Norma ECE 22.06 od 2023 - nadchodzą zmiany w bezpieczeństwie kasków
Organizacja Narodów Zjednoczonych przedstawiła kolejne informacje dotyczące nowych zasad certyfikacji kasków.
Pierwsze informacje na temat normy ECE 22.06, która zastąpi istniejącą ECE 22.05, pojawiły się w marcu. Wtedy mówiono jedynie o zmianach w zasadach testowania, które miały wejść w życie w czerwcu, ale ostatecznie zaczną obowiazywać dopiero w roku 2023. Zmiany obejmą jednak także kwestie techniczne. Duży nacisk położono na wizjery i blendy.
Norma ECE 22.06 przewiduje, że wizjer będzie musiał wytrzymać uderzenie stalowej kulki o średnicy 6 mm i masie 0.86 g, która uderzy w niego z prędkością 60 metrów na sekundę. Oprócz tego, blenda musi być skonstruowana w taki sposób, aby nie kolidowała z wizjerem podczas jego otwierania lub zamykania. Dodatkowo blenda lub przyciemniany wizjer będą musiały mieć przepuszczalność światła na poziomie nie mniejszym niż 80 procent.
Norma ECE 22.06 określa także, kiedy producent będzie mógł określić swój wizjer jako "anti-fog". Założono, że wizjer będzie mógł mieć oznaczenie "anti-fog", jeśli widoczność nie spadnie poniżej 80 procent w ciągu 20 sekund od zaparowania. W przypadku kasków renomowanych producentów spełnienie tego warunku nie powinno stanowić problemu. Bez zmian pozostawiono kwestię elementów odblaskowych umieszczonych na kasku. Jeżeli kraj wprowadzający normę ECE 22.06 zdecyduje się na obowiązkowe odblaski, to będą one musiały zajmować nie mniej niż 18 cm2 powierzchni. Odblaski mogą być dostarczone przez producenta w formie naklejek - czyli tak jak ma to miejsce obecnie.
Producenci mają czas do 2023 roku na dostosowanie swoich produktów do wytycznych ECE 22.06. Jednym z pierwszych kasków spełniających nowe standardy będzie przedstawiony niedawno Arai Quantic. Co ciekawe - już w sezonie 2019 zawodnicy musieli jeździć w kaskach zgodnych ze standardem ECE 22.06.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze