Nadchodzi rewolucja w nauczaniu? Od wrze¶nia w szko³ach pojawi siê wychowanie komunikacyjne
Ministerstwo Edukacji i Nauki poinformowało o zmianach podstawy programowej w szkołach podstawowych. Już od nowego roku szkolnego, czyli od 1 września 2023 roku, w ramach zajęć techniki pojawi się wychowanie komunikacyjne. Jaki zakres będzie miał ten przedmiot?
Chodzi o szerokie spektrum wiedzy i informacji z uwzględnieniem zagrożeń, które obserwujemy dopiero od kilku lat. To na przykład przechodzenie przed drogi i przejścia dla pieszych z jednoczesnym patrzeniem w ekrany smartfonów albo zasady poruszania się hulajnogami elektrycznymi - młodzież najczęściej nie zdaje sobie sprawy, że ten pojazd służy do przewozu tylko jednej osoby.
Dlaczego mówimy o rewolucji? Bo wychowania komunikacyjnego w takiej formie po prostu dotąd nie było. Często słyszymy, że zamiast kar należałoby skupić się na prewencji, czyli zwiększeniu świadomości obywateli odnośnie pewnych niuansów przepisów ruchu drogowego, zagrożeń dla pieszych i zmotoryzowanych, szerszego znaczenia znaków, wreszcie skutków niewiedzy, pomyłek lub złej oceny sytuacji na drodze oraz w jej pobliżu. Nauka o tych zjawiskach od wczesnych lat szkolnych to po prostu bardzo dobry pomysł - oczywiście o ile wychowanie komunikacyjne rzeczywiście będzie na tym polegać, a idea nie zostanie wypaczona.
Z projektu rozporządzenia dowiadujemy się, że "Wychowanie komunikacyjne powinno być interdyscyplinarnym zadaniem szkoły. Oznacza to, że nauczyciele wielu przedmiotów powinni uwzględniać tematykę bezpieczeństwa na drogach w realizowanych przez siebie programach nauczania, a dyrektorzy szkół i rady pedagogiczne, tworząc program wychowawczo-profilaktyczny na dany rok szkolny, powinni umieścić w nim zadania z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym". Możemy tylko przyklasnąć tej idei, bo realizacja tych założeń powinna sprawić, że drogi będą bezpieczniejsze również dla nas, motocyklistów.
Oczywiście elementy wychowania komunikacyjnego występują już w programie nauczania, ale w bardzo okrojonej formie, w tym znajomości znaków i ew. przygotowania do egzaminu na kartę rowerową. To się ma zmienić. W nowym programie znajdzie się np. postępowanie podczas wypadku drogowego, umiejętność udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej w typowych sytuacjach zagrożenia.
W innym dziale, a konkretnie "Rozpoznawania i opisach działania elementów środowiska technicznego", pojawiły się bardzo interesujące kwestie, m.in. 1. Identyfikowanie różnorodnych elementów technicznych w najbliższym otoczeniu, również w infrastrukturze drogowej. 2. Rozróżnianie elementów budowy i wyjaśnianie działania wybranych narzędzi, przyrządów, urządzeń technicznych oraz roweru. 3. Wykrywanie, ocenianie i usuwanie nieprawidłowości w działaniu sprzętu technicznego oraz roweru. 4. Pozyskiwanie informacji z różnych źródeł na temat nowoczesnych dziedzin techniki, ciekawostek i wynalazków technicznych i motoryzacyjnych.
Poniżej przedstawiamy jeszcze bardziej szczegółowe zestawienie treści nauczania wychowania komunikacyjnego:
Wychowanie komunikacyjne. Uczeń:
1) przestrzega przepisów i zasad obowiązujących w ruchu drogowym oraz interpretuje znaki i sygnały drogowe dotyczące pasażera, pieszego i kierującego rowerem oraz innymi urządzeniami wykorzystywanymi przez uczniów w ruchu drogowym:
a) klasyfikuje uczestników ruchu drogowego,
b) definiuje najważniejsze pojęcia związane z ruchem drogowym (droga, jej elementy i rodzaje, pojazdy i ich rodzaje itp.),
c) charakteryzuje podstawowe manewry w ruchu drogowym,
d) interpretuje zasady ruchu drogowego obowiązujące na skrzyżowaniach oraz przejazdach kolejowych,
e) uzasadnia konieczność stosowania zasady szczególnej ostrożności i ograniczonego zaufania,
f) wyjaśnia sposób zachowania się w miejscu wypadku drogowego oraz potrafi przekazać odpowiednim służbom informację o wypadku,
g) rozróżnia znaki drogowe pionowe i poziome oraz objaśnia ich znaczenie,
h) interpretuje znaczenie sygnałów nadawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem, określa hierarchię ważności znaków i sygnałów;
2) bezpiecznie uczestniczy w ruchu drogowym, jako pasażer, pieszy i rowerzysta:
a) wyjaśnia rolę i konsekwencje niestosowania środków bezpieczeństwa przez pieszego (elementy odblaskowe), kierowcę i pasażerów w pojazdach samochodowych (pasy bezpieczeństwa, foteliki, zagłówki itp.), kierującego np. rowerem (kask, elementy odblaskowe itp.),
b) omawia zasady zachowania się na przystankach oraz w środkach komunikacji publicznej,
c) interpretuje warunki dopuszczenia do uczestnictwa w ruchu drogowym kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego,
d) dysponuje wiedzą teoretyczną dotyczącą bezpiecznego poruszania się rowerem w zakresie umożliwiającym przystąpienie do egzaminu na kartę rowerową,
e) posiada umiejętność jazdy rowerem - w przypadku ubiegania się o kartę rowerową,
f) korzysta w sposób świadomy z elementów podnoszących bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
g) respektuje nakazy i zakazy obowiązujące pasażera, pieszego, kierującego rowerem oraz innymi urządzeniami wykorzystywanymi przez uczniów w ruchu drogowym,
h) przedstawia konsekwencje korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, podczas kierowania rowerem oraz innymi urządzeniami wykorzystywanymi przez uczniów w ruchu drogowym,
i) przyjmuje postawę szacunku wobec innych uczestników ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych i starszych;
3) konserwuje i reguluje rower oraz przygotowuje go do jazdy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa:
a) rozpoznaje i klasyfikuje układy techniczne roweru ze względu na ich budowę i funkcję jaką pełnią,
b) kontroluje i reguluje elementy roweru wpływające na bezpieczeństwo jazdy,
c) wymienia obowiązkowe i zalecane wyposażenie roweru oraz wyjaśnia konieczność utrzymywania go w sprawności technicznej.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze