Pamiêtacie filmiki z zamarzniêtymi elektrykami na autostradzie? Z tym ju¿ koniec. Geely ma nowy akumulator LFP
Chińska grupa Geely Auto ogłosiła wprowadzenie na rynek nowej baterii opartej na związku fosforanu litowo-żelazowego (LFP), która może okazać się bardzo ważną innowacją w segmencie komponentów do pojazdów elektrycznych (EV).
Nowa bateria, nazwana Aegis Short Blade Battery, została opracowana przez Geely Auto i charakteryzuje się najlepszą w swojej klasie żywotnością, szybkością ładowania oraz bezpieczeństwem, jak podała firma. Bateria Aegis Short Blade Battery ma gęstość energii wynoszącą 192 Wh/kg oraz żywotność wynoszącą do 3 500 cykli, co przekłada się na możliwość przejechania miliona kilometrów przy minimalnym wpływie na zasięg, podała Geely Auto.
Na podstawie przeciętnego rocznego przebiegu samochodu rodzinnego wynoszącego 20 000 kilometrów, można założyć, że Aegis Short Blade Battery będzie charakteryzować się żywotnością aż do 50 lat, podała firma. Średni czas ładowania zwykłej baterii o porównywalnych parametrach, od 10 do 80 procent, wynosi 26 minut, podczas gdy dla Aegis Short Blade Battery średni czas ładowania wynosi 17 minut, a zatem różnica jest znacząca.
Aegis Short Blade Battery wykorzystuje długie, cienkie nanorurki węglowe do stworzenia "autostrady" dla transmisji jonów oraz uwzględnia dodatki poprawiające przepuszczalność filmu, co ułatwia podróż jonów litu pomiędzy elektrodami i tym samym poprawia wydajność szybkiego ładowania. Dodatkowo bateria Geely wykazuje odporność na niskie temperatury. Przy temperaturze otoczenia wynoszącej -30°C, średnia retencja pojemności zwykłych baterii spada do 78,96 procent, podczas gdy Aegis Short Blade Battery utrzymuje 90,54 procent swojej pojemności, według Geely Auto.
Pod względem bezpieczeństwa, Aegis Short Blade Battery wykorzystuje wysoce wytrzymałą, termicznie stabilną, odporną na ciepło przegrodę, która jest połączona z bezpieczną elektrodą dla wyższej gęstości energii i bezpieczeństwa, jak podała firma.
Jakby tego było mało, testy wykazały, że bateria Geely jest niezwykle trwała, również na uszkodzenia mechaniczne. Bateria została jednocześnie przebita przez osiem stalowych igieł o średnicy 5 milimetrów i pozostawiona na godzinę bez żadnych negatywnych skutków.
Ponadto nowy produkt Geely przeszedł sześć ekstremalnych testów, w tym zanurzenie w wodzie morskiej, skrajne temperatury, walcowanie ciężarem 26 ton, zderzenie boczne pojedynczego pakietu oraz ekspozycję na ogień. Wszystkie testy zostały zaliczone.
Czy dzięki technologii Chińczyków elektryki znowu wyjdą na prostą po okresie spadku popularności? O tym dopiero się przekonamy.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze