Silniki Moretti. Pewne i trwałe zamienniki napędu w rozsądnych cenach
Poważna awaria silnika to sytuacja, która wcześniej czy później może spotkać każdego motocyklistę. W takim momencie często pojawia się pytanie: czy lepiej zainwestować w kosztowną naprawę, czy wymienić serce układu na nowe?
Druga opcja może okazać się lepsza, tym bardziej że mamy obecnie naprawdę szeroki i ciekawy wybór, choćby z asortymentu Moretti.
W praktyce…
każda z opcji ma swoje zalety, a wybór zależy od wielu czynników, w tym od stopnia uszkodzenia, budżetu oraz planów na przyszłą eksploatację pojazdu. Zwykle pierwszym krokiem, który pozwala uniknąć kosztownych napraw, jest regularna konserwacja motocykla. Cykliczny serwis pozwala wychwycić potencjalne problemy, zanim te staną się poważniejsze. Ale dziś nie rozmawiamy o serwisie i opiece nad jednośladem, lecz o sytuacji, gdy doszło już do poważnych kłopotów.
Nawet przy najlepszej opiece, silniki zużywają się z czasem. Szacunki są różne, bo zależą od przebiegu, warunków i stylu jazdy, jakości komponentów oraz wielu innych składowych. Ogólnie przyjmuje się jednak, że 100 do 150 tys. kilometrów przebiegu to późna jesień życia silnika - oczywiście w motocyklu używanym rekreacyjnie, a nie sportowo. Inna rzecz, że w przypadku słabej obsługi i wysilonych okoliczności jazdy, remont generalny lub wymiana silnika może być niezbędna nawet po 30 tys. kilometrów na budziku.
Moretti Parts. Tu znajdziesz nowe serce dla twojego motocykla
Co wybrać na start? Sprawdź ofertę silników gotowych do natychmiastowego montażu i użytkowania.
POZNAJ OFERTĘ SILNIKÓW MORETTI »
Niepokojące oznaki
Oznaki nadchodzącej awarii mogą być subtelne — trudności z odpalaniem, spadek mocy, nietypowe dźwięki, dym wydobywający się z rury wydechowej lub wzrost zużycia paliwa. Bardziej konkretne sygnały to niska kompresja, często spowodowana uszkodzeniem lub zużyciem zaworów czy pierścieni tłokowych. Z kolei nietypowe dźwięki z silnika, takie jak grzechotanie czy stukanie, mogą wskazywać na problemy z korbowodem tłoka. Ignorowanie tych i innych rzeczy może prowadzić do sytuacji, w której naprawa przestaje być opłacalna, a zakup nowego silnika staje się lepszym rozwiązaniem.
W przypadku wyeksploatowanych pojazdów, zwłaszcza używanych bardzo intensywnie, wymiana silnika może okazać się znacznie bardziej opłacalna, niż zakup nowego pojazdu. Przykładowo, jeśli posiadasz motorower z silnikiem 50 cm³, zakup całkiem nowego sprzętu to wydatek kilku tysięcy złotych, podczas gdy wymiana jednostki napędowej z katalogu Moretti, np. model BTS 50 cm³ 139FMB, to koszy zaledwie ok. 1 300 zł (cena silnika), i może tchnąć nowe życie w jednoślad. Taka inwestycja jest nie tylko bardziej ekonomiczna, ale także umożliwia kontynuowanie jazdy na dobrze znanym sprzęcie, co jest istotne dla osób przywiązanych do swoich maszyn - często spersonalizowanych, oswojonych i "jedynych w swoim rodzaju".
Zwiększenie mocy
Oczywiście zdarza się również, że właściciele jednośladów chcą zwiększyć moc swojego pojazdu bez konieczności inwestowania w nowy, większy motocykl. Wtedy wymiana silnika na większy model staje się atrakcyjnym rozwiązaniem. Przykładowo, zamiast pozostawać przy pojemności 50 cm³, można dokonać wymiany na kompletny silnik 110 cm³ Moretti (SILMR1104TPOMPMOR000FI3), co zapewnia lepsze osiągi przy stosunkowo niewielkim koszcie. Taki silnik kosztuje ok. 1600 zł i może być idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy szukają dodatkowej mocy. Jedna uwaga: pod względem prawnym taka przeróbka może oznaczać kłopoty.
To samo tyczy się silników o nieco większej pojemności, ale wciąż stosunkowo lekkich i relatywnie prostych, również jeśli chodzi o samą wymianę. Jeżeli twój motocykl przestaje sobie radzić, bo nadszedł jego kres, wymiana serca układu jest zazwyczaj tańszym i lepszym rozwiązaniem niż ratowanie nieboszczyka. Przykłady? Proszę bardzo. Taki Moretti 163FMK, czyli tuningowy silnik 5-biegowy o powiększonej pojemności 175cm³, pasuje do praktycznie każdej ramy pojazdów na gaźniku z silnikami 125cm³ do 150cm³ w normach EURO 3 i starszych. W tym modelu mamy rozruch elektryczny i nożny. Przy zakupie silnik jest gotowy do montażu, zalany olejem 10W40. Nie ma również konieczności wymiany dotychczasowego modułu zapłonowego oraz regulatora napięcia. Koszt? Około 2 tys. zł. Taka modernizacja może przekształcić starszy, wyeksploatowany motocykl w zupełnie nową maszynę, konkretnie takich marek jak: Barton, Junak, Romet, Zipp, Zontes i wielu innych.
Jakość i trwałość
Oczywiście pozostaje jeszcze pytanie o jakość nowego napędu i jego trwałość. Bez wątpienia należy uważnie przejrzeć ofertę dostępną w sprzedaży. Akurat Moretti dostarcza na rynek szeroką gamę części i silników od Zongshen, które cieszą się uznaniem wśród pasjonatów motocykli w Polsce i za granicą. Choć Moretti początkowo specjalizowało się w częściach do skuterów i motorowerów, obecnie asortyment obejmuje także części do quadów (ATV) oraz starszych motocykli, a to ma kapitalne znaczenie jeśli myślimy o reaktywacji motocykla z długą metryką. Firma nieustannie rozszerza swoją ofertę, aby sprostać rosnącym wymaganiom klientów, dostosowując się do potrzeb rynku.
Warto dodać, że wśród produktów Moretti znajdują się nie tylko całe silniki, ale też elementy silnikowe, gaźniki, cylindry czy łańcuchy. Do tego akcesoria, takie jak opony, dętki, reflektory i żarówki. Moretti oferuje również akumulatory motocyklowe i samochodowe, w tym popularne akumulatory żelowe z wyświetlaczem, który informuje o stanie napięcia.
Kontrola produkcji
W przypadku katalogu części Moretti możemy być pewni dobrej jakości również dlatego, że wszystkie części są poddawane rygorystycznym testom i kontrolom jakości już na etapie produkcji. Elementy tuningowe oferowane przez firmę są zaprojektowane w taki sposób, aby sprostać wyższym obciążeniom, co przekłada się na lepszą wydajność pracy silnika i dłuższy czas eksploatacji.
W ofercie firmy znajdują się jeszcze płyny eksploatacyjne oraz oleje, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania motocykli, a także preparaty do czyszczenia i konserwacji. Co więcej, Moretti zajmuje się dystrybucją produktów renomowanych marek, takich jak zabezpieczenia motocyklowe Kovix, kufry Coocase oraz kaski Origine.
Czy to już wszystko?
W rzeczywistości dopiero dotknęliśmy tematu, bo najlepiej jest rozmawiać o konkretnym przypadku, a uogólnienia mają to do siebie, że brakuje im precyzji. Nie zmienia to faktu, że jeśli ktoś z was posiada maszynę o stosunkowo niewielkiej pojemności, z mocno wyeksploatowanym silnikiem, wymiana serca układu rzeczywiście może być dobrym rozwiązaniem, a marka Moretti powinna zaleźć się na celowniku w trakcie poszukiwań nowego piecyka. Od czegoś trzeba zacząć.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze