Nie ma to sensu i dlatego go pragniesz - silnik gwiazdowy w motocyklu
Silnik gwiazdowy. Nie przypadkiem kojarzy się z lotnictwem, a szczególnie z myśliwcami dawnych wojen światowych. To coś, co całkowicie wymyka się rutynie i schematom. Zwłaszcza w motocyklu.
Czym jest silnik gwiazdowy? Ano schematycznie jest on tym:
Jeżeli jeszcze nie załapałeś, o co chodzi, to może więcej światła na zagadnienie silnika gwiazdowego rzuci ta ilustracja:
Piękne? Jeżeli nie jesteś estetą tylko zwolennikiem nauk ścisłych, to silnik gwiazdowy oczaruje również Ciebie. Lubisz łamigłówki? Otóż cylindry silników gwiazdowych mogą pracować w cyklu dwusuwowym i czterosuwowym. W przypadku tego drugiego liczba cylindrów w gwieździe jest zawsze nieparzysta. Jeżeli lubisz łamigłówki, to zgadnij, dlaczego tak jest? Jeżeli nie lubisz, to dajemy od razu odpowiedź: wynika to z konieczności zamknięcia obiegu w czterech suwach, czyli dwóch obrotach wału korbowego. Oto przykład z Wikipedii: w silniku 5. cylindrowym podczas pierwszego obrotu wału korbowego zapłon następuje w cylindrach 1, 3, 5, a podczas drugiego obrotu - w cylindrach 2, 4 i znów kolejność zaczyna się od cylindra 1. Zapłon następuje w co drugim cylindrze i wszystkie cylindry mają jeden suw pracy po wykonaniu 2 obrotów wału korbowego - dzięki temu uzyskuje się dobre wyrównoważenie pracy silnika. Piękne.
Jeżeli jeszcze nie zakochałeś się w silniku gwiazdowym, to zobacz, jak piękne były, wyposażone w ten rodzaj silnika, motocykle:
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeFajne, tylko ciekawe jakie najniższe obroty może osiągnąć taki silnik. 700 obrotów na minutę to jakieś 980 metrów na minutę dla obwodu koła 1,4 metra, czyli najniższa prędkość to 60 km/h? Ciekawe ...
Odpowiedz