tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Duża zmiana w przepisach. Chodzi o tzw. żółte tablice. Wreszcie zniknie poważne niedociągnięcie
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Duża zmiana w przepisach. Chodzi o tzw. żółte tablice. Wreszcie zniknie poważne niedociągnięcie

Autor: Andrzej Sitek 2023.05.04, 11:59 1 Drukuj

Ponad 165 tysięcy. To liczba motorowerów zarejestrowanych w Polsce, których wiek przekroczył 30 lat. Ale dotychczas ich posiadacze nie mogli rejestrować swoich często cennych pojazdów na tzw. żółte tablice rejestracyjne. Przynajmniej teoretycznie. 

Ustawodawca nie dopuszczał takiego rozwiązania pomimo faktu, że stosowne przepisy z powodzeniem funkcjonowały w przypadku motocykli. Ta luka w przepisach wreszcie znika.

NAS Analytics TAG

Oczywiście znamy liczne przypadki rejestrowania motorowerów na żółte tablice, ale działo się to niejako wbrew obowiązującemu prawu, ponieważ definicje motoroweru i motocykla są różne. Na dodatek stosunkowo duże, żółte blachy stanowiły wątpliwą ozdobę znacznie mniejszych od motocykli motorowerów.

Nowe przepisy zaczęły obowiązywać od 1 maja 2023 roku, natomiast również ważny jest fakt, że na wymianę mogą zdecydować się też właściciele już zarejestrowanych motorowerów, które podpadają pod definicję pojazdu zabytkowego i jeżdżą z dużymi, żółtymi tablicami. W takim przypadku nastąpi wymiana tablicy na mniejszą żółtą z dotychczasowym numerem.

Nowe tablice są dopasowane rozmiarem do motorowerów. To prostokąty o wielkości 140 i 114 mm, natomiast dotychczasowe miały 190 i 150 mm. Nowe rejestracje dla zabytków są oczywiście żółte i posiadają piktogram motocykla.

Jakie warunki muszą spełnić właściciele wiekowych motorowerów, aby mogli założyć na swoje cacka żółte tablice? Przede wszystkim pojazd musi mieć co najmniej 25 lat, a model nie może być produkowany od 15 lat. To nie wszystko.

Motorower musi być w dobrym stanie technicznym i nadawać się do użytku. Nie musi jednak spełniać wymagań technicznych, jakie obowiązują dla pojazdów zwykłych. Kolejny warunek to jak największy stopnień zachowania w tzw. oryginalnym stanie, a mówiąc prościej, jednoślad powinien mieć oryginalne części i elementy wyposażenia.

W praktyce do rejestracji potrzeba tzw. białej karty. Pod tą nazwą kryje się karta ewidencyjna ruchomego pojazdu zabytku techniki. Dokument ten potwierdza fakt zarejestrowania pojazdu zabytkowego w ewidencji. Karta ewidencyjna ruchomego pojazdu zabytku techniki zawiera informacje takie jak nazwa pojazdu, rok produkcji, numer rejestracyjny, dane właściciela, historię pojazdu oraz zdjęcia pojazdu.

Do finalizacji rejestracji potrzeba jeszcze ważnych badań technicznych, dowodu osobistego i oczywiście dowodu własności pojazdu. 

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę