Ducati Multistrada 950 - jak trwały jest ten motocykl? Test długodystansowy 50 000 kilometrów - strona 3
PODSUMOWANIE
Podsumowując trzeba stwierdzić, że po zakończeniu testu stan silnika i jego podzespołów okazał się idealny. Inne elementy motocykla, takie jak: śruby, różne podzespoły stalowe oraz ze stopów lekkich, nie wykazywały oznak oksydacji. Lakier owiewek, silnika i ramy był w doskonałym stanie. Jedynym mankamentem okazała się pokrywa sprzęgła, gdzie przez kontakt z butem jeźdźca uszkodzeniu uległ lakier.
Uniwersalny motocykl z Borgo Panigale nie ustrzegł się jednak kilku wpadek takich jak:
- wspomniany już lakier na pokrywie sprzęgła starł się szybko przez kontakt z prawym butem;
- gumowe wkładki do podnóżków, które są na wcisk, wypadają dość szybko; podczas testu zgubione zostały aż cztery sztuki;
- boczne kufry plastikowe są łatwe w montażu i absolutnie wodoszczelne, ale na koniec testu z lewego kufra wypadł bębenek zamka;
- pod koniec testu, silnik czasami wykazywał „zawahanie” przy niskich obrotach w miejskiej jeździe. Niewielkie osady węglowe na wewnętrznej ściance jednej z przepustnic powodowały, że zawór nie mógł zamknąć się perfekcyjnie. Objawy ustawały przy mocniejszym odkręcaniu manetki gazu.
Przy przebiegu 39483 km chłodnica została przedziurawiona. Jakiś obiekt, być może kamień spod przedniego koła, zrobił dziurę w jednym z kanalików z płynem chłodzącym. Na szczęście otwór był niewielki (a wyciek płynu minimalny), co pozwoliło na spokojne dojechanie na kolejny zaplanowany przegląd. Chłodnica została wymieniona na nową przez techników Ducati.
Przedni kolektor wydechowy, najbardziej narażony na działanie czynników zewnętrznych, wykazywał oznaki oksydacji wierzchniej warstwy – jednak w stopniu niższym, niż w innych testach długodystansowych, szczególnie tych z udziałem Hondy Africa Twin, Kawasaki Versys 650 oraz Yamahy Tracer 900. Powłoka tłumika również wytrzymała test bez najmniejszych problemów.
SERWIS
Wszystkie operacje serwisowe wykonywane były bezpośrednio przez Serwis Ducati u producenta. Technicy Ducati byli obserwowani przez specjalistów z centrum testowego oraz przez dziennikarzy Motociclismo. Była to świetna okazja, aby docenić staranną dbałość o poprawę jakości motocykli z Borgo Panigale. Zwiększenie interwału przeglądów do 15 000 km (teraz wraz z 4-letnią gwarancją nieograniczoną przebiegiem dla rodziny Multistrada) to jasny dowód na to, że producent jest pewien swojego produktu.
Koszt serwisowania Multistrady wyniósł 1457 euro, wliczając 11,5 roboczogodzin, 13,6 litrów oleju, 4 filtry oleju, 1 filtr powietrza, 2 paski rozrządu, 2 świece, 2,4 litry płynu chłodniczego, 1,38 litra płynu do amortyzatorów. Najdroższym serwisem był ten przy 30 000 km (który my wykonaliśmy przy 26 000 km ze względów logistycznych; w konsekwencji serwis planowany na 45 000 km także wykonany został wcześniej, przy 41 000 km, aby utrzymać interwał 15 tysięcy kilometrów). Przy tym przeglądzie, poza wymianą oleju i filtra oleju, należy sprawdzić luzy zaworowe, wyczyścić wewnętrzny filtr oleju, wymienić paski rozrządu, świece zapłonowe oraz filtr powietrza.
2 500 km | 15 000 km | 26 000 km | 41 000 km | 50 000 km | |
Max moc na kole (KM - obr/min) | 100,28 - 9200 | 99,95 - 8900 | 102,6 - 9200 | 102,37 – 9200 | 104,08 - 9200 |
Max moment obrotowy na kole (Nm - obr/min) | 86,98 - 7750 | 84,97 - 7750 | 87,25 - 7750 | 86,22 – 7800 | 88,01 - 7900 |
Zużycie klocków w przednim prawym zacisku (strona wewnętrzna - zewętrzna) | 0,3-0,7 mm | 1,3-1,8 mm | 1,5-1,9 mm | 0,8 - 1,1 mm | 1,7 - 2,4 mm |
Zużycie klocków w przednim lewym zacisku (strona wewnętrzna - zewętrzna) | 0,4 - 0,4 mm | 1,3 - 1,3 mm | 1,6 - 1,8 mm | 0,9 - 0,8 mm | 2,1 - 1,8 mm |
Zużycie klocków w tylnym zacisku (strona wewnętrzna - zewętrzna) | 0,2 - 0,6 mm | 1,7 - 2,0 mm | 08 - 0,6 mm | 0,3 - 0,7 mm | 1,5 - 1,8 mm |
Zużycie przednich tarcz hamulcowych (prawa - lewa) | 0 - 0 mm | 0,2 - 0,2 mm | 0,2 - 0,2 mm | 0,2 - 0,3 mm | 0,2 - 0,3 mm |
Zużycie tylnej tarczy hamulcowej | 0 mm | 0,2 mm | 0,2 mm | 0,3 mm | 0,4 mm |
Ilość dolewanego oleju | - | - | - | - | - |
Ilość dolewanego płynu chłodniczego | - | - | - | - | - |
Ilość dolewanego płynu hamulcowego | - | - | - | - | - |
Regulacja naciągnięcia łańcucha | - | Na 4. stopień | Na 4. stopień | Na 4. stopień |
ŁĄCZNE KOSZTY PONIESIONE PODCZAS TESTU
- 8 446 € – koszt 0,17 € na każdy kilometr;
- 1 457 € - koszt przeglądów z czego 730 € euro to robocizna (średni koszt 63,4 euro/godzinę) oraz 727 € to koszt części;
- 4 053 € - koszt paliwa: (średnie spalanie 5,4 l / 100 km, 2702 litrów za 1,5€ średnia cena paliwa we Włoszech);
- 1 072 € - opony, cena za 3 komplety Pirelli Scorpion Trail II;
- 360 € - klocki hamulcowe (1 zestaw na przód i 2 zestawy na tył);
- 295 € - zestaw napędowy (wliczając koszt 1 roboczogodziny);
- 268 € -przednia prawa tarcza hamulcowa, która została uszkodzona w wyniku próby kradzieży motocykla;
- 4 € - gumy podnóżków;
- 927 € - chłodnica wraz z wentylatorami.
Macie własne doświadczenia w eksploatacji Ducati Multistrada 950? Napiszcie je w komentarzach.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze