Paliwo syntetyczne. BWM będzie go używać podczas wyścigów. Chodzi o emisję
Współpraca między BMW Motorrad Motorsport i NORDOEL - o czym dowiedzieliśmy się przed rokiem, zaowocowała stworzeniem paliwa, które złagodzi wpływu wyścigów na środowisko.
Paliwo syntetyczne, znane także jak e-paliwo, jest produkowane w procesie chemicznym z różnych źródeł energii pochodzących z węgla, gazu ziemnego, biomasy, słońca, wiatru czy wody. Jak przebiega taki proces? Produkcja polega na łączeniu molekuł wodoru i węgla, aby utworzyć syntetyczne paliwo ciekłe lub gazowe.
Syntetyczne paliwo może być stosowane w istniejących silnikach spalinowych lub w połączeniu z innymi alternatywnymi źródłami energii, takimi jak wodorowe ogniwa paliwowe czy silniki elektryczne. Ma więc ono potencjał do zastąpienia tradycyjnych mieszanek, takich jak benzyna i diesel, które są odpowiedzialne za znaczącą część emisji gazów cieplarnianych. Między innymi dlatego powstały też plany zakazu produkcji pojazdów spalinowych w przyszłości.
Paliwo BMW i NORDOEL zostało opracowane dzięki integracji zaawansowanych technologii i zrównoważonych procesów produkcyjnych, a celem było utrzymanie wydajności silnika przy jednoczesnym znacznym ograniczeniu emisji CO2 podczas produkcji. Paliwo o obniżonej emisji CO2, znane jako RacE-Fuel WSBK R40-A, zadebiutuje oficjalnie na początku sezonu FIM Superbike World Championship (WorldSBK) w Australii.
Wstępne próby z alternatywnym paliwem zostały przeprowadzone w styczniu w Jerez w Hiszpanii i Portimao w Portugalii, a wyniki okazały się bardzo obiecujące. Sprawdzian praktyczny nastąpił po wielu godzinach prac rozwojowych w zakładach testowania silników w Monachium. Podczas testów zespoły ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team, Bonovo action BMW Racing Team i BMW Motorrad WorldSBK Test Team doskonaliły wydajność i osiągi alternatywnego paliwa do sportów motorowych.
Jazdy wykazały konkurencyjność i użyteczność paliwa RacE-Fuel WSBK R40-A, zgodnego z przepisami FIM wymagającymi co najmniej 40 proc. "niekopalnej" zawartości do 2024 roku. RacE-Fuel WSBK R40-A jest pionierskim paliwem opartym na MtG (Metanol-to-Gasoline). Metoda pozyskania tego paliwa polega na konwersji metanolu.
Proces wymaga stosowania katalizatorów, takich jak modyfikowane krzemionką tlenki metali przejściowych. Ich zadaniem jest przyspieszenie reakcji chemicznych. Metanol jest konwertowany na mieszankę ciekłą, która jest bardziej podobna do tradycyjnej benzyny niż paliwo syntetyczne otrzymane w inny sposób.
Trwające prace rozwojowe mają na celu poszerzenie wiedzy z poprzednich eksperymentów i zidentyfikowanie potencjalnych obszarów do ulepszenia. Ponieważ produkcja paliwa syntetycznego może być oparta na różnych źródłach energii, e-paliwo jest powszechnie uważane za bardziej przyjazne dla środowiska niż tradycyjne - kopalne. Produkcja generuje również mniej gazów cieplarnianych i innych zanieczyszczeń.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze