Energica. Likwidacja w toku. Co dalej?
Po złożeniu wniosku o likwidację sądową, sąd w Modenie wydał formalne orzeczenie potwierdzające procedurę i rozpoczynające proces sprzedaży spółki. Co to oznacza?
Zgodnie z decyzją sądu kolejne kroki obejmą inwentaryzację wszystkich aktywów spółki, po której nastąpi konkurencyjna sprzedaż w drodze przetargu publicznego (zasadniczo aukcji) zgodnie z zasadami kodeksu kryzysowego.
Sprzedaż zostanie prawdopodobnie przeprowadzona jako pojedyncza partia. Co ciekawe, transakcja ma zostać sfinalizowana do stycznia lub lutego 2025 roku - a zatem bardzo szybko. Miejmy nadzieję, że przyszły nabywca będzie naprawdę zainteresowany ożywieniem firmy, która była liderem w dziedzinie technologii elektrycznej, pionierem i źródłem włoskiej dumy z budowy motocykli o wysokich osiągach.
Przypomnijmy jeszcze, jak doszło do upadku jednej z najbardziej rozpoznawalnych producentów elektrycznych jednośladów. Wszystko potoczyło się bardzo szybko. W połowie października, z powodu braku dalszego wsparcia ze strony głównego inwestora, funduszu Ideanomics, włoska marka była zmuszona do wstrzymania produkcji i złożenia wniosku o likwidację sądową.
Główny inwestor Energica, amerykański fundusz Ideanomics, przejął kontrolę nad 75 proc. udziałów w 2022 roku, inwestując przeszło 100 milionów dolarów. Jednak kryzys na rynku energii i zmniejszenie budżetów inwestycyjnych uniemożliwiły dalsze wsparcie finansowe. W przeszłości te inwestycje pozwoliły m.in. na rozwój ekologicznego modelu Experia oraz zbudowanie zaplecza technologicznego, które stało się fundamentem dla "Doliny Silników Elektrycznych" - inicjatywy przyciągającej inne firmy branży elektrycznej do regionu.
Wbrew niektórym opiniom, aktywa Energica pozostają bardzo cenne. Firma dysponuje nie tylko magazynem mogącym wspierać produkcję przez najbliższe dwa lata, ale także wykwalifikowaną kadrą, która tworzyła innowacyjne rozwiązania od samego początku działalności. Pracownicy Energica mają na koncie międzynarodowe patenty i wyjątkową wiedzę technologiczną, które są atrakcyjne dla potencjalnych inwestorów. Dodatkowo firma posiada aktywne zamówienia, m.in. od Francji na 200 motocykli, co pokazuje, że jej produkty wciąż cieszą się zainteresowaniem.
Od momentu powstania Energica wyprodukowała kluczowe modele, takie jak Ego - sportowy motocykl o imponujących osiągach, Eva Ribelle - elektryczny naked o dużym zasięgu, oraz Experia, ekologiczny model turystyczny. Pomimo kryzysu, firma wciąż oferuje znaczące zasoby i doświadczenie, a jej wartość pozostaje wysoce atrakcyjna dla przyszłych inwestorów. Inna rzecz, że aktualna sytuacja branży pojazdów elektrycznych jest trudna i na większości rynków, szczególnie w Europie, panuje impas. To bez wątpienia może stanowić problem dla potencjalnego, przyszłego właściciela. Czy taki w ogóle się znajdzie? Wkrótce się przekonamy.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze