Liczba wypadków i kolizji z udziałem samochodów osobowych spadła o ponad 50 tysięcy
Eksperci z rankomat.pl, korzystając z danych z bazy Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji (SEWiK), przeanalizowali, gdzie w Polsce często dochodzi do wypadków i kolizji drogowych z udziałem samochodów osobowych.
Największa liczba wypadków i kolizji drogowych z udziałem samochodów osobowych w przeliczeniu na 1000 mieszkańców w 2022 r. wystąpiła w województwie dolnośląskim (11,3).
Wśród miast wojewódzkich największa liczba zdarzeń miała miejsce w Katowicach (18,1). Niedostosowanie bezpiecznej odległości między pojazdami jest najczęstszą przyczyną tych zdarzeń.
W 2022 r. największa liczba wypadków i kolizji z udziałem samochodów osobowych w Polsce odnotowana została w województwie mazowieckim (54 318). Na czołowych miejscach znalazły się również województwa śląskie (45"088) i dolnośląskie (32"735). Natomiast najmniejszą liczbę zdarzeń drogowych odnotowano w województwach opolskim (8797), lubuskim (9413) i świętokrzyskim (10"188).
Zazwyczaj w większych miastach i województwach częściej dochodzi do wypadków i kolizji drogowych z udziałem samochodów osobowych, głównie ze względu na większe natężenie ruchu drogowego. Warto zatem porównać liczbę zdarzeń w przeliczeniu na 1000 mieszkańców. Okazuje się, że największe ryzyko występuje w dolnośląskim (11,3). Na czołowych miejscach znajdują się również śląskie (10,3) i kujawsko-pomorskie (10,2). Mazowieckie zajmuje piąte miejsce w zestawieniu ze wskaźnikiem wynoszącym 9,9.
Najmniejsza liczba wypadków i kolizji drogowych w przeliczeniu na 1000 mieszkańców z udziałem samochodów osobowych odnotowana została w województwie podkarpackim (6,9). Nieco częściej ma to miejsce w małopolskim (7,7) i lubelskim (8).
Wśród miast wojewódzkich do wypadków i kolizji drogowych z udziałem samochodów osobowych w przeliczeniu na 1000 mieszkańców najczęściej dochodzi w Katowicach (18,1). Również Kielce (16,2) i Opole (15,8) znajdują się w ścisłej czołówce. Co ciekawe, najrzadziej do wypadków i kolizji dochodzi w Krakowie (10,8) i Warszawie (12) w przeliczeniu na 1000 mieszkańców. Natomiast na najniższym stopniu podium znajduje się Poznań (12,4).
Warto jednak podkreślić, że w całej Polsce w 2022 r. liczba wypadków i kolizji z udziałem samochodów osobowych zmniejszyła się z 407 295 do 351 154 w porównaniu do 2021 r., co oznacza spadek o 56 141. Mniejszą liczbę zdarzeń drogowych odnotowano we wszystkich szesnastu województwach, zwłaszcza w mazowieckim (-8935 rok do roku), śląskim (-6185) i dolnośląskim (-5127).
Najczęstszą przyczyną wypadków i kolizji drogowych z udziałem samochodów osobowych w siedmiu województwach jest niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami, szczególnie w śląskim (8874), a najmniej w opolskim (1554). W przeliczeniu na 1000 mieszkańców jest to najczęstszy powód zdarzeń w dolnośląskim (3,4) i najrzadszy w podkarpackim (1,2).
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu jest najczęstszą przyczyną wypadków i kolizji w sześciu województwach, zwłaszcza w wielkopolskim (4753), a najmniej w świętokrzyskim (1530). W przeliczeniu na 1000 mieszkańców jest to najczęstszy powód zdarzeń drogowych w kujawsko-pomorskim (1,8) i najrzadszy w świętokrzyskim (1,2).
Dodatkowo najczęściej do wypadków i kolizji z udziałem samochodów osobowych dochodzi w województwie mazowieckim (9322), łódzkim (3981) i warmińsko-mazurskim (1768) w wyniku niedostosowania prędkości do warunków ruchu drogowego.
Najczęstszą przyczyną wypadków i kolizji z udziałem samochodów osobowych w jedenastu miastach wojewódzkich jest niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. Najwięcej takich zdarzeń odnotowano we Wrocławiu (2822), a najmniej w Olsztynie (381). Natomiast w przeliczeniu na 1000 mieszkańców jest to najczęstszy powód zdarzeń drogowych w Katowicach (4,7), a najrzadszy w Olsztynie (2,2).
Natomiast niedostosowanie prędkości do warunków ruchu drogowego jest najczęstszą przyczyną wypadków i kolizji w Łodzi (1709), Gdańsku (1563) i Poznaniu (1200). Z kolei nieprawidłowa zmiana pasa ruchu jest najczęstszym powodem zdarzeń w Warszawie (4783), a nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu w Gorzowie Wielkopolskim (347).
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze