tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 GP Czech - To se nevrati! - strona 13
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka 950
NAS Analytics TAG
motul belka 420
NAS Analytics TAG

GP Czech - To se nevrati! - strona 13

Autor: Michał „Mick" Fiałkowski 2007.08.29, 14:00 12 Drukuj

Z kart historii

 

NAS Analytics TAG

Wyścigowe korzenie Brna są znacznie dłuższe niż dwudziestoletnia historia samego toru „Masaryk" i - co ciekawe - mają także polski akcent.

Brno, drugie największe miasto Czech, było w 1904 roku punktem na trasie słynnego wówczas wyścigu „Wieden - Wrocław". Dwadzieścia sześć lat później na liczącej dwadzieścia dziewięć kilometrów pętli okolicznych dróg zaczęto rozgrywać regularnie wszelkiej maści wyścigi, jednak tradycji tej zaprzestano w 1937 roku z uwagi na napiętą sytuację polityczną w Europie.

Po wojnie, najlepsi kierowcy samochodowi z całego świata wrócili do Brna a w 1950 roku dołączyli do nich także motocykliści. W międzyczasie drogowa pętla skracana była kilkakrotnie aby sprostać wymogom bezpieczeństwa wymaganym przez międzynarodowe federacje - z siedemnastu do trzynastu, a w 1982 roku do zaledwie dziesięciu kilometrów.

Niestety, nawet to nie wystarczyło aby zawodnicy Grand Prix, którzy ścigali się tu od 1965, znów pojawili się w Brnie. Niebezpieczna trasa wówczas straciła swoje miejsce w kalendarzu mistrzostw świata, by ostatecznie zostać definitywnie zamknięta w 1986 roku.

Lokalne władze nie dały jednak za wygraną i już rok później na przedmieściach Brna, pomiędzy miejscowościami Kyvalka i Ostrovacice powstał tor wyścigowy z prawdziwego zdarzenia. Licząca 5,4 kilometra i szeroka na 15 metrów pętla miała do Czech przyciągnąć nie tylko motocyklową Grand Prix ale i Formułę 1, i choć to drugie nigdy się nie udało, w tym roku karuzela MotoGP odwiedziła tor „Masaryk" po raz dwudziesty!

„Masaryk" to sześć lewych, osiem prawych zakrętów i zaledwie sześciuset metrowa prosta startowa, jednak najbardziej charakterystyczną cechą czeskiej trasy jest 73'metrowa różnica poziomów dzieląca najbardziej wysunięty w stronę w Brna zakręt numer dziewięć i linię start/meta.

Choć znalezienie odpowiednich ustawień motocykli nie jest specjalnie trudne, wyjątkowo stromy podjazd pod górkę przed ostatnią szykaną oznacza, iż zawodnicy na słabych maszynach nie mają w Brnie najmniejszych szans.

W przypadku Grand Prix Czech jest coś jeszcze... czwartkowa impreza na paddocku organizowana przez stowarzyszenie kobiet pracujących w MotoGP. Z roku na rok jest coraz lepsza!

 
NAS Analytics TAG

Komentarze 10
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka 420
NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę