Silnik gwiazdowy na bazie Hondy XR600
Co można zrobić z dziewięciu silników od Hondy XR600? Ano można stworzyć silnik gwiazdowy. Amerykanin Russell Sutton po wielu latach pracy i za cenę ogromnego wysiłku i zaangażowania przygotował absolutnie unikalną jednostkę napędową, której szacowana moc wynosi 350KM. Silnik dysponuje ogranicznikiem obrotów do 2500 obr/min. Gwiazda wyposażona w drewniane dwułopatowe śmigło Sensenich (obliczone dla jednostek napędowych o mocy 300KM, przy obrotach wału 2700 obr/min), generuje blisko 400 kilogramów ciągu. Ciąg ten z kolei można z powodzeniem wykorzystać do napędzania łodzi, albo… półciężarówki.
Konstruktor samodzielnie zaprojektował korpus silnika oraz wał korbowy prowadzący korbowody poszczególnych cylindrów. Autorską konstrukcją jest też osprzęt dziewięciocylindrowca, układ zapłonowy, wydechowy i smarowania (kryjący dużą chłodnicę i spory zbiornik na olej - silniki gwiazdowe zużywają bowiem bardzo duże ilości oleju!). Cała "góra" silnika pochodzi jednak z motocykla, a właściwie motocykli. Cylindry, głowice (wraz z rozrządem i jego napędem) oraz tłoki z korbowodami pochodzą z bardzo popularnej w Stanach Hondy XR600. W sumie pojemność skokowa jednostki napędowej przekracza 5,3 litra. Aby było zawiadiacko, w układzie Jak to działa?
Ustawiony na przyczepie silnik rozpędza półciężarówkę do prędkości 60 km/h na drodze gruntowej i aż do 100 km/h na drodze asfaltowej. Z uwagi na niską wagę powinien się on jeszcze lepiej sprawdzić przy napędzie płaskodennej łodzi. Te w stanach napędzane są najczęściej ogromnymi, niezniszczalnymi silnikami V8 pochodzącymi z samochodów.
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeOd kiedy w "ameryce" jest ruch lewostronny?Bardziej mi to na Australie wygl±da.
OdpowiedzRaczej tak, skoro go¶æ opisuje na innych stronach swoj± korespondencje z firm± Honda Australia. I dodatkowo zasilane to wszystko jest LPG jak obi³o mi siê o oczy.
Odpowiedz