Problem jest dos³ownie bardzo ciê¿ki. W³a¶ciciele elektryków w Poznaniu ukarani mandatami na legalnych miejscach parkingowych
Nieprzyjemna niespodzianka może spotkać właścicieli elektrycznych pojazdów w Poznaniu.
Na poznańskim Grunwaldzie kilkudziesięciu właścicieli elektryków, mimo parkowania w wyznaczonych miejscach, musiało przyjąć mandaty. Jak się okazuje, przyczyną nie jest sama lokalizacja, ale waga pojazdów zasilanych prądem.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, parkowanie na chodnikach jest dozwolone wyłącznie dla samochodów o masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 tony. Elektryczne auta, ze względu na ciężkie baterie, często przekraczają ten limit. Samochody na prąd przekraczają normę wagową zazwyczaj o 100 do 300 kilogramów. Przemysław Piwecki, przedstawiciel Straży Miejskiej w Poznaniu, potwierdził, że w ostatnich miesiącach liczba mandatów za parkowanie zbyt ciężkich pojazdów na chodnikach wzrosła. Od początku roku wystawiono już 145 mandatów, 12 właścicieli aut zostało pouczonych, a dwie sprawy skierowano do sądu. Każdy mandat to 100 złotych oraz jeden dodatkowy punkt karny na koncie właściciela pojazdu.
Właściciele samochodów elektrycznych w wielu miastach Polski mogą cieszyć się z licznych przywilejów. W Poznaniu kierowcy elektryków mogą korzystać z bezpłatnego parkowania w Strefie Płatnego Parkowania (SPP) oraz poruszać się buspasami. Podobne udogodnienia obowiązują w Warszawie, gdzie elektryki mogą parkować bezpłatnie w SPP, korzystać z buspasów oraz ładować się w wyznaczonych punktach. Kraków również oferuje bezpłatne parkowanie w strefach płatnych, a także możliwość poruszania się buspasami. Wrocław natomiast zapewnia darmowe parkowanie w strefach płatnych i specjalne miejsca do ładowania.
Warto jednak pamiętać, że niektóre z aktualnych przywilejów niedługo się skończą, na przykład korzystanie z buspasów przez pojazdy elektryczne będzie możliwe tylko do końca 2025 roku. Jak się okazuje, również przepisy dotyczące parkowania na chodnikach pozostają nieubłagane. Które popularne modele aut elektrycznych są cięższe niż 2,5 tony? To między innymi Tesla Model X, Audi e-tron oraz Mercedes-Benz EQC, ale lista jest dłuższa.
Rozwiązanie problemu może przynieść jedynie zmiana przepisów, a więc dostosowanie limitów wagowych do samochodów elektrycznych. Właściciele elektryków liczą na to, że prawo zostanie zaktualizowane, umożliwiając legalne parkowanie cięższych pojazdów na chodnikach. Do tego czasu muszą szukać innych miejsc parkingowych, albo liczyć się z karą, przynajmniej w Poznaniu.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze