Horwin Senmenti O i Senmenti X. Austriacki startup opracowuje "inteligentne" motocykle
W dzisiejszych czasach wiele urządzeń określa się jako "inteligentne", być może nawet zbyt wiele, a samo słowo jest nadużywane. Po inteligentnych telewizorach, smartfonach, lodówkach i samochodach, przyszedł czas na motocykle. Jesteście gotowi?
To poznajcie koncepcje Senmenti O i Senmenti X. Oba jednoślady powstały wysiłkiem ekipy Horwin, czyli austriackiego startupu zajmującego się mobilnością elektryczną. Horwin przedstawił swoje dwie koncepcje podczas EICMA 2022. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Określany przez Horwin jako bio-maszyna, elektryczny skuter Senmenti O jest pierwszym z dwóch nietypowych pojazdów. Dlaczego Austriacy użyli przedrostka "bio"? Chodzi nie tylko o 30 kamer i czujników na pokładzie Senmenti O, ale także wdrożone procesory głębokiego uczenia. W praktyce pojazd ma badać i reagować na nawyki i preferencje kierowcy.
Systemy monitorujące zajmą się analizą zarówno warunków, jak i stylu jazdy użytkownika, aby modulować profil mocy skutera oraz zachowanie pojazdu dzięki technologii samobalansowania.
Być może ta wymuszona opieka wydaje się sporą przesadą, ale nigdy nie wiadomo, czy początkujący nie docenią elektronicznych aniołów stróżów. Inteligentne systemy to jednak nie wszystko, co można powiedzieć o Senmenti O. Tryb wartownika chroni pojazd podczas parkowania na ulicach miasta, a kamery umożliwiają właścicielowi łatwe zlokalizowanie swojego skutera w przypadku kradzieży.
Z tymi wszystkimi kamerami w na pokładzie, Senmenti O z pewnością pomoże młodzieży nagrywać treści na ich konta w mediach społecznościowych. Podobno AI pojazdu będzie w stanie automatycznie robić selfie i włączać nagrywanie, gdy uzna, że materiał jest godny rejestracji i pokazania go światu. Dla mnie to brzmi strasznie, ale podejrzewam, że dla nastolatków powyższe funkcje mogą zadziałać jak lep na muchy.
Jeszcze jedno. Możemy mieć zastrzeżenia do powyższych, inwazyjnych środków, ale funkcje takie jak ostrzeżenia o kolizji, powiadomienia o martwym polu, kontrola zjazdu, bieg wsteczny, kontrola trakcji oraz inne usprawnienia, faktycznie wydają się przydatne.
Horwin stosuje to samo bezkompromisowe podejście do układu napędowego Senmenti. Elektryczny skuter rozpędzi się od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,8 sekundy i osiągnie prędkość maksymalną 200 km/h. Silnik dostarcza do tylnego koła moment obrotowy o wartości 600 Nm, natomiast akumulator o pojemności 16,2 kWh pozwoli na przejechanie 300 km i naładowanie do pełna w zaledwie 30 minut.
Austriacka marka twierdzi, że projekt Senmenti O "porzucił układ strukturalny tradycyjnych pojazdów paliwowych i zwyczajowy podział na akumulator, silnik oraz kontroler". W zamian mamy dostać futurystyczną kombinację sztucznej inteligencji i niezwykłych wrażeń z jazdy.
Być może w tym drugim przypadku bardziej przekonujący jest projekt elektrycznego motocykla Senmenti X w formie zbliżonej do cyberpunkowego anime. Na razie brak szczegółów dotyczących tej rakiety. W zasadzie, skoro Horwin tak mocno stawia na sztuczną inteligencję, Senmenti X prawdopodobnie opowie nam o sobie osobiście.
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeTen pojazd powinni¶my zobaczyæ w Polsce w po³owie 2023roku - tak zapowiada polski dystrybutor Horwina - firma Electric Vehicles Poland (evpoland.pl). Warto doprecyzowaæ, ¿e Horwin jest mark± ...
Odpowiedz