tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Giabbani wygrywa na koniec w Doha
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka 950
NAS Analytics TAG
motul belka 420
NAS Analytics TAG

Giabbani wygrywa na koniec w Doha

Autor: Łukasz Świderek 2009.11.16, 13:13 1 Drukuj

Ostatnia runda Mistrzostw Świata Endurance tradycyjnie odbyła się w Katarze, skąd pochodzi główny sponsor rozgrywek firma Qtel. Przed ośmiogodzinnym wyścigiem znaliśmy już Mistrzów Świata w obu kategoriach, ale o pozostałe miejsca na podium rozegrała się wspaniała walka.

Do Kataru mocno „uzbrojony" przyjechał zespół Phase One. Trzykrotni Mistrzowie Świata nie stali na podium już od ponad dwóch lat, a ten sezon to też droga przez mękę. Miał to zmienić duet James Elison - Glen Richards. Doświadczeni i szybcy zawodnicy już podczas treningów rozpoczęli z wysokiego C, co zaprocentowało pierwszym polem startowym. W sesji Superpole nie popisał się Steve Martin z YART i nowi Mistrzowie Świata ustawili się na starcie jako dziewiąta ekipa. Na szczęście mają w swoich szeregach Mistrza Polski Superstock 1000 Gwena Giabbaniego, który wystartował tak doskonale, że w pierwszym zakręcie przewodził już całej stawce. Na kolejnych zakrętach oddał jednak prowadzenie na rzecz Elisona i Marchanda (Michelin Power Research Team), żeby spokojnie doprowadzić opony do odpowiedniej temperatury.

Od piątego okrążenia zaczęła się prawdziwa batalia wspomnianego tria, która zakończyła się wyjściem na prowadzenie Giabbaniego, którego Yamaha Austria Racing Team nie oddało już do samego końca. Mając wolną drogę przed sobą Giabbani, Igor Jerman i Martin dokładali Phase One minimum sekundę na kółku i spokojnie powiększali przewagę. W czterdziestej siódmej minucie z walki o zwycięstwo odpadł zespół Michelina. Podczas zmiany zawodników wykryto wyciek oleju z prawego dekla. Blisko piętnaście minut w garażu pogrzebało nadzieję na dobry wynik. Później popsuła się jeszcze zmieniarka biegów i pojawiły się problemy z temperaturą. Koniec końców wyścig ukończyli na dwunastym miejscu, a mistrzostwa na dziesiątym. Trochę słabo jak na faworyta do korony, ale takie są już Endurance.

Gdy czołówka się ustabilizowała o ostatnie miejsce na podium walczyły trzy zespoły: RMT21, Strażacy i Bolliger. Ci pierwsi jadąc najlepsze zawody w historii zespołu wylecieli z trasy na trzydzieści minut przed metą z takim rozmachem, że potrzebne było użycie samochodu bezpieczeństwa. Zespół strażaków też w końcówce wyścigu odpuścił, ponieważ do wywalczenia tytułu Wicemistrzów Świata wystarczyło im dojechać przed RT Racing. To akurat było bardzo proste, ponieważ francusko-włoski zespół pogrzebał swoje szanse już po pierwszym okrążeniu, kiedy to zatrzymał się w boksach na siedem minut. Jednak cena, jaką zapłacili za usterkę była bardzo wysoka. Nie dość, że stracili drugą pozycję, to jeszcze dali się jednym punktem wyprzedzić Szwajcarom z Bolliger Team i sezon skończyli po za podium.

YART z Giabbanim na pokładzie wygrał czwarty wyścig w tym roku i w pięknym stylu przypieczętował tytuł mistrzowski. Złośliwi twierdzą, że byli skazani na sukces pod nieobecność w całych mistrzostwach takich zespołów jak SERT czy GMT94. Jednak trzeba pamiętać, że austriacki team pokonał francuskie zespoły na ich podwórku w Le Mans, w Suzuka walczyli łokieć w łokieć z najlepszymi Japończykami, a w Doha utarli nosa takim gwiazdom jak Elison i Richards.

W Superstock też już wcześniej znany był zdobywca Pucharu Świata. Drugi rok z rzędu jest to katarski zespół QERT. Jednak w Doha gospodarze wystawili dodatkowo dwa zespoły juniorskie i to one namieszały w klasyfikacji generalnej. Przyznam szczerze, że gdy rok temu zobaczyłem Katarczyków na testach przed 24h Le Mans zastanawiałem się z dużą dozą rozbawienia, w której godzinie wyścigu dadzą sobie spokój. Dziś mają na koncie dwa tytuły, a jedyny zespół, który może ich pokonać w otwartej walce to Junior Team Suzuki LMS. Dobre zaplecze techniczno-taktyczne pozwoliło w Doha zająć całe podium. Nawet zawodnicy z trzeciego zespołu, którzy pierwszy raz jechali w MŚ stanęli na wysokości zadania i objechali doświadczonych rywali z Europy. Jednak niespodziankę na koniec sezonu sprawił pierwszy zespół juniorski, który po występach w Oschersleben i Albacete miał już trochę punktów na koncie i drugim miejscem u siebie wbił się na podium klasyfikacji generalnej. Rywalizowali o to miejsce z hiszpańskim zespołem Cordoba i stratedzy zespołu ustalili, że jeśli będzie taka konieczność dużo szybszy pierwszy zespół zatrzyma się, żeby przepuścić juniorów. Na szczęście nie było potrzeby robić nic na siłę, bo Hiszpanie sami nie mogli wbić się na piąte miejsce gwarantujące podium, a na koniec popisali się błędem, jakich mało w historii Endurance. Dokładniej mówiąc popisał się Alvaro Molina. Ten sam, który wygrał w zeszłym roku w Poznaniu wyścig Pucharu Europy w klasie 250ccm. Gdy skończył się czas wyścigu jechał dobre pół okrążenia przed YART, ale widząc przy bandzie faceta ze zwiniętą flagą w szachownice stwierdził, że wyścig się skończył i zamiast wykonać jeszcze jedno okrążenie radośnie zjechał do boksu. Już z niego nie wyjechał, ponieważ po przejechaniu przez metę lidera pojawiło się czerwone światło, a regulamin mówi jasno, że żeby być sklasyfikowanym trzeba być na torze w momencie końca wyścigu.

Tegoroczny sezon Endurance dobiegł już niestety końca. Mimo, że legendarne zespoły, jak SERT startowały tylko we francuskich klasykach, emocji nie brakowało. Nas może cieszyć, że Mistrzem Świata jest Mistrz Polski, że Irek Sikora doskonale zaprezentował się w Bol d'Or. Miejmy nadzieje, że za rok będziemy mieli więcej polskich akcentów. Patrząc na postępy Katarczyków można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że polski zespół byłoby stać na Puchar Świata. Niektóre wróbelki już dziś ćwierkają o kontaktach polskich zawodników z teamami Endurance i o możliwości startu polskiego zespołu, ale na razie za wcześnie na konkrety.

Gwen Giabbani:

„To był mój pierwszy występ w Katarze i nauka toru na początku było dość bolesna, ponieważ w czwartek rano upadłem na jednym z szybkich zakrętów. Później było już tylko lepiej i jak się okazało to ja wykręciłem najlepsze okrążenie wyścigu. To był ciekawy wyścig, szczególnie na początku, gdy walczyłem z Elisonem. Później wystarczyło już robić swoje. Kolejny raz udało nam się pojechać bez wywrotek i awarii. Bardzo się cieszę, że mam już swój medal Mistrza Świata. Pracowałem na to wiele lat, ale było warto."

Wyniki wyścigu

YAMAHA AUSTRIA RACING TEAM 7 226 1 EWC
PHASE ONE 225 2 EWC
BOLLIGER TEAM SWITZERLAND 224 3 EWC
18 Sapeurs-Pompiers 223 4 EWC
QATAR ENDURANCE RACING TEAM 220 1 SST
NO LIMITS 219 5 EWC
Qatar Endurance Racing Team Junior 1 217 2 SST
Qatar Endurance Racing Team Junior 2 215 3 SST
TEAM ENDURANCE MOTO 45 214 4 SST
RT RACING TEAM 214 6 EWC
LTG 57 - Zone Rouge 211 5 SST
Michelin Power Research Team 209 7 EWC
Mean Machine 197 6 SST
MARKOS SUZUKI SERBIAN TEAM 197 7 SST
MCS Racing 193 8 EWC

Klasyfikacja EWC

YAMAHA AUSTRIA RACING TEAM 7 145 35 30 30 16 4 30
18 Sapeurs-Pompiers 73 0 16 19 0 22 16
BOLLIGER TEAM SWITZERLAND 71 13 13 12 0 14 19
RT RACING TEAM 70 18 19 10 0 11 12
SUZUKI ENDURANCE RACING TEAM 57 22 0 0 0 35 0
NO LIMITS 50 11 5 8 0 13 13
TEAM GSR KAWASAKI 42 14 0 0 0 28 0
PHASE ONE 42 0 0 13 5 0 24
AMADEUS X-ONE 40 10 24 6 0 0 0
Michelin Power Research Team 34 0 7 16 0 0 11
RAC 41 - CITY BIKE 33 15 0 0 0 18 0
AM Moto Racing Competition 31 0 11 5 0 15 0
MCS Racing 31 0 8 7 0 6 10
YOSHIMURA SUZUKI WITH JOMO 12 30 0 0 0 30 0 0
BK Maco Moto Racing Team 29 0 12 11 6 0 0
HONDA FRANCE 28 28 0 0 0 0 0
FOLCH ENDURANCE 24 0 0 24 0 0 0
TRICK STAR RACING 24 0 0 0 24 0 0
HONDA DREAM RT SAKURAI 19 0 0 0 19 0 0
RMT 21 RACING 18 8 10 0 0 0 0
Motobox Kremer Racing 16 0 6 0 0 10 0
PLOT FARO PANTHERA 13 0 0 0 13 0 0
BEET RACING 12 0 0 0 12 0 0
WEIDER DD BOYS WITH A-STYLE 11 0 0 0 11 0 0
TEAM PLUS ONE & TSR 10 0 0 0 10 0 0
F.C.C. TSR HONDA 8 0 0 0 8 0 0
TEAM WORLD ENDURANCE 8 0 0 0 0 8 0
CROSS ROADS 7 7 0 0 0 0 0
TELURU HONNEYBEE RACING 7 0 0 0 7 0 0
SLIDER ENDURANCE 6 0 0 0 0 6 0
Racing Team Hepelmann 4 0 4 0 0 0 0
TEAM ETCHING FACTORY 15 4 0 0 0 4 0 0
MOTO STYL 3 0 0 0 0 3 0
HONDA ESCARGO & PGR & SAYYAMA & H-TECH€ 2 0 0 0 2 0 0
HONDA DREAM RT WAKAYAMA 1 0 0 0 1 0 0

Klasyfikacja PS Superstock

QATAR ENDURANCE RACING TEAM 140 28 30 30 22 30
TEAM ENDURANCE MOTO 45 65 14 19 16 0 16
Qatar Endurance Racing Team Junior 1 55 0 7 24 0 24
LTG 57 - Zone Rouge 45 0 24 0 8 13
Motors Events Joe Bar Team 43 15 0 0 28 0
JUNIOR TEAM SUZUKI LMS 42 35 0 0 7 0
CORDOBA PATRIMONIO DE LA HUMANIDAD 42 4 16 19 3 0
TRT 27 / BAZAR 2 LA BECANE 37 22 0 0 15 0
Maccio Racing 35 0 0 0 35 0
MARKOS SUZUKI SERBIAN TEAM 35 1 12 11 0 11
3D ENDURANCE MOTO 32 18 0 0 14 0
STAND 41 ADRENA TEAM 24 13 0 0 11 0
ATOMIC MOTO SPORT 23 10 0 13 0 0
RACING TEAM SARAZIN 21 11 0 0 10 0
Fullgas Racing Team 20 0 8 12 0 0
Qatar Endurance Racing Team Junior 2 19 0 0 0 0 19
BMW SIKORA 18 0 0 0 18 0
R2CL 14 8 0 0 6 0
MCP Starteam 13 0 13 0 0 0
AZ Motos Expert 13 0 0 0 13 0
Mean Machine 12 0 0 0 0 12
Moto Evasion Racing Team 11 0 11 0 0 0
Ventair Zone Rouge 10 0 10 0 0 0
X TREM BIKE 7 7 0 0 0 0
MOTO 78 6 6 0 0 0 0
equipe37 6 0 6 0 0 0
SH Technologie 4 0 0 0 4 0
H2A ENDURANCE 3 3 0 0 0 0
TMS Racing 1 0 0 0 1 0
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Giabbani fenomenalnie wystartowal do wyscigu
Dla MPRT slonce nie swiecilo zdyt jasno w tym roku
Gwen Giabbani startowal pierwszy raz w Katarze
Nawet upadek nie zabral zespolowi 96 miejsca na podium sezonu 2009
YART i Giabbani wygrali ostatni wyscig sezonu
Mistrzowie Swiata Endurance 2009
Podium Superstock cale dla Katarczykow
Zespol Michelina tradycyjnie mial klopoty
Phase One konczy trudny sezon na podium
James Eliso poprowadzil Phase One na podium w Doha
Mistrz Polski i Swiata Gwen Giabbani
Katarski QERT znow najlepszy w Superstock
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka 420
NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka 950
    NAS Analytics TAG
    na górę