Ile opon zu¿ywaj± zawodnicy na Donington Park?
Dzięki kapryśnej pogodzie tor Donington Park zawsze pozostaje niewiadomą.
Donington Park, Wielka Brytania, 20 maj - Pirelli odnotowało pozytywne rezultaty podczas rundy FIM World Superbike Championship, jednak sezon dopiero się rozpoczyna, co oznacza wiele potencjalnych wyzwań i problemów. Tradycyjnie dla Wielkiej Brytanii największą niewiadomą była pogoda, ale Pirelli zapewniło zawodnikom szeroki wachlarz opcji. Dzięki doświadczeniu zdobytemu w WSB ale także British Superbike Championship oraz Supersport Pirelli mogło udostępnić zawodnikom rozwiązania sprawdzające się w niskich temperaturach. Z kolei w przypadku dobrej aury zawodnicy mogli zdecydować się na rozwiązanie SC0 ponieważ jest ono najbardziej skuteczne i zapewniające największą przyczepność. W Superbike Champonship, gdzie na 1 miejscu jest Sylvain Guintoli, przed Lavertym i Sykesem wszystko może ulec zmianie, ponieważ Brytyjczycy świetnie znają ten tor i dobrze radzą sobie w deszczu.
Donington Park a opony motocyklowe
Brytyjski Donington Park to mieszany tor. W części złożony z szybkich wzniesień, pomiędzy którymi jest wiele stref ostrego hamowania oraz przyspieszania. Najbardziej interesującą częścią toru są dwa średnie zakręty przed ostatnią prostą. Zakręty mają budowę szykany, ale są długie, a motocykle nigdy nie jadą nam wolniej niż 160 km/h. Kierowca może nadrobić sporo czasu jadąc po ryflach i minimalnie zwiększając prędkość. W porównaniu do innych torów Donington Park jest miejscem, gdzie ekstremalne prędkości raczej nie są osiągane. Maksymalna prędkość to około 260 km/h (na Monzie ok. 340 km/h). W zestawieniu z kiepską pogodą Donington to wyzwanie dla opon, zwłaszcza, że zmiany temperatury potrafią być drastyczne. Opony Pirelli Diablo muszą być możliwie najbardziej uniwersalne. Zwłaszcza w pierwszej części toru, gdzie wymagana jest stabilność przodu. Z drugiej strony, tylne opony są narażone na ostre przyspieszanie na wyjściu z zakrętów. W czasie kiepskiej pogody trudno osiągnąć właściwą temperaturę przy miękkich mieszankach. W takich przypadkach zaleca się stosowanie mieszanek SC1 R831 oraz SC2 R1300.
"W zeszłych sezonach jeździliśmy wiele razy na tym torze w różnych porach roku. W latach 80-tych mieliśmy nawet okazję ścigać się przy temperaturze 4 stopni Celsjusza i śniegu. Od tamtej pory zawsze staramy się jeździć w cieplejszych miesiącach. Mimo tego, w temacie temperatury, a zwłaszcza opadów deszczu, Donington zawsze jest niewiadomą. Może być pogodnie i sucho, może być zimno i mokro, co zmusza jeźdźców do użycia opon Wet. Właście dlatego zawsze przywozimy do Wielkiej Brytanii najwięcej możliwych opcji, aby dobrać najwłaściwsze rozwiązanie. Większośc kierowców najczęściej używa SC0, najmiększej mieszanki zapewniającej najlepszą przyczepność. Jeśli jest mokro i zimno, proponujemy SC1 oraz SC2, z nieco gorszymi osiągami i przyczepnością, ale pozwalającymi ścigać się w każdych warunkach" - powiedział Giorgio Barbier, Dyrektor Pirelli Moto Racing
Ile opon zużywają zawodnicy na Donington Park? (statystyki z 2012 roku)
- Ilość wszystkich opon - 3712
- Ilość opcji (suche, średnie, wet) - 5 przód, 7 tył
- Ilość opon dostępnych dla każdego kierowcy - 4 przód, 5 tył
- Ilość opon dostępnych dla klasy Superbike - 35 przód, 40 tył
- Ilość opon dostępnych dla klasy Supersport - 24 przód, 28 tył
- Superbike Best Lap Award - Max Biaggi (Aprilia)
- Supersport Best Lap Award - Sam Lowes (Bogdanka PTR)
- Temperatura 1 wyścig - powietrze 17 stopni, asfalt 31 stopni
- Temperatura 2 wyścig- powietrze 18 stopni, asfalt 31 stopni
- Maksymalna prędkość osiągnięta na oponach Pirelli - 274 km/h (Max Biaggi, wyścig 1, 19 okrążenie)
Zobaczcie jak przebiegła zeszłoroczna runda WSBK na Donington Park.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze