Metzeler KAROO 4. Opona doskonała na drodze, pewna w terenie
Popularność motocykli adventure na przestrzeni ostatnich kilku lat nie maleje. W dalszym ciągu jest to segment motocykli, który rozwija się w tempie ekspresowym. Kolejni producenci powiększają gamę nowych modeli tego typu, a co za tym idzie producenci opon też muszą iść z duchem czasu i szukać optymalnych rozwiązań w konstruowaniu opon, które sprostają warunkom, w jakich motocykle adventure są wykorzystywane.
Śmiało można powiedzieć, że motocykle adventure są jedynymi w swoim rodzaju, gdyż z założenia muszą sprawdzać się w różnych warunkach drogowych. Komfort podróżowania powinien być na najwyższym poziomie, osiągi i prowadzenie na asfalcie nie mogą zbytnio odbiegać od innych motocykli szosowych, zachowując równocześnie dzielność w pokonywaniu różnorakich tras terenowych. Cele i założenia motocykli adventure to ciągłe balansowanie pomiędzy asfaltem, a terenem, komfortem, a osiągami. Znalezienie złotego środka wcale nie jest takie łatwe.
Ten sam problem pojawia się u producentów opon, którzy na różne sposoby szukają rozwiązań, które pozwoliłyby dużym motocyklom adventure komfortowo, szybko, a zarazem bezpiecznie poruszać się po asfaltach, dając nieodpartą przyjemność z winklowania. Z drugiej strony dadzą też odpowiedni poziom przyczepności podczas pokonywania odcinków szutrowych, leśnych, piaszczystych, czy nawet błotnych.
Jedną z ciekawszych opon typu 50/50 jest zestaw, który otrzymałem na początku tego sezonu na testy. Metzeler KAROO™4 to następca bardzo popularnego i lubianego modelu KAROO™3. Opony te dedykowane są do dużych motocykli typu adventure oraz enduro. Ich unikatowa budowa ma nie tylko zwiększyć poziom bezpieczeństwa i przyczepności w różnych warunkach, ale również zapewnić dużą wytrzymałość mechaniczną oraz odporność na ścieranie. W tej wersji poprawiono wszystko zaczynając od właściwości jezdnych na asfalcie, poprzez przyczepność na mokrej nawierzchni, a na właściwościach terenowych kończąc.
Lista zmian w stosunku do poprzedniego modelu jest całkiem spora
Na pierwszy rzut oka widać całkowicie nowy bieżnik, który daje świetną trakcję w terenie. Poprzeczne rowki wyraźnie rozchodzą się promieniście w celu polepszenia trakcji terenowej w błocie, nie zaburzając przy tym optymalnego prowadzenia.
Wzdłużne przesunięcie między klockami środkowymi i bocznymi zapewnia ciągłość śladu, oraz większe korzyści podczas jazdy po drodze. Połączenie środkowych klocków w kształcie łopatki, falistych rowków i bocznych klocków sprawia, że luźne podłoże najpierw jest zatrzymywane pomiędzy klockami w celu zmaksymalizowania przyczepności, a później uwalniane w celu oczyszczenia bieżnika. Centralne kostki zapewniają pchnięcia wzdłużne, podczas gdy faliste podłużne rowki, zapewniają impulsywne pchnięcia boczne. Wszystkie kostki mają szeroką podstawę, której celem jest zwiększenie wytrzymałości całej konstrukcji opony podczas ekspozycji na ekstremalne obciążenia.
Grupy kostek powtarzają się nieregularnie, aby złagodzić uderzanie bieżnika o asfalt i poprawić płynność toczenia oraz zapewnić większą powierzchnię styku z nawierzchnią.
Zoptymalizowany został obszar śladu, który obejmuje większą liczbę kostek w miejscu styku, w porównaniu do KAROO™3, aby poprawić prowadzenie na drodze i współpracę z elektronicznymi systemami wspomagania kierowcy.
Zastosowano również opatentowaną technologią DYMATEC ™, która zachowuje funkcjonalną geometrię kostek i wydajność opony w podczas użytkowania. Technologia ta charakteryzuje się zmiennymi kątami ścian rowków w zależności od ich położenia wzdłuż pasma bieżnika, aby zmaksymalizować solidność bieżnika i zapewnić równomierność zużycia.
Głębokość bieżnika KAROO™4 odpowiada poprzednikowi KAROO™3. Przednie kostki zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić kierunkowość w terenie przy dużych prędkościach, podczas gdy tylne są dostrojone tak, aby zapewniały najwyższe osiągi zarówno w terenie, jak i na drodze.
W przedniej oponie KAROO™4 zastosowano pojedynczą mieszankę. Po głębszej analizie możemy zauważyć, że kostki nie są symetryczne, co ma pozytywny wpływ na opory toczenia oraz akustykę.
Tylna opona jest z kolei dwuskładnikowa. Baza to bardziej miękka mieszanka, która zawiera 80% sadzy i 20% krzemionki, aby zapewnić stabilność termiczną nawet w trudnych warunkach oraz żeby zapewnić lepszą przyczepność w pochyleniu.
Podczas produkcji KAROO™4 zastosowano technologię Interact™. Jest to technologia zmiennego naprężenia opasania, która pozwala oponom Metzeler oferować najlepsze osiągi w każdych warunkach. Przebieg, przyczepność, prowadzenie: zróżnicowane naprężenie stalowego opasania pod mieszanką bieżnika zapewnia osiągi dostosowane do warunków i stylu jazdy.
Nie obyło się też bez zastosowania technologii Metzeler Advanced Winding, która jest opatentowanym systemem umożliwiającym osiągnięcie optymalnej odległości między linkami stalowego opasania 0°. W niektórych częściach opony stalowe kordy są nawinięte w różnych odległościach, w zależności od wymagań eksploatacyjnych danego obszaru opony. Zarówno w przypadku przednich, jak i tylnych opon rozstaw jest szerszy w środkowej części, co zapewnia większą podatność i samotłumienie. W części opony używanej w pochyleniu, istnieje większa sztywność, która wspiera motocykl podczas pokonywania zakrętów. W obszarze barku tylnej opony odległość jest ponownie większa, aby uzyskać więcej odpowiedzi zwrotnej i kontroli nad motocyklem.
Dla osób lubiących wykresy wrzucam jeszcze porównanie KAROO™4 i KAROO™3. Jak widać większość cech uległa poprawie.
Po przejechaniu nieco ponad tysiąca kilometrów na mojej DR650 SE w różnych warunkach mogę śmiało powiedzieć, że Metzeler KAROO™4 bardzo pozytywnie mnie zaskoczył, a o tym, dlaczego tak się stało przeczytacie w podsumowaniu testu pod koniec sezonu.
Więcej o oponach Metzeler KAROO™4 znajdziecie na stronie producenta.
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzebuhhhaha
Odpowiedz