tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Peugeot chce wkroczyć do świata turystycznych skuterów. Francuzi mają już gotową maszynę?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Peugeot chce wkroczyć do świata turystycznych skuterów. Francuzi mają już gotową maszynę?

Autor: Andrzej Sitek 2022.03.30, 11:27 Drukuj

Skutery, które aspirują do miana jednośladów turystycznych, pojawiają się od dawna, ale dopiero premiera Hondy X-ADV spowodowała prawdziwą eksplozję naśladowców wśród wielu marek i w różnych przedziałach pojemności. Teraz również Peugeot złożył wniosek o opatentowanie swojego własnego pomysłu na tego typu pojazd.

Nowa generacja to w rzeczywistości dwukołowe odpowiedniki SUV-ów. Ich surowa stylistyka i wysokie zawieszenie mają na celu w mniejszym stopniu zapewnić podstawowy transport na krótkich dystansach, a bardziej sprostać rygorom użytkowania w rozległych metropoliach i poza nimi, nawet jeśli mają to być długie trasy, a niekiedy odcinki pozbawione asfaltu. Po X-ADV Hondy o pojemności 745 cm3 pojawił się mniejszy ADV350 oraz konkurenci, tacy jak DT X360 firmy Kymco i SR GT o pojemności 200 cm3 firmy Aprilia, z których każdy łączy w sobie nutę twardości motocykla przygodowego z praktycznością typu twist-and-go.

NAS Analytics TAG

Teraz wszystko wskazuje na to, że Peugeot przygotowuje swój własny pomysł, wykorzystując stosunkowo skromny silnik o pojemności 399 cm3 z modelu Metropolis 400i.

Zdjęcia przedstawione przez francuską markę ukazują maszynę, której inspiracja przygodą jest więcej niż widoczna: szprychowe koła, duży prześwit, a nawet typowy przedni błotnik z "dziobem", są obecne na pokładzie prototypu.

Jedna rzecz się nie zgadza. Opadająca rura wydechowa wygląda tak, jakby powstała specjalnie po to, aby zahaczyć o jakiś krawężnik lub inną przeszkodę. Biorąc pod uwagę, że są to na razie tylko projekty wykonane w CAD, prawdopodobnie wydech został źle ulokowany i w rzeczywistości znajdzie się kilka centymetrów wyżej - zakrzywiony element układu znajdujący się po silnikiem z pewnością wygląda na zaprojektowany tak, aby był zamontowany bliżej jednostki napędowej.

Silnik i skrzynia biegów wyglądają identycznie jak w trójkołowym Metropolis nawet jeśli chodzi o końcówkę wydechu, więc osiągi będą prawdopodobnie identyczne jak w tym modelu. To oznacza, że możemy spodziewać się wartości zbliżonych do 35,6 KM przy 7250 obr./min i 38,1 Nm przy 5750 obr./min z zamontowanego na wahaczu, chłodzonego cieczą, jednocylindrowego silnika SOHC PowerMotion 400.

Dzięki temu, że nowy skuter ma tylko dwa koła zamiast trzech, zrezygnowano ze skomplikowanego, przedniego zawieszenia, a to oznacza, że skuter adventure z pewnością będzie znacznie lżejszy niż ważący 265 kg Metropolis.

Czy w tej kategorii Peugeot będzie miał konkurencję? Honda ADV350 jest z pewnością najbliższym celem dla francuskiego skutera. Japoński jednoślad ma nieco mniejszą moc i moment obrotowy dzięki silnikowi SOHC o pojemności 330 cm3, ale ADV350 waży zaledwie 186 kg - to wynik, do którego Peugeot będzie musiał się zbliżyć.

Stary Satelis 400, w którym zastosowano ten sam silnik, ważył 213 kg, mimo że miał bardziej rozbudowane nadwozie, a to oznacza, że Peugeot powinien poradzić sobie z ograniczeniem masy pojazdu. Ma to oczywiście duże znaczenie z wielu względów, choćby zużycia paliwa.

Jeśli chodzi  pozostałe wyposażenie i komponenty, możemy dostrzec widelec upside-down, wspomniane już szprychowe koła, podwójne przednie tarcze hamulcowe i wsporniki promieniowych zacisków hamulcowych, chociaż na zdjęciach brakuje… samych zacisków. Panowie od CADa zasnęli nad projektem więcej niż jeden raz.

Skuter ma również zaskakująco krótkie siedzenie, zwłaszcza w porównaniu ze stosunkowo długim rozstawem osi. To może oznaczać nieco mniejszą przestrzeń bagażową.

Mimo że to bez wątpienia skuter, daleko mu do typowych konstrukcji "step-through". Zamiast platformy pod nogi, widzimy spory tunel. Miejsce to można wykorzystać na przestrzeń bagażową w miejsce mniejszego schowka pod siedzeniem, chociaż trzeba jeszcze pamiętać o przestrzeni zajętej przez ramę.

Wygląda na to, że mimo kilku niedociągnięć, projekt jest bliski ukończenia, a obecność półki na tablicę rejestracyjną, lusterek i kierunkowskazów sugeruje, że mamy do czynienia z motocyklem bliskim fazy produkcyjnej. To może oznaczać, że turystycznego Peugeota zobaczymy szybciej niż nam się wydaje. Jak szybko? To byłoby wróżenie z fusów, ale niech tam. Stawiam na najbliższy rok, może nawet pół?

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę