Panele solarne zamiast asfaltu?
W Stanach Zjednoczonych na pomysł zastąpienia asfaltu panelami solarnymi na drogach wpadła pewna para inżynierów z Kaliforni. Ich projekt zakłada zainstalowanie solarów ze specjalnego rodzaju szkła, który wytrzyma nacisk nawet do 100 ton oraz zapewnia kołom przyczepność. Pomysłodawcy tłumaczą, że prądotwórcza droga składa się z paneli, które w razie zużycia czy uszkodzenia można łatwo wymieniać. Panele zbudowane są z elementów grzewczych co oznacza, że zimą takiej drogi nie trzeba odśnieżać, likwidować na niej gołoledzi, a latem po deszczu droga błyskawicznie wyschnie.
Ponadto dzięki wykorzystaniu specjalnego programu komputerowego i systemu LED na drodze można wyznaczać linie i je w każdej chwili zmieniać oraz informować pasażerów o korkach czy zagrożeniach. Konstruktorzy zapewniają również, że solary można używać jako place zabaw czy boiska do różnych dyscyplin sportu. Projekt zakłada możliwość indukcyjnego ładowania elektrycznych samochodów w bardzo wielu miejscach. Ciekawi jesteśmy jak po takiej drodze wyglądałaby jazda motocyklem. Nie jesteśmy przekonani, że te szklane powierzchnie zapewniłby odpowiednią przyczepność naszym maszynom. Poniżej przedstawiamy wam film pokazujący ten nowoczesny projekt.
Komentarze 4
Poka¿ wszystkie komentarzemaly psiuks, wlamanie do centrali i jedna komenda ktos moze zmienic w polsce ruch na lewostronny :D haha
OdpowiedzDlatego najlepsz± opcj± jest budowa krótkiego odcinka drogi, tak aby sprawdziæ czy panele solarne rzeczywi¶cie zdarz± egzamin wytrzyma³o¶ci i funkcjonalno¶ci.
OdpowiedzOkej, panel zarabia na siebie ale wyobra¼cie sobie koszty przebudowy istniej±cej infrastruktury. Do tego jestem sobie w stanie wyobraziæ kilka ró¿nych wrogich lobby, które bêd± blokowaæ ...
OdpowiedzOpcja jest wyj±tkowo ciekawa. Tym bardziej i¿ jad±c nie trzeba bêdzie uwa¿aæ by nie najechaæ na ¶liski pas. Jedyne w co w±tpie to w³a¶nie materia³ - szk³o, twardy, kruchy i ¶liski materia³. Po pêkniêciu strasznie ostry. Jak wyprofilowaæ szk³o by mia³o przyczepno¶æ nie mniejsz± ni¿ asfalt? Druga sprawa - wypadki, wiadomo zdarzaj± siê i co gdy taki np TIR ³upnie na panel ca³± swoj± mas±? Wytrzyma to, szczerze nie jestem przekonany, a nawet je¶li to nie odpadnie ca³y element?
OdpowiedzPrzecie¿ i tak co jaki¶ czas trzeba naprawiaæ nawierzchniê. Wystarczy poczekaæ a¿ jaki¶ odcinek stanie siê sitem (o to nie jest raczej trudno w Polsce) i zamiast nowego asfaltu po³o¿yæ panele. Blokowaæ to mog± ekolodzy bo ta banda zawsze znajdzie powód
OdpowiedzZgadzam siê w 100 %. Wystarczy systematycznie zamiast k³a¶æ nawierzchniê bitumiczn± montowaæ zaprezentowane panele i wkrótce wszystkie drogi bêd± zbudowane z tego materia³u/tworzywa/nie wiem jak to nazwaæ/wynalazku chyba bêdzie najlepiej. Popiera³bym na pocz±tek testowe uk³adanie, ¿eby nie robiæ rewolucji. Przeciwnicy zawsze siê znajd± jak to zawsze w naszym kraju, ale my¶lê ¿e trzeba walczyæ o wprowadzenie nawierzchni która daje pieni±dze, a nie poch³ania je.
Odpowiedzgenialne!
Odpowiedz