Dwie rundy MotoGP w Malezji?
O tym, ¿e rynki azjatyckie s± coraz wa¿niejsze dla producentów motocykli widomo nie od dzi¶, natomiast dopiero od niedawna czynione s± konkretne starania, aby wyj¶æ z najwa¿niejszymi seriami wy¶cigowymi dalej poza zachodni± Europê, bêd±c± od zawsze kolebk± wy¶cigów. Pierwszym krokiem w tym kierunku mo¿e byæ apel Lina Jarvisa z Yamaha Racing, aby w Malezji rozgrywane by³y dwie rundy MotoGP i z pewno¶ci± z punktu widzenia Dorny nie jest to z³y pomys³. Nie dziwi tak¿e, ¿e to w³a¶nie Yamaha wychodzi z takimi propozycjami, poniewa¿ jest silnie osadzona na tamtejszym rynku i z niego pochodzi wielu powa¿nych sponsorów zarówno dla ¶wiata MotoGP, jak te¿ dla Formu³y 1.
Przypomnijmy, ¿e na dzieñ dzisiejszy a¿ cztery wy¶cigi MotoGP rozgrywane s± w Hiszpanii (Walencja, Katalonia, Aragon, Jerez), dwa we W³oszech (Mugello, Misano Adriatico), trzy zaplanowano w zbli¿aj±cym siê sezonie na Stany Zjednoczone (Austin, Indianapolis, Laguna Seca). Piêæ kolejnych wy¶cigów odbywa siê w innych krajach Unii Europejskiej. S± to jednocze¶nie rejony ¶wiata, gdzie sprzeda¿ motocykli systematycznie spada i to do warto¶ci od dawna nie notowanych przez koncerny motocyklowe. Tymczasem sprzeda¿ motocykli w Azji i Ameryce Po³udniowej ro¶nie jak na dro¿d¿ach i chêæ producentów motocykli, aby byæ obecnym równie¿ tam wydaje siê byæ oczywista, nawet je¶li czasem ¿ycie rozbija plany o polityczne rafy…
Mówi±c o Grand Prix Malezji wszyscy maj± na my¶li tor Sepang, ale wydaje siê bardzo ma³o prawdopodobne, ¿e Dorna zdecyduje siê na dwie imprezy w sezonie rozgrywane na jednym obiekcie, do tego w ma³ym kraju. Je¶li w Malezji zago¶ci dodatkowa runda GP to prawdopodobnie odbêdzie siê ona na nowo budowanym obiekcie wy¶cigowym o nazwie Motorsport City, który powstaje w chwili obecnej tu¿ przy granicy z Singapurem. Nowy tor konstruowany jest na terenie ponad 270 akrów ziemi i ma mieæ homologacjê FIA drugiego stopnia.
Czy dwie imprezy, w jednym kraju, relatywnie niedaleko siebie nie bêd± odbiera³y sobie nawzajem widzów? Teoretycznie istnieje takie zagro¿enie, ale w praktyce w tym gêsto zaludnionym rejonie ¶wiata sprawa mo¿e wygl±daæ zupe³nie inaczej, szczególnie z uwagi na blisko¶æ Singapuru. Nasza przebogata wyobra¼nia pozwala nam te¿ wyobraziæ sobie Grand Prix Singapuru, ale to ju¿ czyste domys³y. Z ca³± pewno¶ci± mo¿emy jednak stwierdziæ, ¿e umacnianie obecno¶ci MotoGP w Azji zostanie przywitane przez producentów motocykli z aprobat±.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze