tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jak wyprostować felgę? Lucky, ekspert od kół motocyklowych
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Jak wyprostować felgę? Lucky, ekspert od kół motocyklowych

Autor: Paweł Kowalski 2022.01.29, 22:59 Drukuj

Wszystko, co kręci się wokół osi. Właśnie tym określeniem Lucky opisał nam, czym się właściwie zajmuje. Mały warsztat, wąska specjalizacja i wiele lat zdobywania doświadczenia sprawia, że to, co widzimy, wydaje się być dziecinnie łatwe. Jednak zacznijmy od początku.

Namawiałem Lucky'ego na tę rozmowę od dłuższego czasu. Lubię tematy warsztatowe nie tylko dlatego, że poniekąd sam się tym zajmuję. Zawsze wychodziłem z założenia, że wiedząc więcej, łatwiej jest mi zrozumieć, co dzieje się w danej chwili z pojazdem, jakim się poruszam. Mogę zauważyć usterkę i mogę postarać się w porę zapobiec poważnemu uszkodzeniu jakiegoś elementu, czy awarii całego motocykla. Nie wszystkiego da się nauczyć z internetu, czasem wiedza wymaga, żeby móc coś dotknąć, czy zobaczyć na żywo. 

NAS Analytics TAG

Wreszcie, któregoś dnia telefon: "Chcesz, to wpadaj, bo mam akurat fajne opony do założenia i dwie felgi do prostowania... Będzie co pokazać" Nie wypadało odmówić. W warsztacie faktycznie Ducati Multistrada, a obok niej dwie nowiutkie opony Pirelli Diablo Rosso IV. Ciekawy wybór pomyślałem, takie opony to bym widział w jakimś sportowym litrze, a tu taka niespodzianka. Później Lucky wytłumaczył mi, że to nowy model opony, który miał premierę w 2021 roku, a przez sytuację na rynku, jaką zgotowała nam pandemia, były kłopoty z dostawami. Stąd taki dziwny termin na wymianę opon. Zażartowałem, że zmiana opon na zimowe... Lucky ze spokojem przyjął mój suchar i spokojnie tłumaczył mi dalej zalety nowego modelu Diablo Rosso. "Słuchaj, to się może czegoś nauczysz" zaczął w swoim stylu i kontynuował lekcję. 

Jak wygląda prostowanie felg? Co warto wiedzieć o kołach w motocyklu?
Zobacz film z warsztatu Luckiego

Przednia opona składa się z dwóch mieszanek. Twardsza mieszanka z wyższą zawartością krzemionki i niższą temperaturą szklenia zapewnia wysoką przyczepność w niskiej temperaturze na wilgotnej nawierzchni. Boczne warstwy miększej mieszanki zwiększają przyczepność i pewność prowadzenia w pochyleniu powyżej 35°. Ich połączenie pozwala motocykliście na korekty toru w zakręcie lub opóźnienie hamowania na wejściu w zakręt.

Tylne opony różnią się składem mieszanki w zależności od rozmiaru. Opona 190/50 ZR17 jest przeznaczona dla motocykli z silnikami o małych i średnich pojemnościach. Mieszanka Full Silica zapewnia długą żywotność, a miękka mieszanka w sekcjach bocznych pozwala na ich szybkie nagrzanie, co przekłada się na gotowość do pokonywania nawet najtrudniejszych zakrętów.

W przypadku rozmiarów od 190/55 ZR17 opona jest podzielona na pięć sekcji i składa się z trzech różnych mieszanek. W centrum mamy twardą mieszankę, która zapewnia stabilność i wolniejsze zużywanie się, a wysoka zawartość krzemionki pozwala na szybkie nagrzanie opony oraz zapewnia pewne prowadzenie na mokrej nawierzchni. W górnej części bocznych sekcji mamy mieszankę Full Silica, która jest bardziej miękka niż ta w centrum. Skrajne sekcje zawierają mieszankę Carbon Black, która jest zaczerpnięta z opon Supercorsa SC, używanych do wyścigów endurance. Pozwala ona na bezpieczne "zamknięcie" opony.

Brzmi ciekawie, aż sam bym z chęcią przetestował te opony.

Zaraz po wymianie Lucky opowiedział mi o różnych rodzajach felg motocyklowych oraz pokazał, w jaki sposób należy je prostować. Byłem w szoku, jak bardzo felga może się wygiąć bez pęknięcia. Możecie wierzyć mi na słowo, to nie były 2 czy 3 centymetry. Myślę, że prędzej dwa razy tyle. Omówiliśmy również częste niedopatrzenia, jakich dopuszczają się motocykliści, nie wymieniając na czas łożysk w kołach. Dopytałem też o różnice w wentylach, jakie są używane w motocyklach oraz dowiedziałem się, co się może stać, jak na za długie wentyle nakręcimy ozdobne nakrętki. Poruszyliśmy też temat czegoś takiego jak "opona uniwersalna" oraz "wyrób oponopodobny". Zresztą tego wszystkiego i jeszcze trochę więcej, dowiecie się z materiału video.

Jeszcze raz dziękuję Przemkowi "Lucky" Lasockiemu za przekazaną wiedzę praktyczną i mam nadzieję, że nikt z Was drodzy czytelnicy, nie będzie musiał często korzystać z usług prostowania felg w ukochanych jednośladach. 

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę