Motocykle ratunkowe będą kontraktowane przez NFZ. Rząd przyjął nowelizację ustawy o PRM
Rząd przyjął nowelizację ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw. Ta reguluje m.in. kwestię działania i finansowania motocykli ratunkowych. Oznacza to, że skończy się kombinowanie, jak wprowadzić jednoślad do systemu, by mógł pomagać w ratowaniu życia i zdrowia ludzi.
W czwartek, 20 marca sejm uchwalił nowelizację ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym. Za przyjęciem noweli głosowało 413 posłów, a 16 wstrzymało się od głosu. Co ciekawe, nie było żadnych głosów sprzeciwu. Nowelizacja wprowadza wiele ważnych zmian, ale z naszego punktu widzenia najbardziej interesujące są te, które dotyczą motocykli ratunkowych.
Reklama
Dotychczas sposób działania motocykli ratunkowych przy systemie PRM był niejasny i choć maszyny niejednokrotnie kupowano ze środków budżetu obywatelskiego, to szpitale i stacje pogotowia miały związane ręce w kwestii wpisania jednośladu do systemu. Najczęściej stosowaną praktyką jest rejestrowanie motocykla jako pilota karetki.
Nowelizacja ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym umożliwia wprowadzenie dwuosobowych zespołów ratownictwa medycznego. Zawarto w niej również nowy typ zespołów ratownictwa medycznego, a mowa oczywiście o jednostkach motocyklowych. Będą one oddzielnie kontraktowane przez oddziały wojewódzkie NFZ. Motocykle ratunkowe mają działać w okresie od 1 maja do 30 września, do 12 godz. w ciągu doby.
Pierwszy motocykl ratunkowy pojawił się w Polsce w 2002 r. Pionierem w tej kwestii był Gdańsk. Później zaczęły pojawiać się kolejne i zaczęły pojawiać się też problemy z tym, jak finansować ich działanie. Teraz, po 23 latach nadszedł przełom i jednoślady będą wreszcie oficjalnie kontraktowane przez NFZ. Motocykl pozwala szybciej dotrzeć do poszkodowanych i często może wjechać w miejsca, do których dojazd karetki jest utrudniony lub niemożliwy.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze