Nie ma to sensu i dlatego go pragniesz - silnik gwiazdowy w motocyklu
Silnik gwiazdowy. Nie przypadkiem kojarzy się z lotnictwem, a szczególnie z myśliwcami dawnych wojen światowych. To coś, co całkowicie wymyka się rutynie i schematom. Zwłaszcza w motocyklu.
Czym jest silnik gwiazdowy? Ano schematycznie jest on tym:
Jeżeli jeszcze nie załapałeś, o co chodzi, to może więcej światła na zagadnienie silnika gwiazdowego rzuci ta ilustracja:
Piękne? Jeżeli nie jesteś estetą tylko zwolennikiem nauk ścisłych, to silnik gwiazdowy oczaruje również Ciebie. Lubisz łamigłówki? Otóż cylindry silników gwiazdowych mogą pracować w cyklu dwusuwowym i czterosuwowym. W przypadku tego drugiego liczba cylindrów w gwieździe jest zawsze nieparzysta. Jeżeli lubisz łamigłówki, to zgadnij, dlaczego tak jest? Jeżeli nie lubisz, to dajemy od razu odpowiedź: wynika to z konieczności zamknięcia obiegu w czterech suwach, czyli dwóch obrotach wału korbowego. Oto przykład z Wikipedii: w silniku 5. cylindrowym podczas pierwszego obrotu wału korbowego zapłon następuje w cylindrach 1, 3, 5, a podczas drugiego obrotu - w cylindrach 2, 4 i znów kolejność zaczyna się od cylindra 1. Zapłon następuje w co drugim cylindrze i wszystkie cylindry mają jeden suw pracy po wykonaniu 2 obrotów wału korbowego - dzięki temu uzyskuje się dobre wyrównoważenie pracy silnika. Piękne.
Jeżeli jeszcze nie zakochałeś się w silniku gwiazdowym, to zobacz, jak piękne były, wyposażone w ten rodzaj silnika, motocykle:
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeFajne, tylko ciekawe jakie najni¿sze obroty mo¿e osi±gn±æ taki silnik. 700 obrotów na minutê to jakie¶ 980 metrów na minutê dla obwodu ko³a 1,4 metra, czyli najni¿sza prêdko¶æ to 60 km/h? Ciekawe ...
Odpowiedz