GP Portugalii w Estoril - zapowied¼
Tor Fernand'a Pires'a da Silva, lub bardziej znany jako tor Estoril został wybudowany w 1972 roku, a następnie zmodyfikowany w 1994 o słynną szykanę "Variante", która jest obecnie jedną z najwolniejszych sekwencji zakrętów w kalendarzu mistrzostw MotoGP.
To, co charakterystyczne dla toru Estoril, to różnica między prędkościami na najwolniejszym, pokonywanym z prędkością poniżej 60 km/h i najszybszym (325 km/h) fragmencie okrążenia.
To szerokie spektrum prędkości, powoduje wiele trudności w odpowiednim dobraniu ustawienia przełożeń biegów. Nie można zastosować zbyt krótkich prędkości, gdyż nie osiągnie się wówczas odpowiedniej prędkości na długiej prostej. Z kolei trzeba uważać, żeby nie ustawić zbyt dużych skoków między biegami, ponieważ obroty silnika powinny chodzić ciągle w takim zakresie, w którym silnik daje największą moc. Pierwszy bieg, oprócz szykany "Variante", używany jest również przy pokonywaniu trzech innych zakrętów, zatem prawidłowy wybór ustawienia ma niezwykle istotne znaczenie.
Oprócz czterech zakrętów pokonywanych na pierwszym biegu, jest sześć zakrętów pokonywanych na biegu drugim. Dlatego też Estoril, w rzeczywistości, jest torem o najniższej średniej prędkości ze wszystkich torów w kalendarzu MotoGP.
Estoril jest również najtrudniejszym torem odnośnie ustawień zawieszenia. Przednie zawieszenie musi być przygotowane na bardzo duże obciążenie przy hamowaniu na końcu prostej start/meta, jak również przy jeździe przez "Parabolikę", a więc bardzo szybki, otwierający się, prawy łuk, prowadzący na główną prostą.
Jest więc koniecznym zamontowanie twardych sprężyn mimo, że tor jest dość nierówny i te sprężyny nie amortyzują tak dobrze motocykla na wybojach, co często wybija maszynę z linii idealnej. Z tym samym problemem mechanicy muszą borykać się w ustawieniach zawieszenia tylnego.
Kolejnym ważnym czynnikiem na torze są opony. Układ toru jest taki, że występuje tu 9 zakrętów prawych oraz tylko 4 lewe, co oznacza, że opony są zbudowane z dwóch, a być może nawet z trzech różnych mieszanek gumy.
Po prawej stronie opony mieszanka powinna być twarda, aby znosić duże obciążenia w prawych zakrętach, uwzględniając tu "Parabolikę", która mocno zużywa opony, gdyż jest to łuk bardzo długi, zaś przepustnica otwierana jest wcześnie, jeszcze wówczas, gdy motocykle są pochylone w zakręcie.
Po lewej stronie opony mieszanka powinna być miękka, by zapewnić dobrą przyczepność nawet przy mniejszej temperaturze.
W tym roku wyścig w Estoril odbywa się wcześniej w sezonie, jako drugi wyścig w kalendarzu imprez. Mimo, iż wyścig, który rozgrywany był poprzednio bliżej końcowej fazy mistrzostw we Wrześniu, jest często pod wpływem niekorzystnych warunków klimatycznych z deszczem i wiatrem na czele, co jest wynikiem sąsiedztwa Portugalii z Atlantykiem, przeniesienie wyścigu na kwiecień może jeszcze bardziej uwydatnić ten czynnik.
Samo przeniesienie zawodów w Estoril na początek sezonu spowodowane zostało wykluczeniem z kalendarza mistrzostw Grand Prix Brazylii w Rio de Janeiro.
Wyniki wyścigu Estoril w ubiegłym roku
1. Valentino Rossi I Gauloises Fortuna Yamaha Yamaha
2. Makoto Tamada J Camel Honda Honda
3. Alex Barros BR Repsol Honda Honda
4. Sete Gibernau E Telefonica Movistar Honda Honda
5. Carlos Checa E Gauloises Fortuna Yamaha Yamaha
6. John Hopkins USA Team Suzuki MotoGP Suzuki
7. Loris Capirossi I Ducati Marlboro Team Ducati
8. Troy Bayliss AUS Ducati Marlboro Team Ducati
9. Colin Edwards USA Telefonica Movistar Honda Honda
10. Norick Abe J Fortuna Gauloises Tech 3 Yamaha
Start GP Portugalii w Estoril już w ten piątek - dwie sesje treningowe. W sobotę sesja treningowa i kwalifikacyjna. W niedzielę rozgrzewka i wyścig.
Były obawy, że Sete Gibernau, który ucierpiał trochę w kolizji z Valentino Rossi'm podczas zawodów w Jerez nie wystartuje w Estoril. Jednak ostatecznie pojedzie, choć sam Sete twierdzi, że będzie mu ciężko. W niedzielę wszyscy przekonamy się czy miał rację i liczymy na kolejne emocje jakie dostarcza nam walka "Vale" i Sete, a także, że reszta zawodników włączy się do rywalizacji!
Źródło www.eurosport.com, www.motorsport.com
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze