tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Nadchodzi rewolucja w nauczaniu? Od wrze¶nia w szko³ach pojawi siê wychowanie komunikacyjne
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
 
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Nadchodzi rewolucja w nauczaniu? Od wrze¶nia w szko³ach pojawi siê wychowanie komunikacyjne

Autor: Andrzej Sitek 2023.01.11, 12:25 Drukuj

Ministerstwo Edukacji i Nauki poinformowało o zmianach podstawy programowej w szkołach podstawowych. Już od nowego roku szkolnego, czyli od 1 września 2023 roku, w ramach zajęć techniki pojawi się wychowanie komunikacyjne. Jaki zakres będzie miał ten przedmiot?

Chodzi o szerokie spektrum wiedzy i informacji z uwzględnieniem zagrożeń, które obserwujemy dopiero od kilku lat. To na przykład przechodzenie przed drogi i przejścia dla pieszych z jednoczesnym patrzeniem w ekrany smartfonów albo zasady poruszania się hulajnogami elektrycznymi - młodzież najczęściej nie zdaje sobie sprawy, że ten pojazd służy do przewozu tylko jednej osoby.

NAS Analytics TAG

Dlaczego mówimy o rewolucji? Bo wychowania komunikacyjnego w takiej formie po prostu dotąd nie było. Często słyszymy, że zamiast kar należałoby skupić się na prewencji, czyli zwiększeniu świadomości obywateli odnośnie pewnych niuansów przepisów ruchu drogowego, zagrożeń dla pieszych i zmotoryzowanych, szerszego znaczenia znaków, wreszcie skutków niewiedzy, pomyłek lub złej oceny sytuacji na drodze oraz w jej pobliżu. Nauka o tych zjawiskach od wczesnych lat szkolnych to po prostu bardzo dobry pomysł - oczywiście o ile wychowanie komunikacyjne rzeczywiście będzie na tym polegać, a idea nie zostanie wypaczona.

Z projektu rozporządzenia dowiadujemy się, że "Wychowanie komunikacyjne powinno być interdyscyplinarnym zadaniem szkoły. Oznacza to, że nauczyciele wielu przedmiotów powinni uwzględniać tematykę bezpieczeństwa na drogach w realizowanych przez siebie programach nauczania, a dyrektorzy szkół i rady pedagogiczne, tworząc program wychowawczo-profilaktyczny na dany rok szkolny, powinni umieścić w nim zadania z zakresu bezpieczeństwa w ruchu drogowym". Możemy tylko przyklasnąć tej idei, bo realizacja tych założeń powinna sprawić, że drogi będą bezpieczniejsze również dla nas, motocyklistów.

Oczywiście elementy wychowania komunikacyjnego występują już w programie nauczania, ale w bardzo okrojonej formie, w tym znajomości znaków i ew. przygotowania do egzaminu na kartę rowerową. To się ma zmienić. W nowym programie znajdzie się np. postępowanie podczas wypadku drogowego, umiejętność udzielenia pierwszej pomocy przedmedycznej w typowych sytuacjach zagrożenia.

W innym dziale, a konkretnie "Rozpoznawania i opisach działania elementów środowiska technicznego", pojawiły się bardzo interesujące kwestie, m.in. 1. Identyfikowanie różnorodnych elementów technicznych w najbliższym otoczeniu, również w infrastrukturze drogowej. 2. Rozróżnianie elementów budowy i wyjaśnianie działania wybranych narzędzi, przyrządów, urządzeń technicznych oraz roweru. 3. Wykrywanie, ocenianie i usuwanie nieprawidłowości w działaniu sprzętu technicznego oraz roweru. 4. Pozyskiwanie informacji z różnych źródeł na temat nowoczesnych dziedzin techniki, ciekawostek i wynalazków technicznych i motoryzacyjnych.

Poniżej przedstawiamy jeszcze bardziej szczegółowe zestawienie treści nauczania wychowania komunikacyjnego:

Wychowanie komunikacyjne. Uczeń:

1) przestrzega przepisów i zasad obowiązujących w ruchu drogowym oraz interpretuje znaki i sygnały drogowe dotyczące pasażera, pieszego i kierującego rowerem oraz innymi urządzeniami wykorzystywanymi przez uczniów w ruchu drogowym:

a) klasyfikuje uczestników ruchu drogowego,

b) definiuje najważniejsze pojęcia związane z ruchem drogowym (droga, jej elementy i rodzaje, pojazdy i ich rodzaje itp.),

c) charakteryzuje podstawowe manewry w ruchu drogowym,

d) interpretuje zasady ruchu drogowego obowiązujące na skrzyżowaniach oraz przejazdach kolejowych,

e) uzasadnia konieczność stosowania zasady szczególnej ostrożności i ograniczonego zaufania,

f) wyjaśnia sposób zachowania się w miejscu wypadku drogowego oraz potrafi przekazać odpowiednim służbom informację o wypadku,

g) rozróżnia znaki drogowe pionowe i poziome oraz objaśnia ich znaczenie,

h) interpretuje znaczenie sygnałów nadawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem, określa hierarchię ważności znaków i sygnałów;

2) bezpiecznie uczestniczy w ruchu drogowym, jako pasażer, pieszy i rowerzysta:

a) wyjaśnia rolę i konsekwencje niestosowania środków bezpieczeństwa przez pieszego (elementy odblaskowe), kierowcę i pasażerów w pojazdach samochodowych (pasy bezpieczeństwa, foteliki, zagłówki itp.), kierującego np. rowerem (kask, elementy odblaskowe itp.),

b) omawia zasady zachowania się na przystankach oraz w środkach komunikacji publicznej,

c) interpretuje warunki dopuszczenia do uczestnictwa w ruchu drogowym kierującego rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego,

d) dysponuje wiedzą teoretyczną dotyczącą bezpiecznego poruszania się rowerem w zakresie umożliwiającym przystąpienie do egzaminu na kartę rowerową,

e) posiada umiejętność jazdy rowerem - w przypadku ubiegania się o kartę rowerową,

f) korzysta w sposób świadomy z elementów podnoszących bezpieczeństwo w ruchu drogowym,

g) respektuje nakazy i zakazy obowiązujące pasażera, pieszego, kierującego rowerem oraz innymi urządzeniami wykorzystywanymi przez uczniów w ruchu drogowym,

h) przedstawia konsekwencje korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, podczas kierowania rowerem oraz innymi urządzeniami wykorzystywanymi przez uczniów w ruchu drogowym,

i) przyjmuje postawę szacunku wobec innych uczestników ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych i starszych;

3) konserwuje i reguluje rower oraz przygotowuje go do jazdy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa:

a) rozpoznaje i klasyfikuje układy techniczne roweru ze względu na ich budowę i funkcję jaką pełnią,

b) kontroluje i reguluje elementy roweru wpływające na bezpieczeństwo jazdy,

c) wymienia obowiązkowe i zalecane wyposażenie roweru oraz wyjaśnia konieczność utrzymywania go w sprawności technicznej.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê