tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Ducati Multistrada 950 - jak trwały jest ten motocykl? Test długodystansowy 50 000 kilometrów - strona 2
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Ducati Multistrada 950 - jak trwały jest ten motocykl? Test długodystansowy 50 000 kilometrów - strona 2

Autor: Materiał partnera 2021.03.18, 17:17 Drukuj

BEZ DOLEWEK

Wykonując przeglądy okresowe specjaliści pobierali do badania próbki zużytego oleju. Próbki te były wysyłane do specjalnego laboratorium. W laboratorium zauważono, że przy pierwszych przeglądach zawartość cząstek metalowych (żelazo i aluminium) zbliżała się do limitu, co jest normalne podczas docierania silnika. W kolejnych próbkach zawartość metali spadła o połowę do wartości, którą uważa się za normalną.

Multistrada test 36

Podczas całego testu MTS950 nie wymagała dolewania oleju. Ani razu nie został osiągnięty minimalny jego poziom. We wszystkich pozostałych testach długodystansowych (z wyjątkiem Yamahy Tracer 900), musieliśmy dolewać olej regularnie.

Multistrada test 37

Poniżej jest tabela z wynikami próbek oleju. Zmniejszenie wiskotyczności oleju łączy się z wysokimi przebiegami pomiędzy wymianami oleju.

Badanie oleju

  ppm - liczba cząstek na milion Wartość graniczna 15 000 km 26 000 km 41 000 km 50 000 km
Metale względem zużycia Żelazo ppm 60 74 37 31 35
Chrom ppm 3 1 <1 <1 <1
Nikiel ppm 3 2 <1 <1 3
Mangan ppm 3 <1 <1 <1 <1
Aluminium ppm 60 58 49 38 27
Ołów ppm 10 4 <1 2 2
Miedź ppm 15 7 4 3 2
Cyna ppm 5 <1 <1 <1 <1
Srebro ppm 3 <1 <1 <1 <1
Tytan ppm 4 <1 <1 <1 <1
Zanieczyszczenia Silikon ppl 40 45 18 27 20
Sód ppm 15 8 7 8 7
Potas ppm 5 3 1 <1 2
Wanad ppm 3 <1 <1 <1 <1
Dodatki Wapń ppm - 1,936 2224 2258 2054
Magnez ppm - 8 10 11 6
Fosfor ppm - 687 68 830 713
Cynk ppm - 818 928 949 797
Bar ppm - <5 <5 <5 <5
Bor ppm - 39 46 45 64
Molibden ppm - 113 140 153 122
Parametry chemiczne Oksydacja Abs/cm - 13,7 13,8 14 12,6
Nitrowanie Abs/cm - 8,8 9,4 10 10
Siarczanowanie Abs/cm - 17,6 17,2 17,5 16,5
Glikol % 0,1 <0,1 <0,1 <0,1 <0,1
Woda % 0,2 <0,1 0,1 <0,1 0,2
Wiskotyczność Wiskotyczność przy 40 st.C cSt 112-152 86,4 92,6 90,3 84,8
Volatile combustible % 6 3,7 4,2 4,7 5,7

OPONY

Pirelli Scorpion Trail II – takie opony są oryginalnie montowane w Multistradzie - wykazały świetne osiągi na suchej nawierzchni i udowodniły wysokie bezpieczeństwo w warunkach obniżonej przyczepności. Podczas testu zużyte zostały 3 komplety opon. Wymieniane przy przebiegu 15000, 26000 oraz 41000 km. Czwarty zestaw jest wciąż na kołach – Fabio przejechał na nich pozostałe 9000 do zamierzonego celu 50 tysięcy kilometrów.

Multistrada test 39

 

Multistrada test 38

 

Multistrada test 40

Pirelli Scorpion Trail II mają tendencję do nierównego zużycia po zewnętrznej stronie, ale nie wpływa to na przyczepność i stabilność jazdy, nawet pomimo dużego przebiegu. Poniżej znajduje się tabela, pokazująca przebieg na każdym zestawie opon. Dwa zestawy wytrzymały 15 000 km. Dwa pozostałe przejechały 11 000 oraz 9 000 km.  To mniejsze przebiegi nie wynikały ze zużycia opon, ale ze zbyt wczesnego serwis (przy 26 000 km) oraz z zakończenia testu przy 50 tysiącach kilometrów.

Multistrada test 41

Zdaniem Fabio Manettiego opona Pirelli Scorpion Trail 2 jest najlepszą na długie dystanse. 

    Pierwszy zestaw (15000 km) Drugi zestaw (26000 km) Trzeci zestaw (41000 km) Czwarty zestaw (50000 km)
  Grubość bieżnika w nowej oponie Grubość bieżnika po 15 000 km Przebieg na każdy 1 mm zużycia Grubość bieżnika po 11 000 km Przebieg na każdy 1 mm zużycia Grubość bieżnika po 15 000 km Przebieg na każdy 1 mm zużycia Grubość bieżnika po 9 000 km Przebieg na każdy 1 mm zużycia
Przód 4,3 mm 2,8 mm 10 000 km 3,1 mm 9166 km 2,8 mm 10000 km 3,4 mm 10000 km
Tył 8,5 mm 1,3 mm 2 083 km 4,4 mm 2682 km 2,8 mm 2631 km 4,4 mm 2195 km

UKŁAD HAMULCOWY

Tylne klocki hamulcowe zostały wymienione przy 20 000 km, znacznie wcześniej niż przednie, które przejechały 26 000 km. Drugi zestaw tylnych klocków dojechał do końca testu 50 000 km z dwukrotnie grubszą okładziną w porównaniu do pierwszych. Trwałość klocków była w normie. Gdy Fabio testował motocykle innych marek, to zużycie klocków było znacznie większe - szczególnie przy BMW RT, gdzie klocki wytrzymały 10 000 km.

Multistrada test 42

Testowana Multistrada musiała dostać nową przednią, prawą tarczę hamulcową przy 21 500 km. Powodem nie było zużycie się tego elementu, ale ingerencja z zewnątrz. Otóż podczas testu ktoś chciał ukraść motocykl! Próba kradzieży skończyła się niepowodzeniem, ale złodziej pogiął pająk mocujący tarczę do piasty. Blokada disc-lock spełniła swoje zadanie i uratowała Multistradę przed nieoczekiwaną zmianą właściciela. Co ciekawe, chociaż flansza tarczy jest wykonana z lekkich stopów, to  nie pękła podczas próby kradzieży. Niestety została na tyle uszkodzona, że cała tarcza hamulcowa wymagała wymiany na nową. Warto wspomnieć, że w przednim prawym zacisku zewnętrzny klocek hamulcowy miał wyższe zużycie, niż klocek wewnętrzny. Nie ma to związku z próbą kradzieży, gdyż nierównomierne zużycie okładzin było widać już od początku testu. Najprawdopodobniej przyczyną były tłoczki po tej stronie zacisku. Nie wracają natychmiastowo do wewnątrz przy odpuszczeniu dźwigni hamulca, przez co utrzymują lekki nacisk.

Multistrada test 45

 

Multistrada test 46

Multistrada test 47

UKŁAD NAPĘDOWY

Do przejechania 50 000 km zostały wykorzystane dwa zestawy napędowe. Podobne wyniki notowano w testach długodystansowych motocykli innych marek. Oba wymienione łańcuchy miały możliwość przejechania większego dystansu. Oryginalny łańcuch (łańcuch DID 525 HV3),  wymieniony został przy 26 000 km. Była to wymiana na wszelki wypadek, przed długą wyprawą przez Europę. Chociaż na wymienionym łańcuchu można było jeszcze trochę przejechać, to 2 lub 3 ogniwa zaczynały wykazywać oznaki zacierania. Wyciągnięcie łańcucha mieściło się w normie. Przednia i tylna zębatka były w dobrym stanie. Drugi zestaw napędowy, oryginał Ducati, dojechał do końca testu (przejechał 26 000 km) i był wciąż w niezłym stanie. Pomiar łańcucha, jego wydajności i rozciągnięcia wskazał, że pozostało mu jeszcze trochę życia. Koszt oryginalnych części zamiennych Ducati, obejmujących łańcuch wraz z zębatką przednią i tylną, to koszt 232 euro.

Multistrada test 43

 

Multistrada test 44

Multistrada test 48


Zdjęcia

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 11

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 12

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 13

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 14

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 15

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 16

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 17

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 18

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 19

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 20

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 21

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 22

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 23

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 01

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 02

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 03

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 04

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 05

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 06

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 07

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 08

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 09

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 10

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 24

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 25

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 26

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 27

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 28

Ducati Multistrada 950 Test dlugodystansowy 29

Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę