Kask X-Lite X-903 - uniwersalny, sportowo-turystyczny [test, opinia, cena]
X-Lite X-903 to uniwersalny kask integralny z wbudowaną blendą przeciwsłoneczną. Dostępny w kilku malowaniach, następca modelu X-702. Jeżdżę w kasku X-Lite X-903 od ponad roku, więc to chyba właściwy moment, aby podzielić się moją opinią na temat tego modelu.
X-Lite to marka premium firmy Nolan, czyli trochę tak, jak Lexus w przypadku Toyoty (z kolei niższą w hierarchii i tańszą marką w grupie Nolan jest Grex). Kask X-Lite X-903 to flagowy model sportowo-turystyczny X-Lite, który zastąpił w ofercie X-702.
Dynamiczny wygląd i dopracowana aerodynamika wskazują na sportowy charakter X-903, jednak nie zabrakło tu również typowo turystycznych atrybutów, jak np. przeciwsłoneczna, wysuwana blenda.
Masz wybór
X-Lite X-903 jest dostępny w kilku opcjach kolorystycznych, a na dodatek w specjalnych wersjach Ultra Carbon. Podstawowa wersja może się pochwalić skorupą wykonaną z mieszanki włókien szklanych oraz aramidowych. Egzemplarze z serii Ultra Carbon, jak sama nazwa wskazuje, mają skorupę z włókna węglowego.
Kolejny wybór dotyczy systemu zapięcia. Możecie tak jak ja zdecydować się na klasyczne zapięcie DD lub poprosić o wersję z zapięciem mikrometrycznym.
Jeśli chodzi o dopasowanie do wielkości głowy to X-Lite X-903 jest dostępny w 8 rozmiarach, a w tym w 3 rozmiarach skorup. Do tego jest tu jeszcze dodatkowa regulacja położenia wyściółki.
Pierwsze wrażenia
Od kasku kosztującego w okolicach 2 tys. zł oczekujemy jakości wykonania na poziomie premium i dokładnie to tutaj dostajemy. Dobre spasowanie wszystkich elementów, miękka i przyjemna wyściółka, płynne działanie mechanizmów - bez zastrzeżeń.
Pomimo, że skorupę mojego X-903 wykonano z włókna węglowego, wcale nie należy on do najlżejszych na rynku. Razem z blendą i pinlockiem, którego dostajemy w zestawie, waży w sumie 1590 g.
Na pochwałę zasługuje magnetyczny mechanizm zdejmowania i zakładania szybki, który mógłby stanowić wzór dla innych producentów. Wymiana wizjera zajmuje tu dosłownie kilka sekund i wcale nie potrzeba do tego wprawy, czy tajemnej wiedzy.
Na wyposażeniu standardowym dostajemy też system awaryjnego wypinania wkładek policzkowych NERS.
Wentylacja
Powietrze dostaje się pod skorupę X-903 dwoma wlotami. Pierwszy z nich umiejscowiono na górze, drugi na części szczękowej kasku. Obydwa są oczywiście zamykane. Mechanizm zasuwania wlotu na szczęce działa bez zarzutu, natomiast ten drugi po roku intensywnego użytkowania kasku zaczął się zacinać i działać z dużym oporem - prawdopodobnie wymaga po prostu gruntownego czyszczenia.
Podwójny, podciśnieniowy wylot powietrza znajduje się w tylnej części kasku, umiejscowiony dyskretnie tuż pod charakterystyczny spojlerem.
Wentylację i chłodzenia wnętrza kasku X-Lite X-903, również w upalne dni, oceniam bardzo dobrze. Podobnie zresztą, jak aerodynamikę i zachowanie kasku przy wysokich prędkościach.
Wyciszenie
Nieco gorzej niż wentylacja i aerodynamika wypada wyciszenie - w tej kategorii X-Lite X-903 jest raczej na średnim poziomie. Na szczęście niezależnie kasku i tak zawsze stosuję zatyczki do uszu, więc dla mnie nie stanowi to poważniejszego problemu.
Wyściółka jest oczywiście całkowicie wyjmowana, więc od czasu do czasu można ją wyprać. Dodatkową zaletą jest możliwość dostosowania wnętrza dla osób noszących okulary. Ja okularów nie noszę, więc takiej opcji niestety nie przetestowałem.
X-Lite X-903 - dla kogo ten kask?
Uniwersalne kaski z kategorii sportowo-turystycznych są chyba obecnie tymi najczęściej wybieranymi. X-903 nadaje się na co dzień i w dłuższą trasę, a gdy przyjdzie taka potrzeba, można go zabrać nawet na track day na torze. W moim przypadku dokładnie tak to wyglądało - X-903 traktowałem jako uniwersalne narzędzie do zadań wszelakich, niczym scyzoryk. Jak można zobaczyć poniżej, wystąpił nawet w filmie z terenowych testów Yamahy Tenere 700…
Przechodząc w drugą skrajność, mój X-Lite poleciał ze mną również na premierowe testy najnowszej Hondy CBR 1000RR-R Fireblade, które odbyły się w Katarze na torze Losail (film poniżej).
Podsumowując
Na plus wydajna wentylacja, znakomity mechanizm wymiany wizjera, duże pole widzenia, aerodynamika i dobre wykonanie. Na minus trochę zbyt wysoki poziom hałasu. I jest jeszcze jedno - niska popularność marki X-Lite w naszym kraju. Dla jednych, to będzie minus, bo nie można poszpanować przed kolegami, ale dla drugich plus, bo można się wyróżnić z tłumu, być oryginalnym i wyłamać się poza pewien schemat (Arai lub Shoei…).
Bardzo polubiłem ten kask, choć nie mogę napisać, że jestem w nim zakochany. X-Lite X-903 spełnił może oczekiwania, ale na żadnym polu ich nie przerósł i pod żadnym względem jakoś szczególnie mnie nie zaskoczył. Zarówno nie rozczarował, jak i nie zachwycił niczym szczególnym, co wykraczałoby poza to, czego się spodziewałem po kasku z tej półki cenowej. W szkolnej skali oceny dałbym mu po prostu czwórkę z dużym plusem. Ten plus za znośną cenę w przypadku kasku ze skorupą z włókna węglowego.
Cena: 2398 zł
Więcej o X-Lite X-903 na stronie polskiego importera https://www.imready.eu/pl/kask-integralny-x-lite-x-903-u-c-cavalcade-n-com-10-kolor-bialy-czarny-czerwony-zielony-cnf.html
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze