Pięć korzyści z jazdy crossem. Jak zacząć i co wybrać na start?
Każdy motocyklista zyskuje na poznawaniu różnych dyscyplin off-roadowych, a motocross to jedna z tych, które naprawdę są nieocenione w zakresie treningu, sprawności fizycznej i postępów w jeździe. Ale jak zacząć?
Nawet jeśli na co dzień ujeżdżasz motocykle miejskie, albo ciężkie turystyki, jazda crossem może dostarczyć ci olbrzymiej frajdy. Co ciekawe, dla wielu największą zabawę, a przy tym cenne doświadczenie, dają motocykle o stosunkowo małej pojemności. Świetnym przykładem są modele Barton, które idealnie nadają się do rozpoczęcia przygody z MX. Ale zacznijmy od podstaw.
Co to jest motocross?
Czasami ludzie używają słowa "motocross" w odniesieniu do ogólnej jazdy na motocyklu terenowym. Niektórzy nie rozróżniają motocykli motocrossowych od innych motocykli terenowych, a inni nie wiedzą, czym różni się motocross od supercrossu. Pokrótce wyjaśnijmy sobie te kwestie.
Motocross to rodzaj jazdy terenowej, która odbywa się na zewnętrznym torze z zakrętami, skokami, nierównościami i innymi wyzwaniami terenowymi. Motocykl motocrossowy jest specjalnie zaprojektowany, aby radzić sobie z dużą prędkością, posiada wyższe i sztywniejsze zawieszenie do skoków oraz precyzyjne prowadzenie. Przykładem motocykla stworzonego do tego typu jazdy jest Barton NXT 150 - model o pojemności 150 cm³, oferujący moc 11,5 KM i wytrzymałe zawieszenie, idealne do szybkich torów.
Jakie są korzyści z jazdy crossem? Tak naprawdę wystarczy kilka dni w siodle, żeby stworzyć osobistą, zapewne dość długą listę, ale przyjmijmy, że przywołamy pięć najbardziej oczywistych plusów.
Motocykle Barton na dobry początek przygody z motocrossem
Co wybrać na start? Sprawdź ofertę pojazdów marki Barton.
POZNAJ OFERTĘ BARTON MOTORS I WYBIERZ COŚ DLA SIEBIE »
Techniki motocrossu, to techniki podstawowe
Dla każdego sportu kluczowa jest forma, a dopiero potem prędkość. Wszystko, czego się uczymy i w czym osiągamy biegłość, zaczyna się od opanowania podstawowych technik. Motocross uczy idealnej pozycji ciała przy jeździe, skręcaniu, przyspieszaniu, hamowaniu oraz skokach. Jeśli opanujesz te techniki na torze motocrossowym, będziesz mógł z powodzeniem jeździć w różnych warunkach. W tym aspekcie dobrym przykładem będzie Barton NXT 90, czyli doskonały wybór dla początkujących i motocykl, który dzięki swojej lekkiej konstrukcji i silnikowi o pojemności 90 cm³ pozwala na naukę powyższych spraw. Niższa masa NXT 90 ułatwia naukę technik, takich jak skoki, czy zakręty, bez obciążania początkującego motocyklisty.
Nauka przez powtarzalność
Regularne powtarzanie tych samych manewrów podczas jazdy terenowej znacząco poprawia umiejętności i nie jest to jakaś wielka tajemnica. Powtarzalność umożliwia szybkie opanowanie technik, budowanie pamięci mięśniowej i szybsze odzyskanie pewności po upadku. W tym kontekście, model Barton NXT 125 sprawdza się doskonale dla średniozaawansowanych. Pojemność 125 cm³ oraz moc 10 KM pozwalają na dynamiczną jazdę i trening precyzyjnych technik. Dzięki regulowanemu zawieszeniu, ten model idealnie nadaje się do doskonalenia technik jazdy na torze.
Przystosowanie do prędkości
Nic nie przygotuje cię do dużych prędkości tak dobrze, jak sama prędkość. Musisz doświadczać szybkiej jazdy, aby nauczyć się ją opanować. Twoje oczy i mózg muszą dostosować się do prędkości, a nerwy i mięśnie muszą odczuwać, jak motocykl reaguje w trakcie szybkiej jazdy. Barton NXT 150 jest doskonałym motocyklem dla tych, którzy chcą nauczyć się radzenia sobie z prędkością. Dzięki mocnemu silnikowi o pojemności 150 cm³ i zoptymalizowanemu zawieszeniu, daje możliwość bezpiecznego treningu szybkiej jazdy na torze. Dlaczego NXT 150, a nie na przykład NXT 250L lub NXT 300? Chodzi o masę. 150-tka waży zaledwie 98 kg. Inna rzecz, że to nie jest maszyna dla ciężkich zawodników: ładowność wynosi 75 kg.
Świetny trening kondycyjny
Zawodnicy motocrossu to jedni z najbardziej sprawnych fizycznie sportowców na świecie. Siła, elastyczność, mobilność - są kluczowe w tym sporcie, co czyni go doskonałym uzupełnieniem treningu w innych dyscyplinach. Jazda crossówką angażuje całe ciało, a nawet krótkie sesje treningowe mogą być intensywnym treningiem cardio dzięki swojej lekkości i zwinności. Skoro odwoływaliśmy się do konkretnych maszyn, to tym razem przywołajmy ponownie model Barton NXT 90, który jest idealnym motocyklem do budowania kondycji i wytrzymałości u początkujących, dopiero zaczynających przygodę z bardziej wymagającymi trasami.
Motocross jest tak wymagający, jak tylko chcesz
Dla nowych motocyklistów jazda crossem może wydawać się przerażająca, zwłaszcza gdy widzą zdjęcia doświadczonych zawodników wykonujących spektakularne skoki i ostre zakręty. Ale motocross nie musi być od razu ekstremalny. Możesz stopniowo budować swoje umiejętności, zaczynając od prostszych manewrów na mniej wymagających motocyklach, takich jak Barton NXT 125. Mówimy o modelu, który może wydawać się niepozorny, ale wzmocniona konstrukcja wahacza, gąbkowy filtr powietrza rodem z profesjonalnych maszyn i inne cechy maszyn zawodniczych, sprawiają, że to nie tylko zabawa, ale może wstęp do głębszego zanurzenia się w tej dziedzinie motocyklowej zajawki.
Dlaczego… Barton?
Niezależnie od twojego poziomu zaawansowania, motocross oferuje emocje, wyzwania i ogromną satysfakcję z doskonalenia swoich umiejętności. Dlatego warto wybrać sprzęt dopasowany do swoich potrzeb i cieszyć się każdą chwilą spędzoną na torze. To oczywista sprawa, ale kolejny fakt, to niemałe koszty motocrossowej zajawki. Wątek ekonomiczny ma znaczenie, a w przypadku przywołanych maszyn Bartona relacja ceny do jakości prezentuje się bardzo dobrze - tak samo szeroki dostęp do części zamiennych. Na przykład znajdujący się w środku naszej małej stawki model Barton NXT 125 kosztuje zaledwie 4 799 zł. wraz z pełną, roczną gwarancją! Barton NXT 90 to jeszcze mniejszy wydatek. Motocykl obecnie jest dostępny w cenie 3 999 zł. Najmocniejszy z prezentowanej trójki wariant, czyli Barton NXT 150 jest do nabycia za 6 199 zł.
Dzięki szerokiej gamie modeli, polskiej dystrybucji, gwarancji serwisu i niewysokim cenom, Barton może pomóc ci w rozpoczęciu przygody z motocrossem. Bo motocross to niesamowita i wcale nie taka trudna część motocyklowego świata - ważne tylko, żeby zacząć mądrze. Jak zrobić kilka pierwszych kroków, teraz już wiesz. Najtrudniej, jak zwykle, jest po prostu zacząć. To co? Do dzieła!
Komentarze 0
Pokaż wszystkie komentarze