terrorystyczne a wprowadzenie zakazu natychmiast utrudnił logistykę przestępców. Jak tłumaczy Malami, kontrowersyjna decyzja rządu jest w interesie narodowym i wymaga "pewnych poświęceń".
Już w zeszłym tygodniu gubernator Bello Mattawale ze stanu Zamfara ogłosił godzinę policyjną dla motocykli w mieście Gusau. To nie wszystko, po polecił również służbom, aby strzelali do każdego, kto zostanie przyłapany na jeździe na motocyklu między godziną 20 a 6 rano.
Ogólnokrajowy zakaz jest wciąż rozważany i pewnością miałby on ogromne konsekwencje, zwłaszcza dla zwykłych obywateli Nigerii, która jest uzależniona od dwukołowców jako środka transportu w codziennym życiu mieszkańców. Okady są bardzo popularne, a w dużych miastach, takich jak Lagos, powszechnie wykorzystywane jako taksówki. Poza tym przewozi się nimi niemal wszystko, łącznie z żywym inwentarzem.
Nigeria jest obecnie szóstym najbardziej zaludnionym krajem na świecie, a roczna sprzedaż motocykli wynosi ponad pół miliona sztuk.
Warto przypomnieć, że czasowe zakazy obowiązywały już wcześniej. W 2019 roku wprowadzono zakaz porusza się na silnikowych jednośladach w siedmiu z trzydziestu sześciu stanów Nigerii. Każdy, kto złamał zakaz, był traktowany jako potencjalny członek grupy terrorystycznej.
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeAha... To tak jak z zakazem posiadania broni. Zwykły człowiek nie może mieć gnata, bo to przestępstwo. Tylko przestępcy mają na to wywalone bo przecież są PRZESTĘPCAMI.
Odpowiedz