tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Nawigacja i planowanie tras w terenie - podstawowe zasady
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Nawigacja i planowanie tras w terenie - podstawowe zasady

Autor: Bartek Zabdyr, Lovtza 2014.01.02, 10:14 10 Drukuj

Za każdym razem gdy ruszasz motocyklem w teren stajesz u progu prawdziwej przygody. Brzmi jak pusty frazes? Może i tak, ale to najprawdziwsza prawda i wiedzą o tym wszyscy, którzy z zatkanym nosem zakładają na siebie przepocone ciuchy offroadowe. Dlaczego? Ponieważ teoretycznie te same trasy i ten sam teren w zależności od pory roku, pogody, działalności człowieka może oferować skrajnie różne doznania i wyzwania.

Sprawa jest nieco prostsza, gdy jeździsz w terenie, który dobrze znasz. Problem jednak w tym, że nawet najlepsze miejscówki z czasem się nudzą i instynkt szwendacza zaczyna pchać nas w nieznane. Co więcej eksplorowanie terenu na motocyklach enduro staje się coraz popularniejsze. Wypady terenem na drugą stronę Polski, wjazdy do takich krajów jak Rumunia, Ukraina czy Maroko? Jest tego sporo, powstaje coraz więcej firm oferujących tego typu wyjazdy.

Niezależnie jednak od tego czy jedziesz solo, czy z bardzo dobrym przewodnikiem – ostatecznie zawsze jesteś zdany sam(a) na siebie i sam(a) za siebie odpowiadasz. Warto jest wiedzieć zatem, szczególnie jeśli zaczynasz przygodę z dalszą jazdą w terenie, co robić, a czego unikać w czasie wypraw w nieznany teren.   

  1. 1 roadbookDobry plan to połowa sukcesu. Wykorzystuj różne źródła informacji. Dużo zdjęć na przeglądarkach map najczęściej oznacza coś ciekawego i wartego zobaczenia. Ślady dostępne w sieci oznaczają że ktoś daną trasą już przejechał – dzięki temu zaoszczędzisz czas i możliwe że zobaczysz coś ciekawego.
  2. 2 na zakrecie husqvarna310Nie leź w szkodę. W Polsce, ale także w wielu innych krajach prawo wyraźnie definiuje gdzie można, a gdzie nie wolno jeździć w terenie. Planuj trasy tak, aby omijać obszary chronione, rejony cenne przyrodniczo i tereny prywatne. Mała podpowiedź – niszcząc uprawy zabierasz komuś chleb od ust, a przecież rząd wystarczająco dużo już zabiera…
  3. 3 Mierz sily na zamiary Oszczedzisz czas sprzet i zdrowieWybierając trasę bierz siły na zamiary. Zbyt trudny teren oznacza duże ryzyko kontuzji i/lub zniszczony motocykl. Żadna z tych rzeczy nie jest fajna.



  4. 4 Nawigowanie w tereniePlanując trasę bądź realistą. Średnie tempo poruszania się w terenie to w zależności od stopnia jego trudności od 10 do 30 km/h. Jeśli zaplanujesz 200 km trasy w trudnym terenie, w jej połowie zastanie cię noc.
  5. 5 Odpoczynek jest stala skladowa podrozowaniaPrzy planowaniu trasy uwzględnij czas na odpoczynek, tak aby nie dopuścić do wycieńczenia i odwodnienia. „Oszczędzając” czas poprzez unikanie postojów, podnosisz ryzyko kontuzji i całkowitego opadnięcia z sił.
  6. 6 laska tankujeZbyt dużo paliwa masz tylko i wyłącznie w przypadku pożaru motocykla. Upewnij się, że w twoim zasięgu cały czas pozostają stacje benzynowe. Wydatnie pomagają w tym nowoczesne systemy nawigacyjne GPS.




  7. 7 Gdy jestes sam unikaj nadmiernego ryzykaUnikaj podejmowania ryzyka (czyli bardzo trudnych tras i przeszkód) gdy jesteś sam. Nurkowie mawiają że kto samotnie nurkuje, ten samotnie umiera. Z enduro jest podobnie – jeśli nabawisz się kontuzji z daleka od cywilizacji, w promieniu wielu kilometrów może nie być nikogo, kto zdoła Ci pomóc.



  8. 8 Dobry telefon w dobrej obudowie dadza rade w terenieŻycie uczy, że najlepszy stosunek ceny do możliwości w przypadku nawigacji GPS do wypadów offroadowych to telefon komórkowy (w wodo i wstrząsoodpornej obudowie) z dobrą aplikacją nawigacyjną + zapasowa bateria.






  9. 9 W telefonie mozna zgromadzis sporo przydatnych informacji np zdjecia terenu w ktorym chcemy sie poruszacZdjęcia satelitarne bardzo się przydają. Warto mieć w telefonie zdjęcia trudniejszych odcinków. W razie problemów łatwiej będzie poszukać innej drogi. Zdjęcia są jednak płaskie i nie pokażą Ci że gdzieś nachylenie stoku jest zbyt duże.





  10. 10 Nagrywaj slad ktorym sie poruszaszNagrywaj ślad którym jedziesz. Zawsze łatwiej później wrócić plus wiesz gdzie byłeś i możesz poczęstować kolegów









  11. 11 W tradycyjnej mapie nigdy nie wyczerpia sie baterieMapy są ciągle skuteczne. Najlepiej korzystać z różnych: topograficznych, turystycznych, samochodowych i internetowych. Na miejscu warto sprawdzić jakie są dostępne – często są dokładniejsze i zawierają mało znane atrakcje. Cenna wskazówka – w laminowanej tradycyjnej mapie nigdy nie wyczerpią się baterie.
  12. 12 Gruzja pomocni tubylcyTubylcy wiedzą wszystko. Zawsze warto ich zapytać (zakładając, że wcześniej nie spłoszyłeś im stada gdzieś na pastwisku…), ale nigdy nie ufać bezgranicznie. Czasem trasa łatwa do przejechania motocyklem enduro jest ich zdaniem nieprzejezdna, innym razem skierują cię na trasę którą sami ogarniają pojazdem gąsienicowym.
  13. 13 Teren przejezdny latem moze byc nie do pokonania wiosnaPory roku mają znaczenie. Trasa która może być banalna latem może być kompletnie nieprzejezdna wiosną ze względu na zalegający śnieg, czy wezbrane strumienie. Wiosną i jesienią roślinność nie ma już/jeszcze liści, dzięki czemu daleko widać – to najlepszy okres na enduro.




  14. 14 Przeszkody wodne to zawsze wyzwanieBrody zawsze są niebezpieczne. Jeżeli nie widzisz z pozycji motocykla dna zawsze zatrzymaj się i sprawdź przejazd. Zamoczysz buty, lecz nie utopisz motocykla. Sprawdzaj nawet te które znasz – po deszczach może być tam znacznie głębiej.
  15. 15 Uwazaj gdzie wjezdzasz abys mogl wrocicNie pchaj się w drogi bez powrotu. Nigdy nie przejeżdżaj terenu (strome zjazdy, wąskie mostki, rzeki, bagna) przez który nie masz możliwości powrotu tą samą trasą lub jest ona karkołomna. Szczególnie jeżeli jesteś sam oraz daleko od cywilizacji.





  16. 16 Wybieraj lepsze drogiJeżeli na rozjeździe zaplanowana droga wygląda na trudną, a druga jest w lepszym stanie i prowadzi w podobnym kierunku – wybierz łatwiejszą. Najwyżej się wrócisz.

  17. 17 Zawsze zakladaj ze w rzeczywistosci sprawy wygladaja gorzej niz na mapieZawsze zakładaj, że jest gorzej, niż na to wygląda. To że jakaś droga jest na mapie, nie znaczy jeszcze, że będzie ona przejezdna. Czasem na mapach możesz znaleźć most zniszczony w 1939…







  18. 18 W gory najlepiej jezdzic latem i jesieniaW góry najlepiej jechać latem lub jesienią. Drogi będą naprawione po zimie, a zwalone drzewa usunięte. Chyba że lubisz walczyć z terenem, a nie cieszyć się jazdą.








  19. 19 Najlepiej sprawdza sie sklad o podobnych umiejetnosciach na podobnych motocyklachNajlepsza grupa jest mała i merytorycznie jednorodna. Jeżeli jedziesz z kolegami zróbcie skład na podobnych motocyklach, z podobnym doświadczeniem i przede wszystkim podobnymi oczekiwaniami. Inaczej albo część będzie się nudzić, albo część będzie chciała ugotować Cię żywcem.




Foto: Autorzy, Red Bull Romaniacs

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Enduro w gorach
Enduro w strumyku
Enduro w trudnym terenie
Jak tego nie robic
Nie kazdy las nadaje sie do jazdy
Trudny teren
Uroki jazdy w terenie
zielony las
Takie warunki dla nieprzygotowanych moga stac sie prawdziwym pieklem
przyroda w kolorze
w bajorze Yamaha Ring Road Moto w Baligrodzie
Dzieki nawigacji mozna znalezc ciekawe miejsca np bunkry
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę