tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Ronda biszkoptowe. Powstaje ich coraz więcej. Jak po nich jeździć?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Ronda biszkoptowe. Powstaje ich coraz więcej. Jak po nich jeździć?

Autor: Andrzej Sitek 2024.12.13, 11:00 Drukuj

Ronda biszkoptowe, nazywane czasem rondami o kształcie "psiej kości", pojawiają się coraz częściej na polskich drogach. Nie przypominają klasycznych, idealnie okrągłych rond, do których większość kierowców jest przyzwyczajona. Skąd się wzięła ich nietypowa forma? Jak po nich jeździć?

Ronda od lat 90. XX wieku stały się nieodłącznym elementem polskiej infrastruktury drogowej, pomagając rozładować zatory i poprawić płynność ruchu. W miarę wzrostu liczby pojazdów, szczególnie na drogach o ograniczonej przepustowości, inżynierowie ruchu poszukują nowych sposobów na minimalizowanie korków. Jednym z takich rozwiązań są właśnie ronda o wydłużonym kształcie, które różnią się od klasycznych skrzyżowań o ruchu okrężnym.

NAS Analytics TAG

Rondo biszkoptowe to konstrukcja, która wyróżnia się wydłużonym profilem, często zwężonym w centralnej części. Ta specyficzna forma zyskała nazwę "biszkopt" lub "psia kość" w zależności od stopnia przewężenia i skojarzeń obserwatorów. Tego rodzaju ronda pozwalają na łączenie większej liczby dróg, co w przypadku klasycznych, okrągłych rond wymagałoby kosztownej i czasochłonnej przebudowy infrastruktury. Dzięki takiemu rozwiązaniu inżynierowie mogą dostosować skrzyżowania do istniejących warunków terenowych, jednocześnie minimalizując nakłady finansowe.

Pomimo nietypowego kształtu zasady poruszania się po rondach biszkoptowych pozostają takie same, jak w przypadku klasycznych rond. Przy wjeździe na rondo kierowcy spotykają znak C-12, który informuje o ruchu okrężnym, a także znak A-7 nakazujący ustąpienie pierwszeństwa pojazdom już znajdującym się na rondzie. W przypadku rond z wieloma pasami ruchu dodatkowe oznaczenia, takie jak znak F-10, wskazują, jak poruszać się po poszczególnych pasach. Kierowcy powinni pamiętać o włączaniu kierunkowskazu przed zjazdem, sygnalizując manewr odpowiednio wcześniej, aby zapewnić bezpieczeństwo i płynność ruchu.

Ronda biszkoptowe wciąż nie są powszechnym widokiem na polskich drogach, ale ich liczba systematycznie rośnie. Tego typu konstrukcje można znaleźć w Kołobrzegu, Kołbaskowie, Chojnicach, Nowym Sączu, Skoczowie, czy Zakopanem.

Na rondach bez wyraźnych oznaczeń poziomych zasady wyboru pasa ruchu są proste. Skrajny prawy pas służy do skrętu w prawo, a skrajny lewy do zawracania lub skrętu w lewo. Jadąc prosto, kierowcy mogą korzystać z dowolnego pasa. Coraz częściej jednak ronda wyposażane są w dokładne oznakowanie, sygnalizację świetlną lub turbinowe rozwiązania, które ułatwiają kierowcom poruszanie się i podnoszą bezpieczeństwo.

Ronda o wydłużonym kształcie to odpowiedź na rosnące potrzeby infrastrukturalne i ograniczenia terenowe. Ich funkcjonalność oraz możliwość dostosowania do istniejących dróg sprawiają, że stają się coraz bardziej popularne w Polsce. Możemy spodziewać się, że ich liczba będzie rosła. W końcu usprawniają ruch pojazdów, który rośnie z roku na rok.  

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Jak myjesz motocykl?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę