Honda CRF250R 2011 - czerwony oręż
W sezonie 2010 Honda zaprezentowała całkowicie nowy oręż na polu walki w klasie MX2. Po prezentacji zeszłorocznej, całkowicie odmienionej maszyny, teraz przyszedł czas na kolejny model, nie tak rewolucyjny, ale z listą ciekawych modyfikacji. Honda ustawiła poprzeczkę bardzo wysoko, a teraz musi obronić swoje dobre imię wywalczone w wielu wygranych testach i porównaniach. Czy uda jej się to, zobaczymy na torze. Tymczasem przyjrzyjmy się jej nieco bliżej.
Z zewnątrz to samo…
Jak odróżnić tegoroczny model od poprzedniczki? Z zewnątrz jest to dosyć trudne, oba motocykle różnią się tylko końcówką wydechu oraz delikatną zmianę grafiki na osłonach chłodnic. Te drobne szczegóły sprawiają, że tylko najbardziej spostrzegawczy obserwator, w tłumie CRF 250 znajdzie tą najmłodszą, z rocznika 2011. Ćwierćlitrówka dotrzymuje kroku motocyklowej modzie, ubrana w krwistoczerwone plastiki może pochwalić się zgrabnymi kanciastymi kształtami. Można powiedzieć, że jest ona kopią starszej siostry ścigającej się w MX1. I duża i mała CRFa ma te same plastiki.
A w środku?
Silnik to ta sama jednostka, która została wprowadzona w modelu 2010. Cztery zawory pracujące w hondowskim systemie Unicam na pojedynczym wałku rozrządu odpowiedzialne są za płynną charakterystykę pracy. Czerwona Japonka jako pierwsza w dwieściepięćdziesiątkach została wyposażona we wtrysk paliwa. Już drugi rok korzystać będzie z PGM-FI o średnicy gardzieli 50mm. Nowe są także mapy zapłonowe – nowocześniejsza wersja zastępująca gaźnikowe zmiany dysz. Skośnoocy inżynierowie zmniejszyli ilość paliwa dostarczaną w górnej strefie obrotów (powyżej 11 000 obr/min), a zwiększyli w przedziale 6000 – 11 000 obr/min. Ma to na celu poprawienie pracy sinika w połączeniu z nową końcówką wydechu. Honda przyjęła wyzwanie limitu głośności w AMA - 94 dB. Najprostszym sposobem na to jest powiększenie objętości i zarazem zdławienie tłumika, tak też zrobili czerwoni. Zmniejszyli średnicę wylotu, zmienili przepływ gazów wewnątrz rdzenia oraz wydłużyli całą końcówkę o 100mm. Przesunięte zostało również mocowanie tłumika do tyłu. Mamy więc złą wiadomość – układy wydechowe od poprzednich modeli nie będą pasować. Są też jednak plusy. Od tego momentu CRF 250 ma taki sam stelaż jak większa siostra oraz nosi te same plastiki.
Po zwiększeniu średnicy przednich lag oraz zmianie pozycji tylnego amortyzatora w ramie w roku ubiegłym, teraz Honda poprawiła podzespoły Showa na rok 2011. Zwiększona została kompresja tłumienia. Tylny zawias przeszedł takie poprawki, aby mógł dobrze współpracować z przodem. Japoński producent jako jedyny do swoich crossówek seryjnie montuje amortyzatory skrętu, nazwane przez siebie HPSD (Honda Progressive Steering Damper). W tegorocznym modelu zwiększona została średnica jego tłoka i ma on 24 mm zamiast 20 mm, ale pasować będzie do CRFy z 2010 roku.
Honda trzeci raz z rzędu zmienia przełożenia w swojej dwieściepięćdziesiątce. W 2009 montowane były zębatki 13/51, w zeszłym roku zmniejszyli tylną o 3 zęby – 13/48, by teraz spróbować z przełożeniami 13/49. Zobaczymy jak sprawdzi się ta najnowsza kombinacja. Ostatnią poważniejszą zmianą w krwistoczerwonej maszynie na 2011 jest zmiana ułożenia filtra powietrza. Z pozycji poziomej został przestawiony do pionu, aby ułatwić podstawowe czynności serwisowe i ograniczyć jego zapychanie się.
Przewidziana cena detaliczna w Polsce to 31 200 zł, czyli tak jak cała Japonia. Jedynie Kawasaki niżej wycenia swoje crossówki. Maszyny Hondy mają jednak wyrobioną renomę, a ponadto importer przewiduje spore rabaty dla zawodników, szczególnie tych ze ścisłej czołówki. Czerwoni zapowiadają, że chcą opanować rynek, pytanie tylko czy im się to uda? Wiemy tylko, że w Polsce dużo zawodników już wybrało kolor czerwony, tak jak Łukasz Lonka czy Arek Mańk, którzy będą walczyć o najwyższe laury w naszym kraju. O tym, czy była to dobra decyzja, przekonamy się w sezonie.
Konkurenci: | |
Honda CRF 250 2011 - dane techniczne:
Silnik | Czterosuwowy, chłodzony cieczą, czterozaworowy, SOHC, jednocylindrowy. |
Pojemność skokowa | 249.4 cm3 |
Średnica x skok tłoka | 76,8x53,8mm |
Stopień sprężania | 13,2:1 |
Moc maksymalna | 44 KM przy 11000 obr./min. |
Moment obrotowy | 29 Nm przy 8000 obr./min. |
Dawkowanie paliwa | PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa |
Średnica gardzieli przepustnicy | 50 mm |
Zbiornik paliwa | 5,7 litra |
Skrzynia biegów | 5-stopniowa |
Sprzęgło | mokre, wielotarczowe |
Rama | Kołyskowa (w połowie podwójna), aluminiowa, 2-belkowa |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | 2,183 x 827 x 1,273 mm |
Rozstaw osi | 1,49 |
Kąt nachylenia główki ramy | 27°12’ |
Wyprzedzenie | 117 mm |
Wysokość siedzenia | 955 mm |
Prześwit | 325 mm |
Masa własna pojazdu (z płynami i paliwem) | 101,8 kg |
Zawieszenie Przód | 48 mm odwrócony widelec teleskopowy Showa typu cartridge z 16-stopniową regulacją siły tłumienia i odbicia, skok osi 273 mm |
Zawieszenie Tył | Wahacz wleczony Pro-Link, amortyzator Showa z regulacją wolnej (13-stopniowa) i szybkiej (3,5 obrotu) regulacji siły tłumienia oraz 17-stopniowej regulacji siły odbicia, skok osi 320 mm |
Hamulce Przód | 240 x 3 mm, pojedynczy tarczowy, 2-tłoczykowy |
Hamulce Tył | 240 x 4 mm, pojedynczy tarczowy, jednotłoczkowy |
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarzeCoś mi się wydaje, że będzie czerwono.
OdpowiedzKX250F jest prawie 4k tańszy od tego czegoś... a wcale nei jest gorszy.
OdpowiedzKXF jest gorszy, niestety :D
Odpowiedzhonda koledze chyba wyrzadzila jakas krzywde :d pozdro
Odpowiedzale to kawasaki a nie HONDA! o czym rozmawiamy. a ile kosztuje KTM, hę?
OdpowiedzKTM ma cene centralnie z **** - ponad 34k... To jest 7k drożej od Kawy... ogólnie ceny nowych motocykli są ostatnimi czasy po prostu chore...
OdpowiedzUnia Europejska panowie, socjalizm pełen!
Odpowiedznie do końca jestem zwolennikiem uni ale proszę zapoznać się z założeniami i def socjalizmu a nie tylko powtarzać słowa mniej lub bardziej mądrych polityków populistów i zapoznać się z ich całością poglądów. ***
OdpowiedzNie powtarzam niczyich słów tylko wyrażam swoją opinię :). Skoro, idąc nawet za wiki, socjalizm to: "(...)wieloznaczne pojęcie, odnoszące się do prób zmniejszenia nierówności społecznych i upowszechnienia świadczeń socjalnych(...)" to jednym ze sposobów osiągnięcia tego jest zabranie jednym a danie innym - chociażby przez VATy, cła i inne podatki. Dlatego motocykle w USA są znacznie tańsze, bo nie ma takich obciążeń fiskalnych jak w Europie...
Odpowiedz